Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel 32A enfas og 32A trefas 400V

Startet av arnkl, mandag 08. juni 2015, klokken 14:06

« forrige - neste »

arnkl

Framstegspartiet kan vel seiast å ha ei midt sagt tvetydig syn på elbilfordelane. Men eg har lagt merke til at samferdselsministeren stadig brukar argumentet om ein framtidig utselppsfri bilpark når han får kritikk for at nye vegar vil føre til meir utslepp.

Her er eit svar han gav Rasmus Hanson frå MPG på eit slikt spørsmål i Stortingets spørretime.

"Når det gjelder utslippene, er jeg helt enig i at vi må jobbe for å få dem ned. Men jeg har den visjonen at de veiene vi nå bygger, både på Østlandet, i Nord-Norge og på Vestlandet, vil bli kjørt på av neste generasjon, som har biler som ikke har utslipp. Den satsingen som nå gjøres – nærmest på tvers av alle partiene – når det gjelder utslippsfrie biler og lavutslippsbiler, innebærer jo at de CO2-utslippene som representanten Hansson tar opp, i stor grad vil være eliminert fra transportsektoren. Så er det viktig at vi i den sammenheng også ser på hvordan vi kan få Europa til å skape enda mer fornybar energi, så man ikke fyrer opp elbilene med kullkraft. Det å si at en ikke skal bygge ut veier fordi vi i dag har utslipp fra bilene, viser manglende perspektiv på hvordan neste generasjon transporterer seg selv."

Eg synest det var eit godt svar, men håpar nokon kan utfordre han på kva han vil gjere for å påskynde denne overgangen.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA