Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekordhøye bensinpriser

Startet av hrambjor, mandag 08. juni 2015, klokken 19:21

« forrige - neste »

hrambjor

Foreldrene mine har kjøpt en Kia Soul EV Exclusive
Jeg skal kjøre denne fra Halden til Kristiansund N begynner turen rundt midnatt 15.mai.

Selger opplyste om at det kun fulgte med standard ladekabel (for 10A etter hva jeg skjønner) han anbefalte meg å skaffe en type 2 til 1 kabel (eller noe sånt, prøver å lese meg opp på emnet)

Har i utgangspunktet tenkt å kjøre E6 Fra Halden til Oppdal deretter RV 70 via sunndalsøra til Kristiansund.

I forhold til lading så ser det greit ut helt til jeg kommer til Kvam, som er siste ladestasjon før jeg er på Sunndalsøra ca 21 mil (bruker grønnkontakt sin oversikt). En løsning kan være å ta inn på hotell på feks Oppdal.

Har bestilt ladebrikke fra grønnkontakt (leveres direkte til forhandler da jeg er på reise hele neste uke).

Forslag til ting jeg trenger, eventuelt alternative ruter.

Mvh
Håkon

De kjøpte denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58890705&searchclickthrough=true

K S

Sitat fra: hrambjor på fredag 08. mai 2015, klokken 19:33
Foreldrene mine har kjøpt en Kia Soul EV Exclusive
Jeg skal kjøre denne fra Halden til Kristiansund N begynner turen rundt midnatt 15.mai.

Selger opplyste om at det kun fulgte med standard ladekabel (for 10A etter hva jeg skjønner) han anbefalte meg å skaffe en type 2 til 1 kabel (eller noe sånt, prøver å lese meg opp på emnet)

Har i utgangspunktet tenkt å kjøre E6 Fra Halden til Oppdal deretter RV 70 via sunndalsøra til Kristiansund.

I forhold til lading så ser det greit ut helt til jeg kommer til Kvam, som er siste ladestasjon før jeg er på Sunndalsøra ca 21 mil (bruker grønnkontakt sin oversikt). En løsning kan være å ta inn på hotell på feks Oppdal.

Har bestilt ladebrikke fra grønnkontakt (leveres direkte til forhandler da jeg er på reise hele neste uke).

Forslag til ting jeg trenger, eventuelt alternative ruter.

Mvh
Håkon

De kjøpte denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58890705&searchclickthrough=true

Alternativet er jo å få bilen levert, koster ikke skjorta det....

hrambjor

Da har bestilt kabel fra Elbilhjelpen 32A Mode 3 kabel

Mulig jeg kan skaffe meg tilgang til ei hytte på Hjerkinn.
Fra hurtigladeren på kvam til Hjerkinn er det ca 10 mil. For optimistisk eller bør det gå?

hrambjor

Tusen takk for alle tipsene nime01

Kan se ut som om det skal gå greit :-)

Jeg er ikke i Halden før etter midnatt så jeg satser på å bruke natten oppover. Saktelading er jo en perfekt kombo med litt søvn :-)

Usikker hva slags dekk som står på bilen, men bilen skal lastes med fire dekk samt litt bagasje (skal på kurs hele neste uke). Utifra hva jeg kan lese på vegvesen sine sider er det bart på fjellet.

Greit å vite at man kan trille med spak i N

Den høydeprofil greia var ikke dum :-) den skal jeg ta en nærmere titt på.

Gnilre

Jeg har tenkt til å kjøre til Ålesund i sommer. Da blir det denne ruta med hurtigladere: Otta - Skjåk - Valldal - Ålesund. Blir kanskje 10 km ekstrakjøring for å få tak i hurtigladeren i Valldal, men det går jo bra.
Tar du samme ruta hurtiglader du i Valldal - Åndalsnes - Molde. På plussiden får du noe av verdens mest fantastiske natur og 32A kabel trenger du neppe bruke om du ikke vil stå litt i Geiranger. På ferjene går jo bilen gratis.

Kan jo hende dette tar litt lenger tid enn ruta du har planlagt, men selv 32A lading synes jeg går sent. Jeg fikk 18% de 55 minuttene jeg gadd vente i Hemsedal med 32A
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Gnilre

Mulig forslaget mitt ikke kan gjennomføres 15.mai pga vinterstengte veier til Geiranger. Kanskje Trollstigen også er vinterstengt.

Jeg skal kjøre der i juli og da går det jo.
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.

hrambjor

Har fått tilgang til hytte på Hjerkinn så da blir det saktelading og soving noen timer.
Ser at det skal bygges ladestasjoner ila sommeren på Dombås og Oppdal

Gnilre

Selv om det står på hurtigladekartet at det skal bygge på Dombås og Oppdal bør du være skeptisk til det. Det er Ishavsveien som skal stå som operatør og de har vel ikke levert så mye hittil. Dessuten sier de selv at de skal bygge mange hurtigladere i 2016-2017. Jeg tror datoen 30.juni i hurtigladekartet er lagt inn ved en feil.

Sitat fra: hrambjor på lørdag 09. mai 2015, klokken 20:20
Ser at det skal bygges ladestasjoner ila sommeren på Dombås og Oppdal

hrambjor

Turen ble gjennomført og det gikk veldig bra. Kjørte i eco mode hele turen og med ok temperatur i bilen. Bilen sto fulladet utenfor KG motor i Halden og turen startet ca kl 0100. Benyttet kun hurtiglader bortsett fra stoppen på Hjerkinn.

100% KG motor, Halden             – 14%    Ole Deviks vei 10, Oslo.       117.6km
83% Ole Deviks vei 10, Oslo       – 13%    Gubberudvegen 2, Stange.  119.6km
83% Gubberudvegen 2, Stange   – 46%   Lillehammer.                         63.6km
90% Lilehammer                          – 30%    Skansen 2, Otta.                  111.6km
83% Skansen 2, Otta                   – 36%    Hjerkinnhøvegen, Hjerkinn.   79.8km
54% Hjerkinnhøvegen, Hjerkinn  – 12%    Sunndalsøra.                       114.3km
83% Sunndalsøra                        – 21%     Kvalvåglia 13, Kristiansund. 94.4km

KiaSoulEV

Så bra! Vi har lurt på å ta nesten samme turen, men starte fra Vestby. Hvor lang tid brukte du på turen?
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

hrambjor

Turen tok ca 15 timer.
Jeg startet ca kl 0100 og var framme ca kl 1800
Hurtigladingene tok alt fra 15-25min. Saktelading på Hjerkinn i ca 3 timer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA