Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rabatt på i3

Startet av LMOR, mandag 08. juni 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

LMOR

Juli prisliste er lagt ut:

http://www.bmw.de/dam/brandBM/marketDE/countryDE/newvehicles/allfacts/pricelist/BMW_i3_Preisliste.pdf.download.1430385704363.pdf

For oss med i3, og som ikke er klar til å kjøpe ny, så er den gode nyheten at det er lite nytt, utover endringer i pakker, wallbox osv.

Totalprisen går i Tyskland ned ca 7-8000.- men det er ikke sikkert blir det samme i Norge.
Hurtiglading koster nå ca 33% mindre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Kan kanskje se ut som april-kampanjen ikke var så fryktelig viktig å få med seg, da. Jeg er dessverre ikke så stø i tysk selv, men er interessert i å høre om endringene, store som små.
2014 BMW i3

moonbuggy

I3 er allerede "revolusjonerende". Det bilen egentlig trenger for å virkelig ta av i markedet, er minst 50% høyere batterikapasiet. Det har man allerede plass til med nåværende teknologi i ledig plass der REX har sin rekkeviddeforlenger. Kanskje det kommer i 2017 ?

TM

#3
Tipper aprilkampanjen kommer til å forlenges, eller kanskje erstattes av en ny. Var nær ved å bestille en i3, men kom til at 300 tusen er mye å betale for en ren bybil. Håpet er at større energitetthet gjør at det kommer en oppgradert batteripakke i 2017. 20-30 % større rekkevidde, så er det "løp og kjøp" for min del. Dessuten er det en ulempe at man ikke kan velge viktig utstyr som Driving Assitant Plus sammen med standardinteriør. At bilen i standard versjon ikke har elektronisk klima, multifunksjonsratt og hurtiglader gir en lav startpris, men det er jo ingen som vil ha en slik bil.

LMOR

For min del fant jeg ingen tilsvarende god og godt utstyrt bil billigere, tvert imot. Og hvis en regner inn elbilfordelene som etter hvert vil forsvinne, så er ikke regnestykket nødvendigvis bedre i 2017 med lengre rekkevidde.

Rekkevidden til i3 er nok for de aller fleste. Jeg kan enkelt hjemmelade 50 000km på 12A per år.
Ingen problemer å kjøre 26 mil på en dag, noen som de fleste sjelden gjør. Og heller ikke noe problem å kjøre 120mil noen ganger i året, snart hvor som helst.

Lengre rekkevidde betyr i dag tyngre bil, som dermed må lades lengre for samme distanse. Også når det kommer mer kapasitet på samme vekt, så vil ta lengre tid å lade opp denne kjørelengden. Så på en 120mils tur, så vil ikke den vesentlig raskere unna. Selvfølgelig litt avhengig av bruken, men hvis bilen brukers fra morgen til kveld, vil mange fremdeles kun klare å lade 50 000km på 12A i løpet av et år.

Når en da tar med at gjennomsnittlig kjørelengde for en 0-4 år gammel personbil er ca 15 000 km, så er mange for opphengt i rekkevidden... Husk at en fossilbil ville vært irriterende hvis du måtte på bensinstasjonen for å fylle på vei hjem hver dag hele året, men å koble til elbilen er null stress. Mindre rekkeviddeangst. Slutt på de irritasjonen når du vet du må stå opp tidligere for å fylle diesel på vei til jobb  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Jeg er mer avslappet i forhold til rekkevidde nå enn tidligere, men det hadde vært nyttig å kunne kjøre i motorveitempo en god time før man trengte påfyll. Feks Oslo-Halden i all slags vær. Så for meg ville et sted mellom 20 og 50% mer batteri, helst til samme pris og med samme vekt, vært en veldig god oppgradering. Om jeg gidder å vente et år på å få det er jeg mer usikker på :)
2014 BMW i3

EinarV

Sikre kilder sier at det i dag ruller i3er med dobbel rekkevidde og bare 40kg tyngere batteripakke. Bilen er også typegodkjent/krasjtestet med denne batteripakken. Min teori er at det er kommersielle grunner til at de holder tilbake denne batteripakken og at BMW vil lansere den komersielt strategisk i forhold til Tesla Model 3.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

I så fall vi verdien på våre i3 stige. Utfordringen med i3 med mer rekkevidde er produsjonskapasiteten. Da er oppgradering av dagens i3er det eneste forsvarlige miljømessig. Noe som BMW er opptatt av. Da får de også brukte batterier til sitt lagringskonsept.
Det har vært mange slike rykter, blir spennende å se.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EinarV

Ja, jeg er interessert i å ha den nåværende pakken hjemme hvis vi får tilbud om å oppgradere. Da blir det nok en solcelle løsning også.

Det med batteripakke med dobbel kapasitet hørte jeg av, uten å nevne navn, en meget kjent personlighet i elbilmiljøet i Norge som desverre ikke kjører i3 enda. Han var på i3 lanseringen i Nederland for snart to år siden og ble tilfeldigvis sittende sammen med ansvarlig ingeniør hos BMW. Denne ingeniøren tippet på lansering innen to år, detteernå strax to år siden. Tror nok det er blårussen i BMW som muligens holder igjen nå.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

TorAtle

Sitat fra: EinarV på lørdag 09. mai 2015, klokken 22:15
Sikre kilder sier at det i dag ruller i3er med dobbel rekkevidde og bare 40kg tyngere batteripakke. Bilen er også typegodkjent/krasjtestet med denne batteripakken. Min teori er at det er kommersielle grunner til at de holder tilbake denne batteripakken og at BMW vil lansere den komersielt strategisk i forhold til Tesla Model 3.

Spørs om det ikke er Leaf som vil trigge neste økning i rekkevidde neste år, og at det da er 50% forbedring. Model 3 tror jeg ligger lenger unna i tid.
2014 BMW i3

EinarV

Sitat fra: TorAtle på lørdag 09. mai 2015, klokken 22:42
Sitat fra: EinarV på lørdag 09. mai 2015, klokken 22:15
Sikre kilder sier at det i dag ruller i3er med dobbel rekkevidde og bare 40kg tyngere batteripakke. Bilen er også typegodkjent/krasjtestet med denne batteripakken. Min teori er at det er kommersielle grunner til at de holder tilbake denne batteripakken og at BMW vil lansere den komersielt strategisk i forhold til Tesla Model 3.

Spørs om det ikke er Leaf som vil trigge neste økning i rekkevidde neste år, og at det da er 50% forbedring. Model 3 tror jeg ligger lenger unna i tid.

Det kan godt stemme, håper ikke BMW har noen teknologi steg i mellom her og må gå for dobbel rekkevidde i en smell. Da hadde bilen vært ideel for mitt bruk  :D
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Da er det samme rykte som jeg leste flere ganger på den tiden, inkludert det at dagens i3 skulle få en rimelig oppdatering. Den som lever får se. Jeg lever fint med den rekkevidden jeg har  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Men tilbake til 2016-endringene. Intet nytt interiør. Ingen nye farger? Litt lavere pris på bil og hurtiglader som vi kanskje eller kanskje ikke får glede av her i Norge. Var det noen endringer på pakker?
2014 BMW i3

chal

Jeg går også rundt og håper på mulighet til å oppgradere bilen til for eks 50% lengre rekkevidde.

LMOR

Sitat fra: TorAtle på søndag 10. mai 2015, klokken 08:48
Men tilbake til 2016-endringene. Intet nytt interiør. Ingen nye farger? Litt lavere pris på bil og hurtiglader som vi kanskje eller kanskje ikke får glede av her i Norge. Var det noen endringer på pakker?
Comfort Advanced erstattes av en Business pakke. Du får 75% rabatt på Komfort pakken hvis du kjøper oppgradert interiør, så nå blir nok prisforskjellen mindre for de som må oppgradere interiør for å få sikkerhetspakken.
Ellers så står det nå klart at vi kun kan forvarme batteriet med varmetråder i setet. (Noe vi her inne allerede hadde konkludert med, selv om forrige prisliste ikke var så klar).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA