Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av ladestasjon som ikke skal brukes før om 2 år

Startet av ovev, søndag 07. juni 2015, klokken 15:27

« forrige - neste »

ovev

Jeg har prøvd å søke etter info om adapter, men får jo opp hundrevis av innlegg.

Er det noen som vet om det finnes et adapter man kan bruke fra type 1 til type 2.

Jeg har en hjemmelader boks med type 1 etter at jeg hadde en Nissan Leaf en stund.
Jeg vurderer nå enten en Golf GTE eller e-golf, men begge disse har vel type 2 kontakt.

Det hadde vært greit kunne bruke hjemmeladeren jeg allerede har til Golf-en.

2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Electrix

Det er så vidt jeg vet ikke lov, så jeg regner med at det ikke finnes. Det enkleste er nok å bytte kabelen, men du trenger da elektriker. Det er flere på dette forumet som selger slike kabler. Kommunikasjonen er den samme på både type1 og type2.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:03
Det er så vidt jeg vet ikke lov, så jeg regner med at det ikke finnes. Det enkleste er nok å bytte kabelen, men du trenger da elektriker. Det er flere på dette forumet som selger slike kabler. Kommunikasjonen er den samme på både type1 og type2.

Jepp, jeg har kabler på lager av alle tenkelige typer. Inkl. 16A Type 2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Som de andre sier er det ikke lov med overgang, du må bytte kabel.

Men for mest mulig fleksibilitet er kanskje det beste å selge hele veggboksen og bytte den ut med en som kun har Type2 kontakt. Da kan alle elbiler lade med riktig Mode3/Type2 kabel.

TB

Teknisk sett er det enkelt å lage ein overgang. Det er ingen elektronikk i kabel, og kommunikasjon er lik.
Du treng:
- Type 1 kontakt, av den typen som normalt er montert i bilen.
- Type 2 kontakt, med kabel.

Kontakter kobles i samman - du plugger type 1 pistolen inn i type 1 kontakten, og det skal fungere heilt flott.

Men, dette blir som omtalt i tråden ikkje ein godkjent overgang. Kjøpe dei omtalte deler blir sikkert fort kostbart og. Bytte veggboksen i ein type 2 er ein tryggere og betre løysing.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Gus1

Riktignok til feil bil, men http://www.teslamotors.com/
Hvorfor skulle det ikke være lov å lage en overgang av typegodkjente og CE-merkede produkter?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

fredag

Sitat fra: Gus1 på torsdag 07. mai 2015, klokken 23:17
Hvorfor skulle det ikke være lov å lage en overgang av typegodkjente og CE-merkede produkter?

Overgang/adaptere er eksplisitt ikke tillatt for mode3 ladekabel til lading av elbil. Ladekabel skal gå rett fra elbil til ladeboks, uten skjøting på midten. Elsikkerhet.

Det har litt med at det er dumt hvis det feks begynner å regne, vann renner gjennom skjøten og blir strømførende og fotgjengengere får strøm i seg når de går forbi din elbil som lader. Dårlig reklame for elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Gus1

Jeg frister å spørre om hvor det kravet er nedfelt. Hva som hypotetisk er best er ikke en gjeldende lov eller forskrift.

Et annet forhold er vel at selve Type 1-pluggen kan skiftes til Type 2? Ellers er vel alt likt?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA