Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Tr0047, søndag 07. juni 2015, klokken 13:36

« forrige - neste »

Tr0047

Da ser det ut til at regjeringa har blitt enige om elbil politikken fremover. Moms blir innført fra 2018, og en "variant" av engangsavgift fra 2020!
Årsavgift kommer for fullt ved 2020..mens de andre fordelene som fri ferge, bompenger,snyltefelt osv, blir vurdert på fylkesnivå.
Vil også bli innført en tilskuddsordning rettet mot de minste elbilene, og treffer vel neppe oss TMS og TMX eiere. 

Er nok delte meninger om disse endringene, men tror vi alle visste at noe kom til å skje med avgiftene. Ivertsfall godt å vite at avgiftsfordelene mtp moms/engangs ( som utgjør mest) er fredet noen år til!
Mars 2015 P85D

Kjell Leaf

Som forventet, også det med differensierte avgifter. Når man leverer el-biler med 700 hk er det ikke lenger så mye sympati å hente.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

petersv

Sympati har lite med teknologiutvikling å gjøre. TM har jo gjort det ingen andre klarte, og nettopp med å begynne i "high end/performance"-markedet og jobbet seg nedover.

Synes tiltaket med kollektivfelttilgang og bom er ok, engangsavgifter er det for tidlig å endre på. Norge når aldri sine utslippsmål med stopp i elbil-salget.

Kjell Leaf

Sitat fra: petersv på torsdag 07. mai 2015, klokken 14:15
Sympati har lite med teknologiutvikling å gjøre. TM har jo gjort det ingen andre klarte, og nettopp med å begynne i "high end/performance"-markedet og jobbet seg nedover.

Synes tiltaket med kollektivfelttilgang og bom er ok, engangsavgifter er det for tidlig å endre på. Norge når aldri sine utslippsmål med stopp i elbil-salget.
Enig med deg jeg, men når politkerne skal bestemme mener de helt sikkert at om man skal ha mange hundre hk kan man fint betale for det fordi man ikke trenger slik motor (etter deres mening). Selv hadde jeg en liten plan om å kjøpe Audi'en som kommer i 2018 om den leveres med kraftig motor, men nå ser det ut til at det kanskje går i vasken. Da blir det å fortsette med Leaf'en som bruksbil og en bensin "morrobil" ved siden av.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Amoss

Sitat fra: Tr0047 på torsdag 07. mai 2015, klokken 13:57
Da ser det ut til at regjeringa har blitt enige om elbil politikken fremover. Moms blir innført fra 2018, og en "variant" av engangsavgift fra 2020!
Årsavgift kommer for fullt ved 2020..mens de andre fordelene som fri ferge, bompenger,snyltefelt osv, blir vurdert på fylkesnivå.
Vil også bli innført en tilskuddsordning rettet mot de minste elbilene, og treffer vel neppe oss TMS og TMX eiere. 

Er nok delte meninger om disse endringene, men tror vi alle visste at noe kom til å skje med avgiftene. Ivertsfall godt å vite at avgiftsfordelene mtp moms/engangs ( som utgjør mest) er fredet noen år til!

Merk at alt dette - med unntak av å delegere ansvaret for noen av incentivene til fylkesnivå - skal innføres av den regjeringen som velges i 2017. Så, om samme regjering velges på nytt innføres det nok helt sikkert, men om det blir endringer på stortinget/regjeringskontorene så kan disse "vedtakene" også endres.

Så alle som bryr seg bør gjøre sitt for å løfte dette frem i valgkampene - både fylkestingsvalget i år og stortingsvalget i 2017.  For ordens skyld: nei, jeg mener ikke at incentivene skal vare evig, men synes at overgangen de legger opp til her er for tidlig, for bratt og bruker feil strategi.

Innfør mva gradvis fra 2020 over 5/6 år. Når man har full mva kan man vurdere engangsavgiften og årsavgiften. Engangsavgiften må permanent premiere lavt-/null-utslipp. Innfør også bompenger/fergepriser gradvis fra 2018/2020, frem til en bompengesats på ca. halvparten av det en bensinbil betaler. Kollektivfelt/parkering/lading kan gjerne styres etter lokale behov.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Er egentlig dette så ille?

SitatEffekt-komponenten fases ut
Vekt-komponenten reduseres
CO2-komponenten økes (progressivt)
Nox-komponenten økes
(Kilde: Bilnytt)

Elbiler skal få tilskudd i stedet for momsfritak

Avgiftsfordelene opprettholdes ut 2017.
Engangsavgift-fritaket forlenges til 2020.
Fritak for merverdiavgift erstattes med en tilskuddsordning, som gradvis reduseres med teknologiutviklingen. For dyrere nullutslippsbiler vil tilskuddsordningen trolig ikke kompensere for merverdiavgiften.

Her sier man altså at fra 2018 så vil det komme mva, men samtidig innføres en tilskuddsordning. Ettersom den "trolig" ikke kompenserer i sin helhet for de dyreste bilene snakker vi antakelig om en fast sum per bil. Kanskje rundt 100K per bil i starten, som trappes ned med 10% per år (spekulasjon)?
En slik ordning vil altså føre til at en Model S som pt. koster 650 og som ilegges full mva (med 100K fratrekk) ender på 712.000,-.
Dette fra 2018.

Fra 2020 får den avgifter, men en kjapp runder på Toll.no avslører at det ikke blir rare greiene når hk fases ut, vekt reduseres og fokus på utslipp økes. Blir det i det hele tatt avgifter på den? Virker vel som vi bare kommer til å måtte forholde oss til mva også etter 2020?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fortoggale

Problemet er at politikerene nå er uten politikk.

Målet var å kraftig redusere forurensning ved å gå fra fossil til strøm i biltrafikken. 20% solgte elbiler på en god dag gjør det ikke. Vi må ha 100% - altid.

Derfor burde beskatningen av el-bilene fulgt en opptrapningsplan for antall registrerte biler. Man kunne tenke seg en mal tilsvarende listen under. Som utgangspunkt kan vi anta at infrastrukturen totalt i Norge koster kr 15 mrd per år og med 2 500 000 biler blir det kr 6 000 per bil pr år.


  • Ved opp til 50% elbiler i trafikken betaler fossile 100% av infrastrukturkostnadene, dvs opp til kr 12 000 pr fossile bil pr år
  • Ved opp til 75% elbiler betaler fossile kr 18 000 pr fossil pr år
  • Ved opp til 95% elbiler betaler fossile kr 30 000 pr fossil pr år
  • Over det betaler fossile kr 75 000 pr år

Dermed får man en selvforsterkende effekt og alle har en interesse i å skifte over til elektrisk. Liten eller stor el-bil betyr mindre.

Og vi når målet!

Kan vi bare en gang få en politikk som faktisk oppnår noe - en gang værsåsnill....
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

timingbeltkiller

Skal vi tro de mest optimistiske elbil tilhengerne, har ikke elbilen bruk for incentiver i 2020.
For da vil elbilen både koste mindre enn en tilsvarende fossilbil i produksjon
og ha fått flerdoblet nåværende rekkevidde.

Det betyr nødvendigvis elbil står til fossilbil som PC til skrivemaskin.
Med andre ord fossilbilen fins ikke på veien.
Tilbyr du Teknisk Museum din fossilbil, får du svaret:
"Nei takk, men prøv Oldtidsamlingen."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på torsdag 07. mai 2015, klokken 14:30
Innfør mva gradvis fra 2020 over 5/6 år. Når man har full mva kan man vurdere engangsavgiften og årsavgiften. Engangsavgiften må permanent premiere lavt-/null-utslipp. Innfør også bompenger/fergepriser gradvis fra 2018/2020, frem til en bompengesats på ca. halvparten av det en bensinbil betaler. Kollektivfelt/parkering/lading kan gjerne styres etter lokale behov.
Slik jeg forstår det kommer mva for fullt fra 2018, men med tilskuddsordning slik at vi i praksis snakker gradvis innføring av betalt mva.
Og engangsavgiften blir jo bare peanuts når bilen har 0 utslipp.

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 07. mai 2015, klokken 14:22
Enig med deg jeg, men når politkerne skal bestemme mener de helt sikkert at om man skal ha mange hundre hk kan man fint betale for det fordi man ikke trenger slik motor (etter deres mening).
Tesla er forsåvidt helt enig, og har sånn sett valgt den rette strategien. Små motorer som kan levere høy peak, men lav kontinuerlig effekt. Mye bedre enn å levere motorer på flere hundre hester med flere hundre hester i vognkortet. Bilen blir lettere, og motoren holder fint ettersom man sjelden/aldri utnytter peak effekt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

arnkl

Eg trur nok ikkje dette tilskotet blir ein fast sum, sidan ein ikkje kan gjere ein iMiEV gratis og samstundes oppfylle lovnaden "..men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller".

Eg tipper eit fast tilskot pr. bilmodell som svarar til mva på noverande basismodell, slik at dei i praksis er ekstrautstyr som ein må betale mva for.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Amoss

#10
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. mai 2015, klokken 16:02
Sitat fra: Amoss på torsdag 07. mai 2015, klokken 14:30
Innfør mva gradvis fra 2020 over 5/6 år. Når man har full mva kan man vurdere engangsavgiften og årsavgiften. Engangsavgiften må permanent premiere lavt-/null-utslipp. Innfør også bompenger/fergepriser gradvis fra 2018/2020, frem til en bompengesats på ca. halvparten av det en bensinbil betaler. Kollektivfelt/parkering/lading kan gjerne styres etter lokale behov.
Slik jeg forstår det kommer mva for fullt fra 2018, men med tilskuddsordning slik at vi i praksis snakker gradvis innføring av betalt mva.
Og engangsavgiften blir jo bare peanuts når bilen har 0 utslipp.


Begge deler er helt sant ja, men...
- Det blir innført ett unødig byråkrati som skal håndtere tilskuddsordning.
- Elbilhatere vil få vann på mølla. Når de i dag peker på hvor mye staten "taper" i mva så er det luft-tall de opererer med som lett kan tilbakevises, men etter dette kan de helt korrekt påpeke at staten vil "spare" hele tilskuddsbeløpet ved å droppe ordningen.
- Hvordan skal tilskuddet praktiseres? Slik som i USA der man kan trekke fra beløpet på skatten? Eller må man sende inn ett skjema og be pent om å få pengene? Skal det "behovsprøves"? Eller utbetales det til bilforhandleren så prisen du må ut med er den samme som før?
- Hvor mange år denne skal fases ut over er overhode ikke nevnt så langt jeg har sett. Akkurat DET er jo mye mer interessant enn om mva fritaket gjøres om til en tilskuddsordning.
- Hvor høyt blir taket på tilskuddet? Ser ingen ting om dette heller...
- Det skrives pent i dag at tilskuddet i praksis skal tilsvare hele MVA beløpet, men vi har da sett lignende formuleringer før og sett hvor langt det er i fra realitetene når det skal bli innført i praksis.

Sitat fra: arnkl på torsdag 07. mai 2015, klokken 16:45
Eg trur nok ikkje dette tilskotet blir ein fast sum, sidan ein ikkje kan gjere ein iMiEV gratis og samstundes oppfylle lovnaden "..men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller".

Eg tipper eit fast tilskot pr. bilmodell som svarar til mva på noverande basismodell, slik at dei i praksis er ekstrautstyr som ein må betale mva for.

Dersom du får rett så kan det ha noe for seg ja, men fortsatt er mye ubesvart...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cowboystrekk

Om man f.eks går et tilskudd på max 20% og 100 000 så synes jeg det er helt greit. Folk som kjøper en enkelt utstyrt 70D slipper pent unna, mens P85D med fullt utstyr må ut med 100k i mva. Det synes jeg er helt greit :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tonl

Jeg syns alle fordeler til elbiler burde ha stått i ro et par til. Hvis en ser på sals statistikken for 2014 og 2015, det de siste årene folk har fått øyner opp for elbiler. 50.000 elbiler er jo ingenting sammenligner med hundre tusen fossil biler som finnes ute på veien pr idag.

Carl Anton Stenling

#13
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 07. mai 2015, klokken 17:46
Om man f.eks går et tilskudd på max 20% og 100 000 så synes jeg det er helt greit. Folk som kjøper en enkelt utstyrt 70D slipper pent unna, mens P85D med fullt utstyr må ut med 100k i mva. Det synes jeg er helt greit :)

Spørsmålet er jo ikke om du synes det er helt greit eller ikke. Dette handler om hvorvidt bilkjøperne fortsatt vil kjøpe P85D eller velge et fossilt alternativ i stedet.

Her må man altså skille mellom hva som er "rettferdig"/"likhet" og hva som faktisk endrer kjøpsadferd.

Ingen tvil om at det kan nøre oppunder misunnelsen at også dyre elbiler slipper momsen. Imidlertid er det faktisk dette som har gjort at man i Norge selger elbiler i ulike segmenter. De landene som har en fast makssum i støtte gir i praksis hovedsakelig insentiv for små elbiler og lar storbilsegmentet forbli forbeholdt fossilbiler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Tr0047

Sitat fra: fortoggale på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:10
Problemet er at politikerene nå er uten politikk.

Målet var å kraftig redusere forurensning ved å gå fra fossil til strøm i biltrafikken. 20% solgte elbiler på en god dag gjør det ikke. Vi må ha 100% - altid.

Derfor burde beskatningen av el-bilene fulgt en opptrapningsplan for antall registrerte biler. Man kunne tenke seg en mal tilsvarende listen under. Som utgangspunkt kan vi anta at infrastrukturen totalt i Norge koster kr 15 mrd per år og med 2 500 000 biler blir det kr 6 000 per bil pr år.


  • Ved opp til 50% elbiler i trafikken betaler fossile 100% av infrastrukturkostnadene, dvs opp til kr 12 000 pr fossile bil pr år
  • Ved opp til 75% elbiler betaler fossile kr 18 000 pr fossil pr år
  • Ved opp til 95% elbiler betaler fossile kr 30 000 pr fossil pr år
  • Over det betaler fossile kr 75 000 pr år

Dermed får man en selvforsterkende effekt og alle har en interesse i å skifte over til elektrisk. Liten eller stor el-bil betyr mindre.

Og vi når målet!

Kan vi bare en gang få en politikk som faktisk oppnår noe - en gang værsåsnill....
[/

Tror vi skal være forsiktige med å ønske oss mere avgifter på fossile kjøretøy, selv om jeg ønsker at flere velger elbil! 
Veiavgiften fra fossile kjøretøy utgjør idag over 10mrd, og med alle de andre avgitene oppå dette(engangs,moms,drivstoff etc) kunne vi kjørt på europas fineste veier om bilrelaterte avgifter gikk tilbake til veibygging/vedlikehold! Dessverre forsvinner mye av "melkekuinntektene" til andre statlige budsjett  :(.      Hvis en fortsatt forgunstigelse av elbiler fortsetter..lenge, vil folk av egeninteresse og fornuft gå over til elbil!
Er generelt mer tilhenger av gulrot, kontra pisk! Og det gjelder i stort sett det meste av statlige og andre tiltak.
Mars 2015 P85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA