Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Automatisk bremsing i tide og utide

Startet av arnkl, søndag 07. juni 2015, klokken 05:46

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Amoss på mandag 11. mai 2015, klokken 12:22
Problemet er at da må kollektivtilbudet være der FØR de øker bompengene (tilstrekkelig til å ta unna alle de privatbilister som skulle gå over på kollektiv), og de trenger inntektene fra bommene for å kunne etablere dette tilbudet.

... og der er man inne på noe baksiden med denne måten å løse problemet på.

Jeg er i utgangspunktet ikke uenig, men mens det er trafikale problemer (kø) mellom Asker og Oslo fra 07-09 nesten hver dag er det faktisk ikke fullt på tog/buss/båt bortsett fra rundt kl 08:00
Og i det tidsrommet er det faktisk plass til ekspressbusser mellom Asker og Oslo.
I andre land ville man sannsynligvis kjørt langt flere hurtigbåter i indre Oslofjord, der er det faktisk ganske god plass i rushet ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

THE

Jeg tror faktisk det er urealistisk å bygge opp et kollektivtilbud som klarer å ta unne rushtrafikken. Det vil kreve mye både materiell og personell som blir brukt 2 timer morgen og 2 timer ettermiddag, men som det ellers ikke er behov for. Derfor er også ønsket til de som planlegger vei og kollektivsatsing at flest mulig skal gå og sykle, samt at rushtrafikken skal spres mer utover.

Uten privatbilen hadde det blitt totalt kaos i trafikken, og slik vil det sannsynligvis fortsatt være i mange år framover. Hvis det legges til rette for samkjøring ved å bruke gulrot som tilgang til kollektivfelt og fritak for bom, så kan det kanskje avhjelpe rushproblemene noe, men da må solobilister, også i elbil, godta bompenger. Spørsmålet er om mange nok er villige til å ta mer eller mindre ukjente personer inn i bilen til og fra jobb, og at mange nok er interessert i å sitte på med fremmede i stedet for å kjøre selv?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thomas Parsli

Sitat fra: THE på mandag 11. mai 2015, klokken 12:46
Derfor er også ønsket til de som planlegger vei og kollektivsatsing at flest mulig skal gå og sykle, samt at rushtrafikken skal spres mer utover.

Men selv om man ønsker dette, skal man bruke rundt 40.000.000.000 på å bygge ut E18 mellom Filipstad i Oslo og Drengsrud i Asker.

Og man forventer at prisen på bompasseringene t/r Asker-Oslo vil blir rundt 120,-


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sven erik

elbiler må ha fritak til enten 2030 eller til min 50% elbiler   mange som kjøper elbiler har ikke  råd til å betale bummer  de har heller satset på en god elbil  men vil de ha oss over på en gammel pasat  så kommer de med  bom avgift på el

Sigurd

Sitat fra: THE på mandag 11. mai 2015, klokken 12:46
Jeg tror faktisk det er urealistisk å bygge opp et kollektivtilbud som klarer å ta unne rushtrafikken. Det vil kreve mye både materiell og personell som blir brukt 2 timer morgen og 2 timer ettermiddag, men som det ellers ikke er behov for. Derfor er også ønsket til de som planlegger vei og kollektivsatsing at flest mulig skal gå og sykle, samt at rushtrafikken skal spres mer utover.

Er det bedre samfunnsøkonomi i alle privatbilene som blir brukt knapt 1 time morgen og ettermiddag? Eller kunne man kanskje sløyfet noen av disse om man hadde infrastrukturen på plas for kollektivtrafikken?
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Thomas Parsli

Sitat fra: Sigurd på onsdag 13. mai 2015, klokken 12:49
Er det bedre samfunnsøkonomi i alle privatbilene som blir brukt knapt 1 time morgen og ettermiddag? Eller kunne man kanskje sløyfet noen av disse om man hadde infrastrukturen på plas for kollektivtrafikken?

Det er egentlig galskap, men vi er så rike at vi ikke ser det.
(Gjennomsnittsbilen i Norge koster vel rundt 70.000,-/år -og det var 2,5 millioner personbiler i 2014 i følge SSB)

Med fornuftig samkjøring kunne man halvert antallet biler på veien på kort tid. Men det er et rent økonomisk spørsmål.

Med stadig vekst i bilkollektivene og krav om samkjøring i enkelte kollektivfelt er det håp om at litt av galskapen avtar i årene fremover.

Thomas
(som føler seg litt dum, når han kjører tom bil forbi fulle bussholdeplasser)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pavithran.navaratnarajah

Morsomt å se bompenger fienden frp gradvis vil innføre bompenger for elbiler ;D

Thomas Parsli

Sitat fra: Pavithran Navaratnarajah på onsdag 13. mai 2015, klokken 14:39
Morsomt å se bompenger fienden frp gradvis vil innføre bompenger for elbiler ;D

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/frp-sier-ja-til-1500-millioner-i-bompenger/a/10145188/

De blåblå er i praksis like avgiftskåte som de rødgrønne.
Bare vent til forsvaret skal opprustes, pengene må jo hentes fra et sted.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 13. mai 2015, klokken 16:59
Bare vent til forsvaret skal opprustes, pengene må jo hentes fra et sted.

Lurer litt på hvordan de har tenkt å ordne det - skal rekruttene begynne å betale for å få lov til å forsvare landet? :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arnejorg1

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. mai 2015, klokken 17:58
Enhver form for bompenger vil få meg til å søke alternativ transport. Ønsker å unngå å være bomkunde omtrent uansett hva det betyr av transportmidler.

Må jeg kjøre en 10 tonns traktor for å slippe bom gjør jeg det.

null problem. Skaff deg en elbil som er registrert som motorsykkel. Ingen skilt foran å ingen bomavgift
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Falsum

Selv om jeg nå akkurat har kjøpt elbil og er sterk tilhenger av elbil, har jeg stor forståelse for at det før eller siden må komme bompenger også for elbiler. Vi må huske at det fremdeles er svært uheldig dersom folk velger å ta privatbil (selv om dette er elbil) inn til byene fremfor kollektivtransport eller sykkel (selv om ikke alle har muligheten til dette). Elbiler har null utslipp lokalt, men bidrar med akkurat like mye trengsel, slitasje på veibanen og trafikk som vil gi ulykker, kollisjoner og alle problemer som følger med det.

Jeg er enig i at fritaket for bomavgift har vært viktig og nødvendig som et stimuli til å få opp antallet elbiler over en kritisk minimumsgrense, slik at markedet nå fungerer og er mer selvgående med forhandlere, serviceverksteder, infrastruktur for lading og alle tjenester som hører med et bilhold. Men byen (i mitt tilfelle Oslo) er fremdelse proppfull av biler, og med økt befolkning kan man ikke bygge seg ut av problemene.

Når det er sagt må det selvsagt forventes at bomsatsene blir differensierte. Gjerne halv pris for elbiler, fordi lokalt utslipp bør uansett utgjøre en viktig komponent i beregningen av bomsatsen. Men de andre forhold jeg nevner over tilsier at man på sikt må ha en viss avgift også for oss.

Jeg har lite forståelse for folk som oppgir at de er "motstandere av bompenger" eller "avgiftsmotstandere" sånn helt generelt sett. Uten en fornutfitg og gjennomtenkt avgiftsnivå hadde transportsystemet kollapset totalt i de store byene, og det er et viktig redskap for å dreie atferd i ønsket retning (bare snakk med en hvilken som helst blåruss-professor på NHH eller BI). Det gjelder bare å utforme avgiftene smart slik at man får insentiver til å gjøre kloke valg for samfunnet totalt sett (og ikke bare det som passer for den enkelte).

Spent på å se utviklingen her. Jeg håper jo selvsagt at bomsatsene for elbiler forblir lave relativt sett. Salget av elbiler må opprettholdes slik at vi dreier mer av kjøretøyparken over på elektrisitet.

timingbeltkiller

Bompenger er den måten å kreve inn penger fra bilistene som er dyrest i drift og med det
den som gir minst netto inn i statskassa av brutto innkassert.
I tillegg gir den utenlandske kjøretøy i praksis altfor stor sjangse til helt å unndra seg.
Det er dessuten urettferdig fordi bosted og arbeidssted påvirker det du betaler helt bingomessig.

Det billigste systemet er avgift inkludert i pumpeprisen.
Det nest billigste tidsavgift (dag/uke/mnd/år) for å benytte (motor)veinettet med kjøp av frontrute vignett.
I så fall kan utenlandske kjøretøy tvinges til å betale avgiften ved grensepassering
slik det praktiseres i Østerrike og Sveits.

Inkludert i pumpeprisen har dessuten den fordelen at det er tvers gjennom rettferdig
ved at hver og en betaler etter HVA, HVOR, HVORLEDES, NÅR og HVOR MYE han kjører.

Slik er det helt OK å være prinsipiell motstander av bompenger.
Usosialt og usolidarisk blir det først dersom du i tillegg mener bilistene skal helt slippe
å betale for egen bruk og for sin andel av samfunnets samlede utgifter
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Griffel

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 20. mai 2015, klokken 16:27
Bompenger er den måten å kreve inn penger fra bilistene som er dyrest i drift og med det
den som gir minst netto inn i statskassa av brutto innkassert.
Bompenger gir ingen penger i Statskassa så dette er helt riktig.

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 20. mai 2015, klokken 16:27
Det billigste systemet er avgift inkludert i pumpeprisen.
Dette gir penger i Statskassa. Desverre er det slik at penger i statskassa av prinsipp ikke kan øremerkes til spesielle vegprosjekt og slett ikke til fylkesveier. Ellers er ikke innkreveing via et brikkesystem spesielt dyrt sammenlignet med andre avgifter som f.eks bensinavgift.

Pumpeavgift er heller ikke populært for båteiere og andre som fyller drivstoff for annen bruk enn på vei. Derfor ble veiavgift på bensin omdøpt til bensinavgift for noen år siden.

(Husker jeg var i Houston for en-del-og-tyve år siden. Da var folk stolte over byggingen av en ny ringvei basert på bompengeavgifter.: "Her trenger vi ikke penger fra staten, men kan finansiere dette selv").
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. mai 2015, klokken 20:11
Bompenger gir ingen penger i Statskassa
BEKLAGER!
Sånn går det når du går rett på realiteten og hopper bukk over det formelle.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Panduck

Jeg må ha bil. Å dra inn "hva du sparer på ikke å ha bil" går ikke når man må ha bil. Derimot trenger jeg ikke bil for å komme meg på jobben. Å ta tog til jobb koster meg ca 18.000kr pr år. Med bensinbil og bompenger er det ingen tvil om at det lønner seg å kjøre tog.

Med elbil?

Jeg er sikkelig elbil-elsker, men innser at når det å kjøre bil til jobben blir billigere enn å reise kollektivt, går man gal vei. En elbil er flott, men den tar like mye plass på veien som en vanlig bil, den krever like mye parkering som en vanlig bil, og vi løser virkelig ikke rushtidsproblemet i Oslo ved å ha en måte å reise billigre til jobben med bil enn med tog. Bompenger? Ja. Ekstra i rushtid? Sannsynligvis? La elbilen betale det bensinbiler gjør i dag. La de andre betale dobbelt. Sikkelig forurensende diselbiler? Enda mer. Gjør det DYRT å reise forurensende, og billist å reise kollektivt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA