Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av i3_X5_730, mandag 08. juni 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

weld77

En bak-på-konvolutten-beregning:

2.5 millioner biler som kjører i snitt 12000 km pr år med et snittforbruk på 200Wh/km. 10% ladetap.

Det skulle bli 6.6 TWh. I et normalår er produksjonen av elektrisk energi i Norge i området 130TWh og forbruket noenlunde det samme. Det svinger litt fra år til år, det samme gjør eksport og import.

Det skulle da tilsi rundt 5% av totalen sånn veldig, veldig ca. Om det reelle tallet er 4, 5, 6 eller 7% vet jeg selvsagt ikke, men 10-12% høres ganske høyt ut.

Energimengden er nok greit håndterbar selv med en svært høy andel elektriske personbiler og en del nyttekjøretøyer (da først og fremst "lette" nyttekjøretøy). Det er, som er NVEs bekymring, effekten og dermed transportkapasiteten i nettet som er den største utfordringen i et slikt scenario.

Men for den enkelte elbileier trenger det ikke utgjøre mer enn en panelovn eller to til eller fra til daglig, men det er last som står på over lang tid når bilen først plugges inn.

Softblue

Om effektavgiften blir høy, så vil en powerwall som samler opp strømmen jevnt for så å lade bilen raskt bli aktuellt (ut i fra kost/nytte selvfølgelig). Man vil da også kunne lade bilen ved strømbrudd.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

02jan

Lader med 6 til maks 12 amper, fra etter jobb til midnatt. Egen 16 amp kurs til ladepunkter i garasje 2.5kv ledning, automatisering med egen jordfeilbryter. Bor i gammelt hus, 63amp skap. Automatsikringer.

Ønsker ikke bli "tvunget" til å lade om natten da famile ligger og sover, ønsker heller ikke kjøre igang vaskemaskin og tørketrommel etc om natt. Hvorfor ikke ? Ønsker ikke øke risiko for å brenne inne i et hus.

Mitt første år med elbil, 24.000 km ,hvor 90% lading fra hjemmet. hvis det å hente ut mellom 5 og 15 kw ekstra til husstand i døgnet er et problem , så bør må løse dette ved generell oppgradering.
Det å få enkeltmennesker til å legge om livet sitt til å følge med på spott priser time for time , for noe vi alle trenger for å bo her i landet ,er sikkert fint for de som har tenkt å profittere på en eller annen lur måte i form av nye tjenester /avgifter.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

stefse

Det virker som den norske kraftbransjen er stort sett enig i at AMS er unødvendig for privathustander. Men det blir et EU krav, og du vet når Brüssel breker, springer Norge som første sau etter.

Iallefall må vi unngå at de som på ett eller annet tidspunkt har tatt ut en høy effekt, blir skadelidende i lang tid etterpå, langt utover det som synes rimelig. Man kan ha helt legitime årsaker til å ville ta ut en høy effekt, og være villig til å betale for det der og da. Det betyr ikke at man må innføre straff som også gjelder forbruket ditt lenge før og etterpå.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

K S

Alle er opptatt av kostnader for stakkars elbilister! Synd på oss? NEI!

Det som er mye mer skremmende er at panelovner og varmepumper blir skrudd av, til fordel for vedfyring uten trekk og røyklegging av hele nabolaget.
Det skremmer meg! Er ille allerede i dag, har et par naboer som overhode ikke kan fyre, en i førtiårene og en i sekstiårene.

Om jeg må gå ned fra normallading på 6,6 kW (etter Kia sin definisjon til 6-10 A skal jeg alltid stå i, spesielt hvis vi får hurtiglader i nærheten, hvis ikke får jeg betale....

weld77

Sitat fra: 02jan på torsdag 13. august 2015, klokken 17:55
hvis det å hente ut mellom 5 og 15 kw ekstra til husstand i døgnet er et problem , så bør må løse dette ved generell oppgradering.

Har du helt klart for deg forskjellen på kW (effekt) og kWh (energi) ?

Et privat hjem som trenger mellom 5 og 15kW ekstra i døgnet kjører veldig mye elbil og har en veeeldig stor strømregning...

02jan

Litt rask der ser at fagspråket sier KWh for kapasitet på elbilbatteriet. Så når jeg bruker ca 50% av et i3 batteri (6-10 mils kjøring), så trenger jeg å "fylle på" energi ( strøm?) normalt mellom 5 og 10 kWh pr døgn. Avhengig av eksakt kjørelengde og klimatiske forhold.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

weld77

Problemet er ikke at mange trenger 5-15kwh om dagen. Problemet er dersom "alle" skal fylle på en time (dvs høy ladeeffekt)

stefse

Sitat fra: K S på torsdag 13. august 2015, klokken 19:12

Det som er mye mer skremmende er at panelovner og varmepumper blir skrudd av, til fordel for vedfyring uten trekk og røyklegging av hele nabolaget.
Det skremmer meg! Er ille allerede i dag, har et par naboer som overhode ikke kan fyre, en i førtiårene og en i sekstiårene.


Enig her, og sliter med samme problemet. Kryper temperaturen under 15 grader er det bare å skalke alle vinduer for å unngå forpestingen fra enkelte naboer.

Frykter det blir mer av dette med AMS. Ser for meg folk livredd for denne strømmåleren, best å fyre opp i peisen istedet, for de tror det er billigere.
Med priser opp mot og over 1 kr/kWh nærmer vi oss faktisk prisen på fyringsolje i disse tider med lav pris på råolje. Og hvis folk stenger av panelovnen for å fyre med olje eller annet brennbart svineri går iallfall klima-vinningen med elbil bokstavelig talt opp i røyk.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Softblue

Hvis noen sender høringssvar til NVE så håper jeg de legger ved kopi av denne tråden  ;D
Den viser ihvertfall at forskjellen på strøm og effekt er uforståelig for de fleste forbrukere.
Da nytter det ikke at det sitter noen ingeniører på NVE og synes at dette er åpenbart.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

ladov

Jeg tror det er best å gjøre det så enkelt som mulig for folk flest og holde effektleddet ute av dette. Timepris på strømmen vil jo uansett ha et effektledd 'inkludert' og bør ha noenlunde samme effekt på folks vaner *uten* at folk får den 'nå har de kommet med noe uforståelige greier som koster oss penger'-effekten.

Mens vi venter på automatiske løsninger som tar vare på ikke-entusiastene så får vi informere om hvordan man setter opp en ladekalender på bilen(eller kanskje dette er elbilselgernes jobb)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

weld77

Sitat fra: stefse på torsdag 13. august 2015, klokken 18:31
Det virker som den norske kraftbransjen er stort sett enig i at AMS er unødvendig for privathustander. Men det blir et EU krav, og du vet når Brüssel breker, springer Norge som første sau etter.

Alternativt at de er redde for at folk skal tilpasse forbruket sitt basert på prisene slik at kraftselskapene tjener mindre penger. Eller endatil redusere forbruket sitt når kundene får bedre forbruksinformasjon, noe som blir mulig med AMS.

Men EU og Norge har nok ganske ulike utgangspunkt - ren og fin elektrisk energi er ikke en mangelvare i Norge, mens det i EU ser noget annerledes ut. Norske husholdninger har også svært høyt forbruk, siden vi omtrent er det eneste landet i verden hvor det er vanlig å direktevarme boliger med elektrisk energi.

stefse

Sitat fra: Softblue på torsdag 13. august 2015, klokken 22:56
Hvis noen sender høringssvar til NVE så håper jeg de legger ved kopi av denne tråden  ;D
Den viser ihvertfall at forskjellen på strøm og effekt er uforståelig for de fleste forbrukere.
Da nytter det ikke at det sitter noen ingeniører på NVE og synes at dette er åpenbart.

Skal se om jeg får kopiert hovedpoengene over i en e-post, det bør jeg få tid til.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Elbil fundamentalist

Sitat fra: weld77 på torsdag 13. august 2015, klokken 11:38
Sitat fra: stefse på torsdag 13. august 2015, klokken 11:20

Man kan ikke komme utenom at hvis personbiltrafikken skal bli elektrisk må man ha distribusjonskanaler for energien. Hvis all personbiltrafikk i Norge ble elektrisk over natten, ville energiforbruket øket med 10-12% Den energien er stort sett tilgjengelig i dag, men lokale flaskehalser må det faktisk gjøres noe med hvis folket skal ha nytte av den i dagliglivet. Alle kan ikke vente til finurlige tidspunkt på døgnet med å lade eller bruke strøm, selv om nattlading er normalen for de fleste.

Tja, jeg tipper mye av dette økte effektuttaket kan løses ved at folk flest lærer seg, eller gjennom pengepungen gis incentiver til, å lade smartere. Uansett hvor mange elbiler som måtte finnes på veiene en gang i fremtiden kan en veldig stor andel av disse lades på relativt lav effekt om natten. Det er liten grunn til at det skal være storskala ladebehov på dagtid, selv om en viss andel selvsagt trenger det og en viss andel også trenger hurtiglading innimellom. Normal daglig kjørelengde for en norsk bil er ganske kort. Selv om man kjører 10 mil om dagen - som er langt over snittet for en bil i Norge - holder det i snitt med 10A lading fra klokken 21 til klokken 7 neste morgen sånn ca. De aller, aller fleste dagene i året er dette tidsrommet tilgjengelig for lading. Så utover turen som er lengre enn batterirekkevidden er behovet for hurtiglading forsvinnende lite dersom elbileiere oppfører seg fornuftig sett fra netteiers side.

En kompis av meg jobber litt med slike problemstillinger og han er ganske deprimert over hvor lite elbileiere flest skjønner av dette. Dersom jeg trenger å lade bilen en dag plugger jeg den som regel inn når den parkeres en gang mellom 16 og 17, setter ladestrømmen til et passe nivå som sørger for at foretrukne ladenivå er nådd morgenen etter. Av og til kjører jeg opp effekten til maks (13A for min del) for å toppe opp før langtur eller lignende, men i all hovedsak foregår ladingen på lav effekt. Det er veldig lite som hindrer meg i å utsette ladestarten til eksempelvis midnatt og lade med høyere effekt til for eksempel klokken 0600 neste morgen. Jeg gjør det dog ikke siden jeg ikke har noen grunn til det. I solidaritet med Hafslund Nett kunne jeg selvsagt gjøre det siden jeg i det minste skjønner problemstillingen, men like fullt gjør jeg det ikke. Utsatt lading ville kreve ca 8 sekunders ekstraarbeide for min del (sette "scheduled charging" på kontrollpanelet).

Da jeg fikk utlevert bilen hos Tesla var hun som hadde overleveringen mildt sjokkert da jeg sa at jeg regnet med å lade med 5-6A. Hun spurte om jeg hadde dårlig kurs i garasjen, jeg svarte at jeg kan å regne og skjønner at det er bedre at batteriet er relativt riktig temperert om morgenen når jeg skal bruke bilen fremfor at ladingen er ferdig klokka 2 om natten eller noe slikt.
Ganske lik ladeprofil på min Tesla. Jeg lader alltid på 11A. Tilpasning til utjevnende effektbruk er veldig enkelt med uketimer på lade stikket. En slik kan kjøpes billig på Clas Ohlson og kan innstilles på at bilen begynner å lade f.eks etter kl 22. Da vil man i hverdagen ikke bruke noen sekunder ekstra, men heller kobler vekk uketimeren de ganger man trenger å lade lenge for å toppe mest mulig opp for langtur dagen etter. Det er mye jeg il trekke meg til om man var opplyst om at det er trangt på nettet, men slik NVE foreslår er effektstyrt prising noe som skal kjøre hele året, når det i virkeligheten kun er noen få dager på vinteren at vi virkelig møter kapasitetproblemer (om noen).

Jeg kommer til å montere en slik nå uansett, fordi jeg synes det er best for batteriet å lade frem til man skal  bruke den, fremfor å lade på ettermiddagen og la batteriet stå uten spenning hele natten.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

K S

Nå skal da ladekabel kobles til nett først, deretter skal en plugge i bil.
Det du beskriver er motsatt rekkefølge....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA