Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rabatt på i3

Startet av LMOR, mandag 08. juni 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

TM

Det er også en gunstig pris på oppgradering til Navi Pro fra Business pakken. 420 € eks. mva i Tyskland burde tilsi en pris på ca 3000 i Norge.
Alt i alt er det er vesentlig rabatt for kunder som velger oppgradert interiør i Tyskland. Så spørs det hva importøren i Norge får forhandlet  fram og hvor stor betydning kronesvekkelsen utgjør. Det er litt merkelig at Advantage pakken gyldig til 30.4.2015 ikke er fjernet fra nettside, men de driver nok å regner på en ny kampanje. Dersom en ny kampanje blir gunstigere enn den gamle, så velger de nok å kjøre en mnd eller to med normalpris for å unngå at kunder som kjøpte i april blir misfornøyd.

LMOR

i3 prisen skal være "regulert", så det bør bli samme pris i Norge. Men det er ikke sikkert de tilbyr samme pakker.
Ellers er Euro mye dyrere enn eksempelet over (hvis ikke du mente den tyske prisen er inkl. og ikke eks. moms)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Prisen på oppgradering til Navi Pro er 500 € ink. mva. Ser at eks. matter som koster 100 € ink. mva er priset til 700 NOK uten mva. Det betyr vel at Navi Pro skulle koste 3500 NOK eks. mva med samme kurs. Uansett...en pris under 4000 for oppgradering til Navi Pro ville være en god pris, men det gjenstår å se hva det blir i norsk prisliste. Som du skriver, pakkene kan variere mellom ulike markeder. Euro-kursen er heller ikke nødvendigvis den som bankene opererer med.

Rabiat22

Sitat fra: LMOR på lørdag 09. mai 2015, klokken 20:55
For min del fant jeg ingen tilsvarende god og godt utstyrt bil billigere, tvert imot. Og hvis en regner inn elbilfordelene som etter hvert vil forsvinne, så er ikke regnestykket nødvendigvis bedre i 2017 med lengre rekkevidde.

Rekkevidden til i3 er nok for de aller fleste. Jeg kan enkelt hjemmelade 50 000km på 12A per år.
Ingen problemer å kjøre 26 mil på en dag, noen som de fleste sjelden gjør. Og heller ikke noe problem å kjøre 120mil noen ganger i året, snart hvor som helst.

Lengre rekkevidde betyr i dag tyngre bil, som dermed må lades lengre for samme distanse. Også når det kommer mer kapasitet på samme vekt, så vil ta lengre tid å lade opp denne kjørelengden. Så på en 120mils tur, så vil ikke den vesentlig raskere unna. Selvfølgelig litt avhengig av bruken, men hvis bilen brukers fra morgen til kveld, vil mange fremdeles kun klare å lade 50 000km på 12A i løpet av et år.

Når en da tar med at gjennomsnittlig kjørelengde for en 0-4 år gammel personbil er ca 15 000 km, så er mange for opphengt i rekkevidden... Husk at en fossilbil ville vært irriterende hvis du måtte på bensinstasjonen for å fylle på vei hjem hver dag hele året, men å koble til elbilen er null stress. Mindre rekkeviddeangst. Slutt på de irritasjonen når du vet du må stå opp tidligere for å fylle diesel på vei til jobb  ;D

Helt enig :)

TorAtle

Tillat meg å være uenig :) Batterikapasiteten på i3 er marginal. Ja, hvis man er entusiast klarer man det meste, men 50% mer rekkevidde hadde hjulpet veldig. Jeg lånte en fulladet i3 kl 16 og leverte fra meg den fullstendig tom dagen etter kl 10. I løpet av den perioden var jeg på supercharger 3(!) ganger. Hvis man kjører som man vil i comfort-modus i ikke-optimale forhold kommer man ikke veldig langt.

2014 BMW i3

LMOR

Jeg sier ikke at det passer for deg TorAtle, men for de aller fleste, og det er de i3 er laget for. Selv 20% kortere rekkevidde er OK:

http://m.tu.no/samferdsel/2015/04/08/amerikanske-forskere-rekkeviddeangsten-er-overdrevet

Hvis det forbruket du refererer til er representativt for ditt behov, så bør du kjøpe en Tesla i stedet. Som nevnt før kan i3 kjøre 40 000 km i året uten mye plunder, mens gjennomsnittet i Norge ligger under 15 000.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

De fleste kjøper ikke elbil, så jeg tror verken ditt behov eller min kjøring den kvelden jeg hadde lånebil er representativ. Jeg har (og vil fortsatt ha) en bil til som jeg kan ta hvis i3 går tom, så i3 vil fungere fint for meg. Jeg kjører mindre enn 20000km i året, men de kilometrene er ujevnt fordelt.

Det er rart at det skal være så vanskelig å være enig i at i3 har marginal rekkevidde og at 50% mer hadde vært veldig positivt for den jevne billist?? Du mener at neste generasjon elbiler ikke vil ha lenger rekkevidde da det er meningsløst å stappe så mye batterier inn i de? Bedre å beholde dagens kapasitet og heller gjøre bilene billigere?
2014 BMW i3

LMOR

Vi får se hva som skjer. Det er mange studier som ligger til grunn for at såpass mange elbiler har ca samme rekkevidde. Jeg ligger akkurat på gjennomsnittet i Norge, så det er vel relativt representativt.

Uansett vekt og pris på batteriet, så vil jeg med 50% mer batteri betale for mer enn jeg trenger. Selvfølgelig så vil pris og vekt forskjellen til slutt bli marginal, og da er det OK for meg å ha en bil med den rekkevidden.

Jeg tror jeg har nevnt alle poengene over, og at rekkevidde på 1 tank, er mindre viktig med elbil, fordi vi kan lade hjemme, og der klarer jeg ikke å lade så mye mer enn i3 har uten å investere ca 20-30 000.-. Det tror jeg også er relativt normalt.
Jeg har det siste året ikke hatt problemer med rekkevidden, og jeg velger å tro at jeg ikke er så spesiell på noen måte i selve behovet  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Sitat fra: TorAtle på torsdag 14. mai 2015, klokken 11:53
Det er rart at det skal være så vanskelig å være enig i at i3 har marginal rekkevidde

Nå er vel ikke poenget med dette Forum å bli enige.  Men jeg har heller ikke problemer med rekkevidden på min i3.  Ville ikke hatt en bil som veier like mye som eGolf (ca 300 kilo mer enn i3) for å få inn dobbelt så mye batterier.  Den dag man får inn netto 30 kWt på samme vekt, så ja takk. Men jeg trenger elbil nå, og helst før alle elbil fordelene fases ut. Og slike batterier finnes ikke i noen bil nå.

Eneste minus er at hutigladere er for ustabile, for mye ute av drift etc, til at jeg våger lagturer med bilen, i alle fall med familie med som ikke som far har den samme entusiasmen for batteri-biler som min kone kaller det.
Tror nok at denne tidlige-elbil-diskusjonen om rekkevidde vil endre seg noe etterhvert, om hurtigladere blir bedre utbygd, og når vekt/energi-forbruk og ladetid kommer mer i fokus.

Det er lettere å skjønne for folk flest at det er dumt å dra med seg en tilhenger med 300 liten ekstrabensin på en fossil-bil for å slippe fylle bensin ofte, enn å skjønne at det er akkurat like dumt å dra med seg 300 kilo batterier ekstra.  Men jeg tror den forståelsen vil vokse etterhvert.

LMOR

#24
Til info så er det mindre enn et år siden denne avtalen:

http://chargedevs.com/newswire/bmw-and-samsung-expand-supply-agreement-for-battery-cells/

Den ble inngått etter at ryktene om at BMW hadde noe klart "lekket ut".

Det er også et intervju ute på nettet et sted med sjefen for i-programmet for ca 6mnd siden (video), der han argumenterer for at dagens rekkevidde treffer 85% av markedet. Der sier han også at dere teknologi kunne vært pakket tettere nå, men at det ville redusert levetiden på batteriene betydelig, samtidig med at bilen ville blitt mindre miljøvennlig fordi 85% ville dratt med ekstra vekt som de ikke trenger.

Her er også siste nytt fra andre merker:

http://m.tu.no/industri/2015/01/21/nye-elbiler-far-doblet-rekkevidde

Vi snakker da om 2018 modellen til Bolt og Leaf. Men Bolt teknologien er ikke klar enda, og de må bygge nye fabrikker osv. Mye tyder på at det kan bli forsinkelser. Tesla bare gjør det, men veier da litt mer enn i3.

Vi trenger absolutt ikke være enig, men siden denne tråden skaper en viss forventning til at rabatter og pakker tyder på at økt rekkevidde er rett rundt hjørne, så er det greit å legge ut det siste vi har. Legg gjerne ut noe nyere som tyder på at det over er villedende.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på torsdag 14. mai 2015, klokken 12:22
Vi får se hva som skjer. Det er mange studier som ligger til grunn for at såpass mange elbiler har ca samme rekkevidde. Jeg ligger akkurat på gjennomsnittet i Norge, så det er vel relativt representativt.

Uansett vekt og pris på batteriet, så vil jeg med 50% mer batteri betale for mer enn jeg trenger.

Nettopp derfor hadde det vært fint om flere enn Tesla kom med et par batterialternativer. Så kan folk selv velge det som passer de best.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#26
Enig i teorien, men masseproduksjon gir billigst bil. Når salget av elbil er tilsvarende fossil-bil, så blir nok det like vanlig som motor-størrelse.
Uansett er det altså andre grunner til at BMW velger bort et batteri som har bedre kapasitet nå.

Litt interessante fakta: BMW planla å produsere 10000 i3 i 2014, men endte med 18000. Tesla planla 35000 og endte på 33000. Totalt leverer BMW ca 2 mill biler. Det er noen bieffekter av å være såpass stor, og de  f.eks. kan ta seg råd til å være litt mer spisset og kynisk enn en nybegynner som Tesla.
Det snakkes om å redusere produksjonen av i3 for å kunne levere flere i8, så jeg kan ikke se at det er noen grunn for BMW til å tiltrekke seg nye kundegrupper enda. Og snart må de begynne å produsere i5 som jeg og mange andre venter på  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Det er vanskelig å vite hvilke planer BMW har med i3 framover.  I følge artikkelen nedenfor har BMW en kapasitet for å produsere 30.000 i3, mens de solgte 16053 biler i 2014. 

http://cleantechnica.com/2015/01/20/bmw-i3-sales-higher-expected/

At de nå kjører kampanjer skyldes vel at salget i Norge har dabbet av i forhold til salget i 2014. De fleste norske kunder vurder e-Golf som et bedre kjøp, noe flere tester også underbygger. Rekkevidden på i3 er ok, men hvis de klarte å øke NEDC med 20 % eller mer så ville nok flere kjøpt i3 (inkl. meg)
Om det skjer med 2017 modell eller 2018 gjenstår å se. De som kjøpte bilen tidlig i 2014 gjorde et godt kjøp, men jeg vil helst unngå å få en av de siste i3'ene de lager før de lanserer lenger rekkevidde.

Ferry

Sitat fra: TorAtle på torsdag 14. mai 2015, klokken 11:53
Det er rart at det skal være så vanskelig å være enig i at i3 har marginal rekkevidde og at 50% mer hadde vært veldig positivt for den jevne billist??

For min del hadde 50% ekstra hjulpet veldig. Da hadde jeg klart meg uten hurtiglader til all den kjøringa jeg gjør i dag. Samtidig så kommer det stadig flere hurtigladere, og det minsker behovet for større batteri. For min del er det enklere å kjøre eksisterende i3 i dag, enn det ville vært å kjørt i3 med 50% større batteri for et år siden. Så muligens kommer jeg ikke til å se behovet for større batteri etterhvert?

LMOR

#29
Mulig de kan produsere 30000 nå, da de bygget en ny produksjonslinje i fjor.
Tviler på at de har karbonfiber nok.
Ellers fulgte jeg produksjonen fra dag til dag i fjor på denne tiden, og er rimelig sikker på at de ikke kunne produsert flere biler i fjor, og at de fremdeles ligger langt etter på i8 leveransene.

Jeg opplever som Ferry, at rekkeviddeangsten blir mindre for hver dag.

Jeg hadde tenkt å installere 32A, tenkte gjennom hvor jeg skulle lade på jobb, butikk, i byen, skeptisk til utbygging av hurtigladere osv.

Har ikke savnet mer enn 12A en eneste gang, aldri ladet på butikk/i byen, bare gode erfaringer med hurtiglading.
Og jeg har de siste 2 mnd fulgt med status på hurtigladere nesten hver dag. Det er betydelig mer stabilt nå, og de er sjeldent opptatt, så ladekøene for i3 er ikke like lange som for Leaf.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA