Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hevder elbil-støtten er bortkastet

Startet av Ladefabrikken, torsdag 19. november 2009, klokken 10:39

« forrige - neste »

-rm

Sitat fra: Griffel på torsdag 29. oktober 2009, klokken 21:06
Ved høye frekvenser vil motstanden øke endel med strømmen, men denne induktive motstanden forårsaker ikke oppvarming.
Motstanden øker med frekvens, ikke med strøm. Motstanden vil alltid forårsake oppvarming.
Induktansen kan også variere med frekvens, i hvert fall dersom det er jern inn i bildet. Induktansen er ikke knyttet til tap i DC-sammenheng.

hens

Gammalkewet har en 48 volt 350A kontroller, og trekker max 365A fra batteriet.
Motorstrømmen derimot kan være opp til 700A. Dette skjer ved lave turtall når friløpsdioden gir maksimalt tillegg. Da arbeider motoren med ca halv spenning og dobbel strøm. Dette gir et formidabelt dreiemoment i starten.

Når motorstrømmen er større enn batteristrømmen, skyldes det at kontrollerens kondensatorpakke leverer kraftige høyfrekvenspulser, samtidig med at friløpsdioden i kontrolleren lar strømmen flyte i kondensatorens hvileperioder.

Dette gjør at kablene i oppkoblingen bærer likestrøm, med litt rippel.
Det er bare B+kabelen fra Curtis'ens B+ til batteripluss som bærer høyfrekvente likestrømspulser.

For å unngå varmgang bør motorkablene være større enn batterikablene, og være så korte som mulig for å unngå spenningsfall, og radiostøy.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#17
Sitat fra: -rm på fredag 11. desember 2009, klokken 10:08
Sitat fra: Griffel på torsdag 29. oktober 2009, klokken 21:06
Ved høye frekvenser vil motstanden øke endel med strømmen, men denne induktive motstanden forårsaker ikke oppvarming.
Motstanden øker med frekvens, ikke med strøm. Motstanden vil alltid forårsake oppvarming.
Induktansen kan også variere med frekvens, i hvert fall dersom det er jern inn i bildet. Induktansen er ikke knyttet til tap i DC-sammenheng.

Jeg innser at det jeg skrev 29 oktober var litt raskt skrevet, og når jeg forsøket å oppklare en misssforståelse oppsto det altså en ny. Det var egentlig 2 andre innlegg jeg svarte på i en setning.


1. utsagnet om at strømmen tar den korteste veien og at en med parallellkobling derfor må være pinlig nøyaktig med lengden på ledninger som kobles i parallell.

Sitat fra: 2EL på tirsdag 20. oktober 2009, klokken 20:05
Sitat fra: hens på tirsdag 20. oktober 2009, klokken 16:32
Det går an å legge dobbelt 35 kvadrat. Det gir 70mm areal, mer kjøling og bevegelighet.
Jeg har noen meter til overs.

Hvis man skal gjøre det så er det veldig viktig at begge kablene er nøyaktig like lange. Er den ene kablen litt lengre så tar strømmen den korteste veien.
Tror det blir det enkleste for meg å bytte kablen med en 50 kvadrat. Er det noen som vet hvor man kan få tak i sveise kabler?


Strømmen fordeler seg avhengig av motstanden. En liten forskjell i lengde vil derfor bare forårsake at det går bare gå litt mer strøm i den korteste.


Og 2.
Sitat fra: bosonic på onsdag 07. oktober 2009, klokken 14:12
Her er det om å gjøre å holde tungen rett i munnen folkens.

I tillegg til resistiv motstand i kabler og kabelsko, etc, vil det  være en ikke ubetydelig induktiv motstand da controller jobber etter PWM prinsippet. Batterispenningen hakkes opp med en frekvens på ca 16 000 svingninger/sek (16 kHz) og porsjoneres ut med forskjellig puls/pause forhold. I slike tilfeller vil for tynn og for lang kabel øke den induktive motstanden i tillegg til den resistive motstanden.
Altså er det dobbelt viktig å dimensjonere riktig.

Dette er helt riktig, men den induktive motstanden bidrar ikke direkte til oppvarming av ledningen, men frekvensen på 16 kHz bidrar også til en at strømfortrengningen øker, dermed øker også den ohmske motstanden og denne økningen er også avhengig av strømmen. . Ledningstypen påvirker også dette ledning med mange kordeler har mindre strømfortrengning en ledning med få om tverrsnittet er det samme. Så når frekvensen og ledningstype er gitt som her (16kHz) vil altså også den ohmske motstanden øke noe med øket strøm, på grunn av strømfortrengning og på grunn av at stræmmen varmer opp ledningen. Tversnitt jo større jo bedre. Fintrået lednig er bedre en ledning med grove kordeler. Lengde jo kortere jo bedre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eljet

Sitat fra: 2EL på tirsdag 20. oktober 2009, klokken 16:02
Humm Her kom det mange svar ;D Jeg har brukt 35mm2 på min 2cv 72V system og det forstår jeg nå er litt i minste laget. Kablen jeg bruker er av veldig god kvalitet med mange enkeltledere, håper det er en fordel.
Hvor er det man kan få tak i en god 50mm2 kabel i Oslo?  jeg kjøpte min kabel fra statene.


På verktøy butikker i TOOLS kjeden får du kjøpt sveise kabel
dette er en fantastisk god kabel beregnet på mye mekanisk påvirkning
den er også mange ledet
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA