Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detaljer om trillingenes motor m.m.

Startet av Sirup, lørdag 06. juni 2015, klokken 21:36

« forrige - neste »

Sirup

For de fleste av oss vil økonomien sette begrensning for hvilken bil vi velger. Jeg har derfor ikke tatt med fritaket for engangsavgift og merverdiavgift blant de viktigste alternativene til hvorfor vi kjøper elbil. Hadde vi ikke hatt dette fritaket ville elbilene i de fleste tilfeller blitt så kostbare å kjøpe i forhold til en tilsvarende fosilbil at nesten ingen ville kjøpt dem.

Denne undersøkelsen går altså ut på å finne ut hvilken av fordelene vi setter mest pris på, forutsatt at bilene kan kjøpes moms og avgiftsfritt.
VW e-Golf
Tesla Model X75

jkirkebo

Sitat fra: Askøy på torsdag 07. mai 2015, klokken 02:08
For de fleste av oss vil økonomien sette begrensning for hvilken bil vi velger. Jeg har derfor ikke tatt med fritaket for engangsavgift og merverdiavgift blant de viktigste alternativene til hvorfor vi kjøper elbil. Hadde vi ikke hatt dette fritaket ville elbilene i de fleste tilfeller blitt så kostbare å kjøpe i forhold til en tilsvarende fosilbil at nesten ingen ville kjøpt dem.

Denne undersøkelsen går altså ut på å finne ut hvilken av fordelene vi setter mest pris på, forutsatt at bilene kan kjøpes moms og avgiftsfritt.

Da blir det ikke noe svar fra meg. Et alternativ ala "de betyr alle like lite" finnes ikke. Klarer ikke å velge mellom de alternativene som oppgis. Og den av landets bomstasjoner jeg passerer oftest har aldri vært gratis....(Svinesundsforbindelsen)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sett bort i fra fritak for mva og engangsavgift, så er redusert årsavgift den fordelen som gir mest utslag for meg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

E_S

Helt klart bompengefritaket som på mange måter var utslagsgivende for hele anskaffelsen. Dernest kommer redusert årsavgift, men mye av det jeg sparer der spises opp av grisedyr forsikring sammenlignet med en gammel fossilbil som ikke trenger kasko.

De andre fordelene benytter jeg meg så sjelden av at de har liten betydning.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Le


THE

Jeg kunne svart gratis ferge siden det er den eneste fordelen jeg har hver dag. Betaler 52 kroner med elbil i stedet for 78 kroner med fossilbil. Det som virkelig betyr noe for meg er drivstoffkostnadene og vedlikeholdskostnadene på elbil sammenlignet med gammel bensinbil som var alternativet for jobbpendling. ca 110 kr pr dag i bensin vs. 15 kr pr dag i strøm. I regnestykket jeg satte opp før jeg bestilte elbilen så jeg bort fra fordelen med gratis ferge, fordi jeg regner med at den forsvinner relativt raskt. "Gratis ferge" blir en bonus så lenge rabatten består.

Jeg kjører ikke gjennom bomring mer enn noen få ganger i året, men har likevel svart bompenger som den viktigste fordelen for meg. Det er fordi jeg tror at bompengefordeler knyttet til miljø (bompengeringer, rushtidsavgift osv rundt byene) er viktig å beholde for å sikre positiv utvikling i elbilbestanden i Norge. Det må ikke bli slik at elbil må betale samme sats som fossilbiler i bompenger rundt byene.

Der bomstasjoner er satt opp for brukerfinansiering av vegutbygginger, så er det mest rettferdig at alle betaler samme sats. Jeg ser helst at bompengesatsen for nye veger blir 0 kroner, og at all utbygging av infrastruktur finansieres via statsbudsjettet.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ferry

Ingen av alternativene er spesielt viktige for meg. Gratis bompassering er det nærmeste jeg kommer. Prisdifferansen bensin <--> strøm har mest å si for meg økonomisk.

emil

Ingen enkeltting utenom engangsavgift og MVA. Men totalsummen av alle fordelene er viktig.

Lave kostnader til drivstoff og service er viktig og det vil ikke endres.

Mippen

Er ikke tvil om at alle de økonomiske fordelene for elbiler er viktig. En elbil er i utgangspunktet mye dyrere enn en vanlig bil da teknologien fortsatt er ung og det koster å produsere i små volum sammenlignet med fossilbiler. Man har også fortsatt en del ulemper som ladetid, rekkevidde og høyt verditap pga. teknologi i kjapp utvikling.

Bompenger som nå foreslås fjernet vil få store konsekvenser for mange, spesielt de som kjører en del med elbil. Det er blitt dyrere å hurtiglade hvis man ser på km man får pr. krone enn det er å kjøre med diesel/bensin. Med bompenger på toppen vil det bli ennå dyrere å pendle med elbil. Derfor vil nok en del folk velge fossilt i stedet.

Fremtiden er elektrisk.

Sirup

#9
Hadde det ikke vært for moms og avgiftsfritaket, så hadde det knapt blitt solgt en eneste elbil, siden de er svært mye dyrere enn en tilsvarende fossilbil. Hadde dette fritaket vært det eneste incentivet vi hadde fått, tror jeg veldig få ville kjøpt elbil. Folk flest ville vært mye mer tilbakeholden pga relativt usikker bruktpris, ny teknologi, begrenset rekkevidde, lang ladetid, osv.

Lave vedlikeholdskostnader og lav strømkostnad er ikke et incentiv, vi betaler full pris for strømmen når vi lader hjemme, og på vedlikeholdet vi utfører på bilene våre.

For å få folk til å kjøre elbil privat, så er det fordelene som lokker.
Gratis parkering på kommunale p-plasser.
Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.
Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.
Årsavgiften er kun 435 kr (i 2015).
Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.
Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale).

Forsvinner disse fordelene tror jeg framtiden til elbilen ser svært mørk ut. I utlandet selges det knapt elbiler, det vil bli virkeligheten her hjemme og om fordelene forsvinner.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Klykken

Sitat fra: Ferry på torsdag 07. mai 2015, klokken 10:04
Ingen av alternativene er spesielt viktige for meg. Gratis bompassering er det nærmeste jeg kommer. Prisdifferansen bensin <--> strøm har mest å si for meg økonomisk.
Samme her, på lang sikt.

Ellers ville jeg nok ikke handlet (samme) elbil hvis jeg måtte ha betalt MVA.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Sirup

Sitat fra: Ferry på torsdag 07. mai 2015, klokken 10:04
Ingen av alternativene er spesielt viktige for meg. Gratis bompassering er det nærmeste jeg kommer. Prisdifferansen bensin <--> strøm har mest å si for meg økonomisk.
Prisdifferansen mellom strøm - bensin/diesel er viktig for å velge elbil, men den differansen er ikke noe offentlig incentiv.
VW e-Golf
Tesla Model X75

elektrolux

Bompengefritaket!

Ikke nødvendigvis så mye grunnet økonomien i det, men for å slippe tyraniet til Bomselskapene og faren for feilfakturering. Ser at nesten 50% holder bompenger som førstevalget til nå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jorgensen

Sitat fra: Klykken på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:14
Sitat fra: Ferry på torsdag 07. mai 2015, klokken 10:04
Ingen av alternativene er spesielt viktige for meg. Gratis bompassering er det nærmeste jeg kommer. Prisdifferansen bensin <--> strøm har mest å si for meg økonomisk.
Samme her, på lang sikt.

Ellers ville jeg nok ikke handlet (samme) elbil hvis jeg måtte ha betalt MVA.

+1
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

eivhelle

Den fordelen som betyr mest for meg er at det rett og slett er en bedre bil å kjøre.

Og så er det viktig med fritak for MVA og engangsavgift for at bilen ikke skal blir alt for dyr å kjøpe.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA