Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rabatt på i3

Startet av LMOR, mandag 08. juni 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

TorAtle

Interessant spekulasjon om nye batterier i Leaf: Longer Range 2016 Nissan LEAF Coming This Fall?. Ikke så dumt å følge med på hva som skjer med Leaf da jeg har en mistanke om at det er Nissan som setter i gang skredet.

Jeg er som andre her opptatt av vekt og vil heller ikke at i3 drar på seg unødig med kilo. Det er derfor jeg speider utålmodig etter neste generasjon batteri. I tillegg til ekstra rekkevidde får man maks ladefart i en lenger periode på hurtigladerne.

2 batterialternativer hadde vært suverent.
2014 BMW i3

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: TorAtle på torsdag 14. mai 2015, klokken 17:56
Interessant spekulasjon om nye batterier i Leaf: Longer Range 2016 Nissan LEAF Coming This Fall?. Ikke så dumt å følge med på hva som skjer med Leaf da jeg har en mistanke om at det er Nissan som setter i gang skredet.

Blir nok i et helt nytt karosseri når Nissan kommer med teoretisk doblet rekkevidde => og som vanlig i elbilverdenen vil det nok gå lang tid fra bilen presenteres første gang og fram til de faktisk ruller ut til kjøperne.

LMOR

Det som står i denne artikkelen er det samme som den jeg la inn, at dobbel rekkevidde er planlagt for 2018 modellen.

Så spekulerer de i at en bør kunne få 50% mer før dette, og det sier altså BMW er fullt mulig, men det vil øke vekt og redusere levetiden på batteriet.

Hvis jeg hadde bestemt i BMW, så ville jeg ikke fulgt med de andre i et eksperiment. Det er lenge til elbil tar av globalt, og når det gjør, så er det verd mye at en i løpet av 8 år med i3 har lite tap av kapasitet i batteriene, mot konkurrentene som har pakket for tett har tapt mye.

Markedsmessig vil de ha et stort forsprang. MERK at dette bare er spekulasjoner  8)

Ellers burde jo elbilene når avgiftene kommer, ha avgift koblet til forbruk, fordi det å bruke lite strøm per mil, bør premieres, sammen med hvor miljøvennlig produksjonen er. Jeg satser mine sparepenger på BMW  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

2016-modellen har svartlakkerte speilhus. Det er ikke måte på hva jeg har funnet ut i dag ;-)
2014 BMW i3

Roman

Sitat fra: EinarV på lørdag 09. mai 2015, klokken 22:15
Sikre kilder sier at det i dag ruller i3er med dobbel rekkevidde og bare 40kg tyngere batteripakke. Bilen er også typegodkjent/krasjtestet med denne batteripakken. Min teori er at det er kommersielle grunner til at de holder tilbake denne batteripakken og at BMW vil lansere den komersielt strategisk i forhold til Tesla Model 3.

Dette hørtes meget spennende ut. Kunne du linket til kildene du snakker om?

TorAtle

Sitat fra: TorAtle på torsdag 14. mai 2015, klokken 17:56
Interessant spekulasjon om nye batterier i Leaf: Longer Range 2016 Nissan LEAF Coming This Fall?. Ikke så dumt å følge med på hva som skjer med Leaf da jeg har en mistanke om at det er Nissan som setter i gang skredet.

Report: 2016 Nissan LEAF To Get 25% Larger Battery
2014 BMW i3

TM

25 % høres mye ut og vil vel kreve redesign av batteriet. Det høres jo ikke veldig sannsynlig ut at man gjør før man lanserer en helt ny modell. Men om det skulle stemme så er det jo gode nyheter. Jeg håper BMW oppgraderer batteriet i 2017 eller 2018 modellen av i3.

TorAtle

Jeg synes det høres plausibelt ut at de bruker nytt batteri nå hvis de mener det lønner seg i form av økt salg. Forfatter av artikkelen sier dette i kommentarfeltet:

"While we have firmly believed this has been in the cards for well over a year, the vague rumor started to pop up last week via a central US dealer, then on a forum post at Mynissanleaf. We didn't want to publish on that rumor as the news that a significant improvement was coming for the 2016 LEAF would certainly affect 2015 sales. If it turned out to be inaccurate, it would have be irresponsible of us. However, we got a second confirmation direct from a dealer last night, so now we feel a responsibility to put the word out. Have to be extra careful about the process in these situations.
"
2014 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA