Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av i3_X5_730, mandag 08. juni 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 11. mai 2015, klokken 16:39
Jeg husker før i tiden der vi hadde to stømmålere, den ene var til overforbruk, altså dyrere strøm når den måleren startet. Den tiden vil jeg for f... ikke ha tilbake.

Om jeg skulle fått tilbud om å få en redusert pris på strømmen inn i huset til normal, mot å holde meg under ett vist effektuttak, og en "overforbruksmåler" som måler det evnt. overforbruket i forhold til avtalen, og fakturerte dette til en mye høyere tariff, så hadde jeg nok lest avtalen nøye og vurdert dette seriøst. Så klart avhengig av hvor mye jeg ser jeg kunne spare på dette, og så klart hvor lavt forbruket måtte være for å holde meg under den høyere tariffen. En annen sak er at i vår digitale verden hadde nok løsningen vært mer finkornet enn "forbruk" og "overforbruk".

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

#16
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 11. mai 2015, klokken 16:39
Jeg skrev jevn pris hele døgnet, ikke hele året  ;D
Den tiden med jevn pris kommer ikke tilbake.
Strømmen (kWh) kjøper du av en detaljist du velger selv, vedkommende kjøper igjen strømmen på børsen hvor prisen bestemmes time for time via en mystisk formel for tilbud, etterspørsel, overføringskapasitet osv. inngår.
Denne prisen vil da variere med hvor mye det blåser i Danmark og Tyskland, hvor mye vann vi har i magasiner, hvordan forbruket varierer over døgnet, uka og året, om eksport/importkabler er i stand osv. Hva du betaler for dette om det er en fastpris eller en eller annen type variabel pris er noe du avtaler med strømleverandøren, og du har stor valgfrihet siden det er mange av disse leverandørene. Siden det bare er en grossist som alle disse detaljistene kjøper strømmen fra ligger konkurransen mellom disse i påslag når det gjelder spot-avtaler, og i "gambling" når det gjelder fastprisavtaler.

I tillegg betaler du for distribusjon til en nettleverandør, her har du ikke noe valg siden de har monopol, til gjengjeld får de ikke lov til å gå med rare overskuddet, men må dekke sine utgifter. Målet med tariffendringen her er mer rettferdig fordeling av utgiften mellom kundene slik at de som koster mest betaler mest, og at de som koster minst slipper å betale for de andre.

Så spør det da hvor mye en er villig til å betal ekstra for å få det enkelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Sitat fra: Griffel på mandag 11. mai 2015, klokken 16:20
Selv er jeg så gammel at jeg husker vippetariff hos besteforeldre, og overforbruksmåler hadde jeg selv i flere år i min egen husholdning, så for meg er dette bare et lite skritt tilbake i tiden.

Jepp, det samme hadde vi. Vi lå hele tiden under 4kW for å ikke få "overforbruk".
Snakket med bekjente i Lyse:
- Det er husholdninger med effektuttak til Tesla med samtidig bruk av induksjonstopp, direkte vannvarmer og Japanske toaletter de vil "bøtelegge".
Bruk av disse 4 tingene samtidig, som ikke blir sjeldnere i moderne nybygde hus fremover, vil kreere forbrukstopper i husholdningen som NVE vil til "livs".

Så da har vel de fleste av oss ingenting å bekymre oss over. Ryktene vil også ha det til at energiprisen med forslaget til NVE vil bli dramatisk redusert. Kanskje ned mot 5 øre/kWh ... (!) 

Electrix

Slik det er i dag har det vært fritt fram for hvem som helst å forsyne seg av kapasiteten så lenge det er ledig kapasitet, etter det er det nestemann som må ta regninga, noe som er dypt urettferdig.

F.eks. er det slik at i et eksisterende nabolag er det en del eldre hus der de fleste har 3x32A sikring. Tre av naboene dine oppgraderer så til 3x85A for å dekke lading av begge elbilene på full guffe samtidig som direktevarmerne til dusjen og platetoppen går for fullt. Dette er like greit fordi det er ledig kapasitet på trafoen og ikke koster noe særlig ekstra.

Når du derimot vil oppgradere ditt gamle hus som bare har 3x25A sikring til 3x40 så får du til svar at det ikke er ledig kapasitet og at du da må betale for oppgradering av trafo og kabling i området. Da er det godt å vite at siden du og naboen har ca samme totalforbruk i året så betaler dere akkurat like mye hver i nettleie.

Jeg synes det er på høy tid at man finner en måte å differensiere betalingen på, det vil føre til at det kommer flere løsninger for å fordele lasten utover døgnet. Det er ofte ganske enkelt, men i dag er det bare utgifter med å gjøre det, ingen gulrot så få gidder.

Totalt sett kommer nok dette til å føre til lavere nettleie for de fleste. Hvis f.eks. høylast koster dobbel pris (ca 40-50 øre ekstra pr kWh) så vil det være høyt nok til at mange nok forsøker å unngå det til daglig, men lavt nok til at de få gangene man trenger å lade bilen hurtig opp mens man lager middag så tar man seg råd til det. Det vil antakeligvis heller ikke være et stort problem da siden de fleste andre begrenser toppene sine.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Electrix på tirsdag 12. mai 2015, klokken 09:37
Slik det er i dag har det vært fritt fram for hvem som helst å forsyne seg av kapasiteten så lenge det er ledig kapasitet, etter det er det nestemann som må ta regninga, noe som er dypt urettferdig.

F.eks. er det slik at i et eksisterende nabolag er det en del eldre hus der de fleste har 3x32A sikring. Tre av naboene dine oppgraderer så til 3x85A for å dekke lading av begge elbilene på full guffe samtidig som direktevarmerne til dusjen og platetoppen går for fullt. Dette er like greit fordi det er ledig kapasitet på trafoen og ikke koster noe særlig ekstra.

Når du derimot vil oppgradere ditt gamle hus som bare har 3x25A sikring til 3x40 så får du til svar at det ikke er ledig kapasitet og at du da må betale for oppgradering av trafo og kabling i området. Da er det godt å vite at siden du og naboen har ca samme totalforbruk i året så betaler dere akkurat like mye hver i nettleie.

Jeg synes det er på høy tid at man finner en måte å differensiere betalingen på, det vil føre til at det kommer flere løsninger for å fordele lasten utover døgnet. Det er ofte ganske enkelt, men i dag er det bare utgifter med å gjøre det, ingen gulrot så få gidder.

Totalt sett kommer nok dette til å føre til lavere nettleie for de fleste. Hvis f.eks. høylast koster dobbel pris (ca 40-50 øre ekstra pr kWh) så vil det være høyt nok til at mange nok forsøker å unngå det til daglig, men lavt nok til at de få gangene man trenger å lade bilen hurtig opp mens man lager middag så tar man seg råd til det. Det vil antakeligvis heller ikke være et stort problem da siden de fleste andre begrenser toppene sine.
Sikker på at det ikke ligger noe mer bak dette forslaget? Det er ihvertfall 20% mindre strømforbruk med induksjonstopper og om en elbil lader litt raskere på blå uttak, blir den vitterlig fortere ferdig og opphører å trekke strøm fra trafoene. Forbruk jevner seg ut over mange abonnenter (store talls lov).
Folk flest har nedadgående strømforbruk med enøktiltak som etterisolering og nye vinduer samt kutte ueffektive el-panelovner med varmepumoer og ventilasjon med varmegjenvinning etc. etc.. Så her tror jeg det er mye bløff og retorikk ute å går, og at noen vil løpe fra regninga. Tror heller det er slik at nettselskapene vil pushe mange år med dårlig vedlikehold og investeringsvegring over på forbrukerne med slike viss-vass påstander. Det har også vært betydelig fortetting og boligbygging som krever utvidelser. Her får utbyggende entreprenører som bygger boliger ta en større del av regninga og nettselskapene ta seg sammen og utføre vedlikehold fortløpende enn å dra på seg etterslep og høyere kostnader pga havari på overbelastede komponenter der utvidelser burde vært utført. Her har det vært for mye blåruss og for lite ingeniører bar roret i litt for mange år, siden markedsliberaliseringen av kraftbransjen fra midten av nittitallet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Trekkoppbil

En induksjonstopp på 25A, kan suge mer enn en bil på 16A. Enkel matematikk.

Forskjellen er lengda i tid:
Når man kommer hjem om ettermiddagen, så setter man bilen til lading, og den trekker 16A i flere timer i den perioden på døgnet hvor belastningen på strømnettet er størst. Induksjonstoppen bruker du bare noen minutter. Bor du i et nabolag med flere hundre strømabonnenter, som skal lage mat og lade biler, så vil det ikke være så mange som koker mat samtidig, og induksjonstoppene vil ikke lage så store forbrukstopper. Avansert statistikk.
Egentlig trur jeg det betyr lite om bilene lades med 16A eller 32A: Folk kommer hjem til ulike tider, og typisk lader opp bilen på ettermiddagen og tidlig kveld, så den samla forbrukskurven til et større antall biler, vil bli omtrent det samme. Antakelig kommer forbruket litt tidligere om alle lader med 32A, enn om alle lader med 16A, men det behøver ikke å bli noe større peaker om man lader på den ene eller andre måten.

Forbrukstoppene tipper jeg vi har i perioder med sprengkulde. Problemet her, trur jeg er luft-luft-varmepumper: De bruker lite energi gjennom året, og brukeren betaler lite for strømmen. I sprengkulde er de derimot lite effektive, og de bidrar til høye forbrukstopper.  Dersom hele strømnettet skal dimensjoneres til å svelge unna brukstoppene, så er det bruken da som gir kostnadene. Luft til luft-pumpene er billige i drift for brukeren, men de er dyre for nettselskapene.

Det vi trenger er timesavregning på strømmen:
Da kan forbrukerene velge om de vil heller fyre med ved, når strømmen er dyr, og bilister kan spare penger på å lade på billige tider av døgnet.
Mange har hatt visjoner om at bilbatterier kan brukes til cashing og avlasting av strømnettet. Skal det legges til rette for at slike løsninger kan bli utvikla i framtida, er man avhengig av å få timesavgregning for strømmen på plass aller først.

Helge

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 13. mai 2015, klokken 00:51
Sikker på at det ikke ligger noe mer bak dette forslaget? Det er ihvertfall 20% mindre strømforbruk med induksjonstopper og om en elbil lader litt raskere på blå uttak, blir den vitterlig fortere ferdig og opphører å trekke strøm fra trafoene. Forbruk jevner seg ut over mange abonnenter (store talls lov).
Det jevner seg "noe" ut ja... men det er likevel to betydelige last-topper i nettet i Norge - på morgenen og sent på ettermiddagen! Jo større disse toppene er i forhold til gjennomsnittslasten desto dyrere og mer overdimensjonert nett må vi ha. 16 A lading av elbil bidrar jo ikke til så store utfordringer, men for eksempel en kombinasjon av 32 A (enfase) lading av elbil (7 kW), 25 A (enfase) induksjonstopp (5,7 kW) og 40 A (trefase) gjennomstrømmingsvannvarmer (15 kW) samtidig når når man kommer hjem fra jobb vil absolutt kunne være en utfordring og utløse "unødvendige" kostnader med forsterkning av nettet.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 13. mai 2015, klokken 00:51Tror heller det er slik at nettselskapene vil pushe mange år med dårlig vedlikehold og investeringsvegring over på forbrukerne med slike viss-vass påstander.
Hvilke andre steder tror du nettselskap kan hente penger enn fra oss nett-kundene?
Den dagen de forsterker nettet der du bor er det DU og andre nett-kunder som må betale for det. Derfor foretrekker i hvert fall jeg at de ikke forsterker FØR det er nødvendig. Klarer vi å jevne ut lasten vår kan man utsette slike investeringer og kostnader på en god del plasser i nettet.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Sigurd

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 11. mai 2015, klokken 16:39
Jeg skrev jevn pris hele døgnet, ikke hele året  ;D
Jeg husker før i tiden der vi hadde to stømmålere, den ene var til overforbruk, altså dyrere strøm når den måleren startet. Den tiden vil jeg for f... ikke ha tilbake.
Jeg synes det høres ut som et godt tiltak. Hvorfor i alle dager ble dette fjernet?
Det burde være en selvfølge for alle at de som har et høyere effektuttak enn andre skal betale mer for strømmen. Ingen grunn til å ikke straffe de som har et høyere strømforbruk enn det som er "normalt".
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Electrix

Sitat fra: Sigurd på onsdag 13. mai 2015, klokken 12:23
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 11. mai 2015, klokken 16:39
Jeg skrev jevn pris hele døgnet, ikke hele året  ;D
Jeg husker før i tiden der vi hadde to stømmålere, den ene var til overforbruk, altså dyrere strøm når den måleren startet. Den tiden vil jeg for f... ikke ha tilbake.
Jeg synes det høres ut som et godt tiltak. Hvorfor i alle dager ble dette fjernet?
Det burde være en selvfølge for alle at de som har et høyere effektuttak enn andre skal betale mer for strømmen. Ingen grunn til å ikke straffe de som har et høyere strømforbruk enn det som er "normalt".
Altså ingen grunn til å ikke straffe de som bruker elbil og varmepumpe i stedet for oljefyr og dieselbil? Eller barnefamilier?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Thomas Parsli

Det er ikke innlysende at de gamle målerene var spesielt kostnadseffektive, selv om de selfølgelig kan ha redusert overforbruktet noe.
Televerket brukte visstnok så mye penger på beregning og fakturering av tellerskritt i gamledager at man like godt kunne fjernet tellerskritt og bare tatt betalt for abonnementet.

Men nå er det 2015 og toveismålere skulle vært innført med tvang (de har vært utsatt flere ganger, sist gang til 2019). "Smarte" strømmålere har vært i bruk i over 10 år, men bransjen stritter imot.

Hvis du synes det er urettferdig at de med høyere effektuttak betaler like mye som de med ekstremt lavt uttak (passivhus/lavenergihus) bør du ta en titt på hva krafttrengende industri betaler...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Electrix på onsdag 13. mai 2015, klokken 12:36
Altså ingen grunn til å ikke straffe de som bruker elbil og varmepumpe i stedet for oljefyr og dieselbil? Eller barnefamilier?

Det er relativt normalt med elbil, varmepumpe og barn i Norge.
Jeg kan ikke helt se at AMS medfører straff av den gruppen?


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sigurd

Sitat fra: Electrix på onsdag 13. mai 2015, klokken 12:36
Altså ingen grunn til å ikke straffe de som bruker elbil og varmepumpe i stedet for oljefyr og dieselbil? Eller barnefamilier?
Så lenge de som bruker elbil og varmepumpe ikke er villige til å tilpasse forbruket etter toppene? Du fryser ikke i hjel om du skrur av varmepumpa i to timer når effektavgiften trår inn. Og dersom du har en elbil som ikke kan brukes til småærend når du kommer hjem fra jobb, tror jeg du burde hatt en bil med større batterikapasitet. Jeg kan kjøre tur/retur jobben tre ganger før jeg _må_ lade. Og jeg ville ikke hatt en bil med særlig mye mindre kapasitet.

Når det gjelder barnefamilier, koster det ikke _så_ mye mer å ha barn enn å ikke ha det, annet enn kostnaden ved å ha større bolig. Og det trenger ikke å være verre enn at innslagspunktet for overforbruket er avhengig av antall personer i husstanden.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

cra

Høyere prising ved høyt effektuttak høres da "greit ut" uten at jeg har satt meg så veldig inn i det, siden det er høye effekuttak som medfører at det må bygges ut. Moderns smarte målere burde fint kunne gi beskjed til f.eks. app på mobiltelefon om uttak som trigger høyere pris (med live visning av pris i øyeblikket), slik at man kan skru ned ladinga på bilen, vente med å kjøre kompressoren til litt seinere etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 13. mai 2015, klokken 12:48
Sitat fra: Electrix på onsdag 13. mai 2015, klokken 12:36
Altså ingen grunn til å ikke straffe de som bruker elbil og varmepumpe i stedet for oljefyr og dieselbil? Eller barnefamilier?

Det er relativt normalt med elbil, varmepumpe og barn i Norge.
Jeg kan ikke helt se at AMS medfører straff av den gruppen?


Thomas
Jeg er ikke imot AMS eller NVEs endringer, hvis du hadde lest inlegget jeg siterte og kommenterte så er jeg imot at alle som har et høyere forbruk enn "normalt" straffes.

Dersom jeg bruker 22 kW kontinuerlig er jeg en superkunde for netteier, jeg betaler da masse nettleie hele døgnet. Dersom jeg i stedet bruker 11 kw mellom kl 8 og 9 og ingenting ellers er jeg en "møkkakunde" som nesten ikke betaler nettleie (det blir få kWh av dette i året) og i tillegg må nettet bygges ut for å håndtere mine 11 kW.

Det at noen bestemmer at så og så mange kWh årsforbruk eller kW effekt er passe og alt over dette er overforbruk er feil vei å gå og straffer feil forbrukere.

En endring som gjør at forbrukere som ikke vil utjevne eller tilpasse forbruket straffes litt kan være fornuftig.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA