Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Twizy henta.:)

Startet av Henriks111, mandag 08. juni 2015, klokken 11:22

« forrige - neste »

Henriks111

Hei,

Jeg er i en kjøpsprosess på brukt i3 og har litt spørsmål rundt hvordan man kan vurdere bilens stand spesielt mtp batteriet. vet at man kan se batteriets "health" i dashboardet på en leaf, evnt sjekke med leaf spy gjennom obd porten i bilen. hvordan kan man se dette i en i3? er det noen spesielle slitedeler/områder på bilen som bør sjekkes?

Hvilket forhold har dere til importerte i3? ser at man kan spare en slant ved import fra frankrike, noe garanti/annet man bør passe på? man får jo ikke norgesreklamasjonen på 5år i Norge når man ikke kjøper bil her, men er dette det eneste?

Hvor viktig er navi professional kontra business? er denne alfa omega mtp utregning av rekkevidde på turer?

på forhånd tusen takk for hjelp! :-)

TrondW

#1
Jeg er litt inhabil siden jeg muligens kommer til å legge ut min i3 til salg om noen dager. Kona nekter å selge dieseldyret og jeg må velge mellom en Tesla 85D og i3'n. Valget er ikke lett :-)

Når det gjelder import så vil 5 års norsk reklamasjonsrett være verd sin vekt i gull dersom det skulle skje noe med bilen. Dette er tross alt en ny bil og bilproduksjon også for BMW.

Når det gjelder batteriet så er det synd at man ikke kan få en utskrift av BMW som viser antall toppladinger og, ikke minst, hvor mange ganger batteriet har vært under 20 %. Det siste er verst. Det er mer risikabelt å kjøpe en bil som har gått lite men gått stadig under 20 % på batteriet (og kanskje også kjørt tom for strøm). Dette sliter mye på batteriet. På den annen side vet man og heller ikke om en brukt fossil bil er kjørt med for lite olje....

Topplading skal jo ikke ha noe å si for batterilevetiden siden det er satt av en buffer på 15 % i toppen. Nå er muligens jeg litt nerdete siden jeg konsekvent lader til 90-95 prosent dersom bilen ikke skal benyttes umiddelbart og aldri har hatt under 18 % på batteriet. Dette ville jeg gjerne ha dokumentert av BMW når jeg skal selge bilen. Det er jeg sikker på at de kunne dokumentere dersom de ville, men de er kanskje redd for et rush av eiere som til stadighet krever en avlesning av batteriet?

Vet ikke hvilken type i3 du er ute etter, men dersom en godt spekket mørk grå  i3 med helskinn, stor NAVI osv kunne være interessant så send meg en PM eller ring 922 40 562 (dere andre må ha meg unnskyldt, fristelsen ble for stor)
Trond Winther
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

TrondW

Glemte spørsmålet med NAVI. Ligger en bra diskusjon på dette her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20800.0.html

Det er vel snakk om man ønsker "premium" eller klarer seg med noe enklere. Jeg har den største navigasjons enheten og er svært fornøyd med den. Særlig det at du kan vise 2 apper samtidig (f.eks. kart og kjørekomputer). Er usikker på om du har denne muligheten på den rimeligste utgaven. Les tråden ovenfor og se om du bir noe kloker av den:-)
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

moonbuggy

Sitat fra: TrondW på fredag 08. mai 2015, klokken 12:35
Når det gjelder batteriet så er det synd at man ikke kan få en utskrift av BMW som viser antall toppladinger og, ikke minst, hvor mange ganger batteriet har vært under 20 %. Det siste er verst. Det er mer risikabelt å kjøpe en bil som har gått lite men gått stadig under 20 % på batteriet (og kanskje også kjørt tom for strøm). Dette sliter mye på batteriet.

Vel, nå er det slik at batteriet har buffer både oppe og nede, nettopp for å hindre skade. 2,8 kwt er reservert. Noe på topplading og noe som nedre grense av uttak. Hvor mye er litt uvisst. Det man må unngå, er å sette bilen omtrent tom, d.v.s. med 1-2 kwt igjen batteriet, uten å lade. Da kan batteriets egenutladning bringe det ned i farlig sone over tid.

LMOR

#4
Nå er vel bufferet redusert til 1,8 med ny software?
Hvis jeg skulle kjøpt brukt, var maks kapasitet noe av det jeg ville sjekket. Men det krever litt å sjekke, og da kommer software versjon inn...
Ellers er navigasjon viktig for estimatet, ikke hvilken versjon (606/609).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Ved importbil, ville jeg sjekket om det følger med varmepumpe og hurtiglader.
Varme i sete kan og være kjekt, mener det er standard på norsk solgt bil.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

TorAtle

Jeg er også i markedet for en i3 og kan like godt finne på å bestille en ny som å kjøpe en brukt en. Her er mine betraktninger:

* Importbil er uaktuelt
* Hvis brukt vil jeg muligens ta en telefon til BMW for å høre om det er noen måte å finne ut om batteriet er skadet. Ellers vil jeg ikke stresse over det siden det vil være rundt 4 år garanti igjen.
* Ikke hurtiglader, navi pro eller Harman Kardon lyd = uaktuelt.
* Ved bruktkjøp skal prisen naturligvis reflektere det at den er brukt, ellers blir det bestilling av ny istedet.
2014 BMW i3

Anterialis

Husk at man fort sparer inn noen kroner på kampanjetilbud og dersom aktuelt, som medlem i enkelte foreninger. Plutselig har man spart 20-25.000kr.
En brukt bil (uavhengig av merke)  burde i mine øyne være betydelig billigere jf. ny bil før det er aktuelt. Jeg fikk ny i3 for samme prisen eller maks 20.000 kr dyrere tilsvarende brukt i3, 1 år gammel, 8-10k km. Da er det verdt pengene å kjøpe nytt mener jeg. Dessuten velger man akkurat det utstyret man selv vil ha :)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Olemann

Jeg ville ikke kjøpt uten full LED lyspakke, funksjonelt best, men og også av hensyn til utseende (som jeg tror gjør den letter salgbar igjen) og bilen med mest "normalt" utseende -  valgte derfor den mørkeste metallic og med sotede ruter. (Unngår 2-farge preget).
Lydanlegg droppet jeg, dette er drøftet mange steder, men mitt poeng er at på "radio-tale" som jeg bruker den til er standardanlegget vel så bra.  Liker ikke syntetisk surround og heller ikke ditto sub-lyd. Men hør begge og avgjør selv. Noen trenger også mest mulig plass og vil derfor ikke ha det mindre bagasjerommet.
Den minste navi skjermen fungerer utmerket for mitt formål, så der er det også noe å spare (dette er også diskutert kraftig i andre tråder)
Comfort pakken med taster på rattet etc. bør med.
AC/DC hurtiglader mener jeg også er et must, spesielt for å sikre bredden i interesse ved videresalg.

LMOR

Sitat fra: Olemann på lørdag 09. mai 2015, klokken 20:29
Noen trenger også mest mulig plass og vil derfor ikke ha det mindre bagasjerommet.
Har ikke tenkt å diskutere lyd, det er mange tråder om det, men forstod ikke denne.
Sikkert på at du ikke blande sammen med en annen bil?
Hva er det som er mindre?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Subwoofer(ne) ligger originalt under forsete(ne). Husker ikke om det er to eller én sub. Noe annen plassering er ettermontert i så fall. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

#11
Sitat fra: Klykken på søndag 10. mai 2015, klokken 11:38
Subwoofer(ne) ligger originalt under forsete(ne). Husker ikke om det er to eller én sub. Noe annen plassering er ettermontert i så fall. :)
Det gjør de på mange BMWer, men ikke i3. De står i veggen foran fordøren på begge sider.
På mange BMWer står HIFI anlegget i bagasjerommet, men på i3 er det under baksete, der det er god plass.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Da bommet jeg også der, fordi en bil jeg så hadde enten sub'en/forst. pakken bak under et opphøyet lokk, men var nok noe ettermontert. 
Så da koker argumentet ned til hvilke type lyd man liker og hva man bruker anlegget til OG hvilke alternative morsomheter de sparte pengene kan brukes på:-)  Lyd er ellers solid drøftet i andre tråder.


Sitat fra: LMOR på søndag 10. mai 2015, klokken 12:22
Sitat fra: Klykken på søndag 10. mai 2015, klokken 11:38
Subwoofer(ne) ligger originalt under forsete(ne). Husker ikke om det er to eller én sub. Noe annen plassering er ettermontert i så fall. :)
Det gjør de på mange BMWer, men ikke i3. De står i veggen foran fordøren på begge sider.
På mange BMWer står HIFI anlegget i bagasjerommet, men på i3 er det under baksete, det det er god plass.

TrondW

Sitat fra: Olemann på lørdag 09. mai 2015, klokken 20:29
Jeg ville ikke kjøpt uten full LED lyspakke, funksjonelt best, .......


Hva den enkelte bruktbilkjøper prefererer når det gjelder utstyr er etter min mening opp til den enkelte. Jeg hadde et 10-års perspektiv på bilen når jeg kjøpte den. Derfor la jeg på det utstyret jeg ønsket å ha glede av i disse 10 årene og prisen kom opp i 350K. Når jeg nå må selge bilen etter ett år ville jeg helt sikkert kommet bedre ut av det mht verditap i kroner ved å ha hatt en "skrapet" i3 med kun hurtigladeropsjonen som tilvalgsutstyr.

Man må ikke kjøp bil med tanke videresalg, men etter behov og ønsker.

Som jeg påpeker i innlegget over så er et bevist elbilhold av tidligere eier det viktigste for et godt elbilkjøp. Siden BMW ikke kan / vil dokumentere ladesyklusene for batteriet ville jeg startet med å spørre om selger er aktiv på elbilforum og tatt en runde og lest innleggene som er postet (dette vil gi et inntrykk av hvordan bilen er blitt behandlet).

Side de fleste selgere garantert ikke er på elbilforum ville jeg stille spørsmål som "hvor langt har du klart å kjøre bilen på en lading?", Er det tomt med strøm når rekeviddeindikatoren viser 0, eller kan du presse ennå mer ut av bilen"?

"Feil" svar på disse spørsmålene og jeg ville holdt meg langt unna...



i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

TM

Sitat fra: TorAtle på lørdag 09. mai 2015, klokken 16:51
Jeg er også i markedet for en i3 og kan like godt finne på å bestille en ny som å kjøpe en brukt en. Her er mine betraktninger:

* Importbil er uaktuelt
* Hvis brukt vil jeg muligens ta en telefon til BMW for å høre om det er noen måte å finne ut om batteriet er skadet. Ellers vil jeg ikke stresse over det siden det vil være rundt 4 år garanti igjen.
* Ikke hurtiglader, navi pro eller Harman Kardon lyd = uaktuelt.
* Ved bruktkjøp skal prisen naturligvis reflektere det at den er brukt, ellers blir det bestilling av ny istedet.
Det er 8 år, 100.000 km garanti på batteriet. Så det burde ikke være noen grunn til bekymring ved å kjøpe en brukt i3 med 10-15000 km kjørelengde.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA