Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Etablering av lademulighet i fellesgarasje

Startet av Sirup, lørdag 06. juni 2015, klokken 17:02

« forrige - neste »

Sirup

Det er i dag besluttet at noen av fordelene med kjøring med el-biler skal fases ut.

Fremover vil det være lokale myndigheter som selv skal få bestemme om gratis passering av bomringer rundt byene, gratis parkering, gratis lading og kjøring i kollektivfeltet skal fortsette. Dette vil det bli opp til de enkelte kommuner å avgjøre.

Dette betyr vel i realiteten spikeren i kisten for elbilsalget i Norge. Det er vel ingen som som faktisk tror at kommunene vil la elbiler slippe gratis gjennom bomringer om de får mulighet til å ta betalt.

Dette var skuffende og trist...
VW e-Golf
Tesla Model X75

arnkl

Nei. Dette ser faktisk ganske så bra ut som langsiktig strategi.

BT har tydelegvis fått tak i sjølve strategien: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Slik-blir-bilavgiftene-fremover-3354976.html

"Det igangsettes en prosess som gir lokale myndigheter frihet til å fastsette om nullutslippsbiler skal ha fritak fra parkeringsavgift, gratis tilgang til lading og innføring av begrensninger dersom nullutslippsbilene hindrer kollektivtrafikkens fremkommelighet. Regjeringen skal igangsette en vurdering av miljøeffekten av å innføre miljødifferensiering og en lav sats for nullutslippsbiler i bomringene, bomstasjonene og på riksvegferger."

Mijødifferensiering med lav sats for elbilar høyres ut som ein svært god permanet ordning.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Sirup

Sitat fra: arnkl på onsdag 06. mai 2015, klokken 22:30
Nei. Dette ser faktisk ganske så bra ut som langsiktig strategi.

BT har tydelegvis fått tak i sjølve strategien: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Slik-blir-bilavgiftene-fremover-3354976.html


Mijødifferensiering med lav sats for elbilar høyres ut som ein svært god permanet ordning.

Her på Askøy har vi nylig fått bomring, og folk har gått mann av huse for å skaffe seg elbil for å slippe å betale disse bompengene.
At kommunene selv får bestemme om de ønsker å kreve bompenger av elbiler på egne bomprosjekt blir litt som bukken og havresekken...
VW e-Golf
Tesla Model X75

arnkl

Sitat fra: Askøy på onsdag 06. mai 2015, klokken 22:38
Her på Askøy har vi nylig fått bomring, og folk har gått mann av huse for å skaffe seg elbil for å slippe å betale disse bompengene.
At kommunene selv får bestemme om de ønsker å kreve bompenger av elbiler på egne bomprosjekt blir litt som bukken og havresekken...

Kommunene får ikkje full fridom. Om elbilar skal betale bompengar skal det vere ein "lav sats", utan at det er spesifisert kva det er. Det er klart at om f.eks. 50% av bilane på Askøy blir elbilar, så kan økonomien til bompengeordninga kollapse. Men med dette forslaget er ein i alle fall sikrar at eksosbilane må betale betydeleg meir enn elbilar i bompengar. Det sikrar at elbil blir lønsam i bruk også i framtida.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Sirup

#4
Mange vil nok oppleve at fordelene med å kjøre elbil blir så små, at de heller velger bensin/dieselbil.
Bompengefritaket har for mange vært den store gulroten for å ta spranget over til elbil. Blir det opp til kommunene å vedta bompengesatsen, vil nok de ligge litt under for å holde på miljøalibiet, men ganske nær satsen for ordinære biler for å sikre inntektene.
VW e-Golf
Tesla Model X75

jkirkebo

Sitat fra: Askøy på onsdag 06. mai 2015, klokken 22:23
Det er i dag besluttet at noen av fordelene med kjøring med el-biler skal fases ut.

Fremover vil det være lokale myndigheter som selv skal få bestemme om gratis passering av bomringer rundt byene, gratis parkering, gratis lading og kjøring i kollektivfeltet skal fortsette. Dette vil det bli opp til de enkelte kommuner å avgjøre.

Dette betyr vel i realiteten spikeren i kisten for elbilsalget i Norge. Det er vel ingen som som faktisk tror at kommunene vil la elbiler slippe gratis gjennom bomringer om de får mulighet til å ta betalt.

Dette var skuffende og trist...

Både kollektivfelt og bompengefritak rangeres som lite viktig av de fleste elbilkjøpere, så jeg har ikke tro på at det blir noen spiker i noen kiste nei. Det var vel noe sånt som 13% av elbilkjøperne som mente at kollektivfelttilgang er viktig.

Selv kjører jeg aldri i kollektivfelt og brukte vel omtrent 1500,- i året på bompenger når vi kjørte fossilbil. Nå kjører vi to elbiler og bruker fortsatt endel hundrelapper i året på bompenger (Svinesungdsforbindelsen har aldri hatt fritak).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sirup

For egen del så betyr tilgangen til kollektivfelt lite, men med over 100 bompasseringer i to forskjellige bomringer hver måned, så betyr bomfritaket mye.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Mippen

Jeg hadde nær 2000kr i mnd bare i bompenger før jeg kjøpte meg elbil. Hvis jeg nå må betale dette igjen så vil det merkes. Har en bil til nå som jeg betaler bompenger på. Med to biler blir det mellom 3 og 4000kr i mnd bare i bompenger (hvis elbiler må betale). Jeg har økonomi til å betale dette, men jeg så ikke dette komme så brått. Hadde sett for meg en gradvis overgang og beskjed god tid i forveien når noe ble besluttet. Vi har vist om dette lenge, men ikke noe var besluttet ennå. Spørsmålet er hvor fort bompengene kan bli innført på de ulike plassene. Når fossilen ryker til på nyåret neste år var planen en elbil til, men jeg venter i spenning på hva som vil skje. Kjøper meg ikke en elbil til dersom det blir bompenger og andre avgifter.
Fremtiden er elektrisk.

Le

Bonpengerfritaket betyr lite for de fleste elbilistene? Ble det gjennomført undersøkelser på dette, eller? Det var vel avgjørende for min del når jeg bestilte bilen.

larssto

Sitat fra: Le på torsdag 07. mai 2015, klokken 07:20
Bonpengerfritaket betyr lite for de fleste elbilistene? Ble det gjennomført undersøkelser på dette, eller? Det var vel avgjørende for min del når jeg bestilte bilen.

Kirkebø refererte vel til den årlige undersøkelsen til Elbilforeningen. Over 3400 deltok i 2014 og svarene om hvilke elbilfordeler disse syntes var viktigst er gjengitt i denne artikkelen:

http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3323-to-helt-avgjorende-elbilgoder

Ser ut til at bompengefritak er et 50-50 spørsmål blandt elbileiere.

I år deltok 7800 elbilister i undersøkelsen, men tallene er ikke publisert enda.
Model S, Stavanger

pwb

Hva er det som gjør at dere mener dere ikke skal betale bompenger? Synes folk med blå øyne og kort hår skal få gå gratis på kino og at alle andre skal være med å betale dems billett.

cra

De fleste mener at ingen skal betale bompenger (veier bør finansieres over skatteseddelen da alle, uten unntak, er avhengige av veiene). Det er ingen grunn til at Olga og Samir som ikke har bil skal slippe å betale. Varene sine får de fraktet langs veen uansett.

Da er elbilene en grei plass å starte, siden man som bonus lokker bilister over på utslippsfrie biler.På sikt bør det bli gratis for alle.

Det samme gjelder egentlig veiavgifta. Kanskje hadde ei "årsavgift" på førerkort vært bedre? Man kan jo uansett ikke kjøre mer enn en bil i slengen, så å sulle betale pr bil blir sånn sett tull. Gevinst? Kanskje vil en del la være å ta førerkort "bare for å ha det", og heller sitte på med andre eller ebnytte seg av kollektivtransport, sykling, etc. Ulempe (og mulig showstopper): Det kan være et steg til på vegen mot at førerkort bare er for de "rike".Mulig løsnig: Man kan betale for rett til å bruke førerkortet for perioder, altså skru førerkortets gyldighet av/på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: pwb på torsdag 07. mai 2015, klokken 12:31
Hva er det som gjør at dere mener dere ikke skal betale bompenger? Synes folk med blå øyne og kort hår skal få gå gratis på kino og at alle andre skal være med å betale dems billett.

Som alt nevnt av andre så burde det ikke finnes noen bompenger overhode, veiene burde finansieres på andre måter.

Men når man nå først har bompengeordningen, så er det en helt grei måte å bruke for å differensiere for ønsket adferd på veiene:

- Rushtidsavgift (der rushtid er ett problem) kan innføres for å prøve å redusere presset i rushtiden, slik at de som kan velge heller bruker veiene på andre tider av døgnet. Kanskje man kan se for seg at det er gratis fra 22:00 til 04:00?
- Vekt. Biler over 3,5t betaler alt mer enn biler under. Her er det plass til mer differensiering, f.eks. egne satser for over/under 1,75t? Dette for å få folk til å velge mindre/lettere biler som da formodentligvis forurenser mindre og sliter mindre på veiene.
- Utslipp. Null lokale utslipp bør være gratis - eller en godt lavere takst enn andre. Diesel i bomringene til store bysentra bør få "topp takst" for å redusere NOX utslipp.
- Piggdekk - flere steder har alt "piggdekk avgift" for å få folk til å skifte til piggfrie alternativer. Hvorfor man ikke har valgt å koble dette opp mot bompengene, men heller ha egne oblater/automater, er for meg en gåte.
osv... (men er for så vidt glad til, da det er enklere å "snike" her enn i bomringen :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Sitat fra: pwb på torsdag 07. mai 2015, klokken 12:31
Hva er det som gjør at dere mener dere ikke skal betale bompenger? Synes folk med blå øyne og kort hår skal få gå gratis på kino og at alle andre skal være med å betale dems billett.
Myndighetene la til rette for fordelene med elbil fordi de ønsker flere over på elbil. Jo flere som kjører elbil jo bedre for lokalt miljø. 2 Prosent andel elbiler var nok for myndighetene da ønsker de og avgiftsbelegge dem hardere. Myndighetene ønsker to ting sammtidig,bedre miljø og økte inntekter og det går ikke dette er starten på slutten for elbilen.

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på torsdag 07. mai 2015, klokken 13:17
- Piggdekk - flere steder har alt "piggdekk avgift" for å få folk til å skifte til piggfrie alternativer. Hvorfor man ikke har valgt å koble dette opp mot bompengene, men heller ha egne oblater/automater, er for meg en gåte.

Godt poeng. En sensor som oppdager piggdekk burde være rimelig enkel å konstruere, da kunne piggdekkavgiften blitt trukket automatisk pr. dag ved passering av bomringen rundt Oslo.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA