Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hevder elbil-støtten er bortkastet

Startet av Ladefabrikken, torsdag 19. november 2009, klokken 10:39

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Jeg lurer på vilken Kabeltverrsnitt det er i Buddyen 72V, er det noe som kan svare meg på det?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Wired


Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

hens

Når en kobler mange batterier i serie, og releer for retningesendring vil det oppstå litt spenningsfall i hver kabelsko.
Derfor er det viktig at alle kabelsko presses riktig, og gjerne loddes.  Riktig pressing av kabelsko skal være tilstrekkelig, men praksis viser at det etter en tid i bilmiljø blir korrosjon og øket overgangsmotstand. Dette har større innvirkning på spenningsfallet enn kabeltverrsnittet.  Derfor lodding i tillegg til riktig pressing.
Utenpå kabelskoene lønner det seg å benytte krympestrømpe for å holde veisalt og fuktighet ute.
35 mm kabel blir allikevel 10 A pr mm ved 350A, så det blir ikke feil å benytte 50mm ved 72 volt spenning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: hens på tirsdag 06. oktober 2009, klokken 20:49
35 mm kabel blir allikevel 10 A pr mm ved 350A,
Hø? Se Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Spenningsfall
Jeg er sikker på at du vet hva du mener, Hens, men jeg er ikke kar om å begripe forklaringen  din.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Er ikke at han sammenligner med hus kabler hvor 10A kurs har 1,5mm i tversnitt? Kjøling av kabler har mye å si til valg av tversnittet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Loff

Sunndal, Mongoose og Hard Rock elsykkel

bosonic

#7
Her er det om å gjøre å holde tungen rett i munnen folkens.

Vanlige regler gjelder ikke her, og hovedregelen er "jo større jo bedre".

Husk at ved bruk av DC motor og tilhørende Controller kan strømmen ofte være større ut fra controller enn ut fra batteriene. Dette pga at controlleren jobber som en "effekt omformer".
Ved moderate gasspådrag er spenningen til motor lavere enn batterispenningen, men strømmen kan være større.
I tillegg til resistiv motstand i kabler og kabelsko, etc, vil det  være en ikke ubetydelig induktiv motstand da controller jobber etter PWM prinsippet. Batterispenningen hakkes opp med en frekvens på ca 16 000 svingninger/sek (16 kHz) og porsjoneres ut med forskjellig puls/pause forhold. I slike tilfeller vil for tynn og for lang kabel øke den induktive motstanden i tillegg til den resistive motstanden.
Altså er det dobbelt viktig å dimensjonere riktig.

Det er viktig å bruke kabel av god kvalitet med mange enkeltledere. Dette er viktigere enn kvadratet alene.

Wikipedia må brukes med fornuft., den artikkelen du linker til El rayo er ikke helt relevant.

Den ekstra vektøkningen man får med overdimensjonerte kabler betyr ingen verdens ting med tanke på den ekstra effekten en oppnår.

50 mm2 er minimun, bruk aller helst 70 mm2.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ladefabrikken

#8
Humm Her kom det mange svar ;D Jeg har brukt 35mm2 på min 2cv 72V system og det forstår jeg nå er litt i minste laget. Kablen jeg bruker er av veldig god kvalitet med mange enkeltledere, håper det er en fordel.
Hvor er det man kan få tak i en god 50mm2 kabel i Oslo?  jeg kjøpte min kabel fra statene.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

Det ser ikke ut til at Elfa har større enn 35 mm2 i katalogen, men det går an å spørre der likevel. https://www1.elfa.se/elfa~no_no/catalog/categorieInPath.do?key=0/48C87A27DDE7453BE10000000A0A036A/48C8CC51DDE7453BE10000000A0A036A/48C8D3FEDDE7453BE10000000A0A036A/48CB8052A362453BE10000000A0A036A

Har sett at noen bruker "sveisekabel", som jeg tipper er til elektrisk sveiseapparat. Men jeg vet ikke hvor stor den er.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Det går an å legge dobbelt 35 kvadrat. Det gir 70mm areal, mer kjøling og bevegelighet.
Jeg har noen meter til overs.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ladefabrikken

Sitat fra: hens på tirsdag 20. oktober 2009, klokken 16:32
Det går an å legge dobbelt 35 kvadrat. Det gir 70mm areal, mer kjøling og bevegelighet.
Jeg har noen meter til overs.

Hvis man skal gjøre det så er det veldig viktig at begge kablene er nøyaktig like lange. Er den ene kablen litt lengre så tar strømmen den korteste veien.
Tror det blir det enkleste for meg å bytte kablen med en 50 kvadrat. Er det noen som vet hvor man kan få tak i sveise kabler?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

bosonic

#12
Hei 2 EL

Siden du allerede har koblet opp med mangetrådet 35kvm vil jeg faktisk beholde den inntil du får bilen på veien.
Utskifting av kablene kan du gjøre seinere som en oppgradering.

Sveisekabel kan du kjøpe gjennom et El-installasjons firma, men jeg tror du vil få sjokk når du hører prisen. ELnr på 50 kvmm er 10 786 08 (Type H01N2-D) Sikkert vanskelig å forhandle på prisen for privatpersoner, men normalt er det mye å gå på. Dersom du kjenner en elektrikker så har han prosenter på materiell til eget bruk.

Et annet alternativ er kabel av typen Radox. Denne er også mangetrådet, men inneholder betydelig færre enkelttråder. Den koster bortimot 1/3 av sveisekabel, og er godt brukandes. Elnr 10 550 56
(Type RADOX 125)

Det enkleste for deg er sikkert å bestille kabel på denne nettbutikken Som du ser så er også dette en mangetrådet kabel. Prisen på 93,80 pr.m er det ikke noe å si på.(Type RK 750V)

Elfa sin kabel på 35kvm er faktisk et godt brukbart alternativ under forutsetning av at den totale kabellengden ikke blir for lang. Dette er en dobbel kabel og noe plundrete kan det bli å skille den.
Ved kjøp av minst 10 m koster den 200 kr/m. (Denne prisen deles igjen på 2 for å kunne sammenligne med annen kabel)

Huskeliste:
Flest mulig enkelttråder i kabel
Kortest mulig kabellengder
Størst mulig kvadrat
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#13
Sitat fra: 2EL på tirsdag 20. oktober 2009, klokken 20:05

Hvis man skal gjøre det så er det veldig viktig at begge kablene er nøyaktig like lange. Er den ene kablen litt lengre så tar strømmen den korteste veien.
Tror det blir det enkleste for meg å bytte kablen med en 50 kvadrat. Er det noen som vet hvor man kan få tak i sveise kabler?


Ikke helt riktig. Strømmen vil fordele seg omvent proposjonalt til motstanden i hver av de parallelle grenene. Motstanden ved likestrømm er proposjonal med lengden av ledningen.

Ved høye frekvenser vil motstanden øke endel med strømmen, men denne induktive motstanden forårsaker ikke oppvarming.

Dersom strømmen på 350A var kontinuerlig er 35 mm2 alt for lite. At fullbelastning er relativt kortvarig er eneste grunn til at dette kan gå bra. Varmeutvikkling i en 35mm2 ved 350A blir ca 65-70W/m når ledningen har blitt litt varm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ladefabrikken

Motoren min har en piking på 300A og det tåler den i 3sek. Regner med at det blir maxs 200A som kommer til å gå igjenom kablene.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA