Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Davidsv, lørdag 06. juni 2015, klokken 07:44

« forrige - neste »

NegativeElectrode

#60
Sitat fra: Hansi på torsdag 07. mai 2015, klokken 13:02
Dere mener i fullt alvor at mulighet for lokal regulering i Norge på bompenger, tilgang til kollektivfelt og gratis parkering betyr spikeren i kista for elbilen? Da vet jeg ikke helt hva jeg kan si annet enn at jeg er helt uenig.

Elbilen er på fremmarsj i de fleste land, og med bilene som kommer med dobbel rekkevidde om et par år (og antageligvis enda lenger fremover) vil elbilen ta større og større markedsandeler er min mening. Dette uavhengig av disse "småtingene" i Norge som måtte komme før eller senere.

Jeg tror ikke utviklingen av elbiler lar seg stoppe, men oppfatningen i land som nå ser til Norge for hvordan elbiler kan gis gunstigere vilkår vil det kunne fremstå som om politkken vår ikke var så uproblematisk likevel. Mercedes-Benz roser Norge og vi har mange øyne rettet mot oss akkurat nå: http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3538-mektige-bilbosser-liker-norges-elbilpolitikk
Det vil kunne endre farten i elbilveksten (, og kanskje forsinke utviklingen nok til at det fortsatt er rom for fuelcell når de er klare for masseproduksjon.)

En produsent som Tesla er i større grad prisgitt at de har fordeler i markedet. De har lite å stille opp med om bilene ikke blir gunstig nok å kjøpe. Formuleringene om differensiering ved økning av avgifter på eksosbiler er akkurat så vage at de er ikke sikkert de blir noe av, ihvertfall ikke med FrP i Regjering.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Davidsv


En presisering i fra elbilforeningen når det gjelder bompenger:


Sitat- At fritaket for bomavgift for nullutslippsbiler skal avgjøres lokalt vil svekke elbilsalget. Særlig i distriktene. Her hviler det et stort ansvar på fylkeskommunene som Regjeringen nå overlater avgjørelsen til, sier Petter Haugneland i Norsk elbilforening.


(Red. anm.: Denne kommentaren må ses i lys av upresis mediedekning da nyheten om enighet mellom Regjeringen og støttepartiene først ble kjent onsdag kveld. I dokumentet som redegjør for prinsippene i enigheten mellom Regjeringen og støttepartiene, står det nemlig ingenting om lokal råderett over bompenger: "Regjeringen skal igangsette en vurdering av miljøeffekten av å innføre miljødifferensiering og en lav sats for nullutslippsbiler i bomringene, bomstasjonene og på riksvegferger".)
http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3541-elbilpolitikken-fortsetter?utm_medium=email&utm_campaign=Nyhetsbrev+mai+2015&utm_content=Nyhetsbrev+mai+2015+CID_fea7cb9a7d33ff7ddc75ce2695b5ff74&utm_source=Nyhetsbrev%20fra%20Elbilforeningen&utm_term=Les%20mer
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Amoss

Sitat fra: Davidsv på torsdag 07. mai 2015, klokken 14:49

En presisering i fra elbilforeningen når det gjelder bompenger:


Sitat- At fritaket for bomavgift for nullutslippsbiler skal avgjøres lokalt vil svekke elbilsalget. Særlig i distriktene. Her hviler det et stort ansvar på fylkeskommunene som Regjeringen nå overlater avgjørelsen til, sier Petter Haugneland i Norsk elbilforening.


(Red. anm.: Denne kommentaren må ses i lys av upresis mediedekning da nyheten om enighet mellom Regjeringen og støttepartiene først ble kjent onsdag kveld. I dokumentet som redegjør for prinsippene i enigheten mellom Regjeringen og støttepartiene, står det nemlig ingenting om lokal råderett over bompenger: "Regjeringen skal igangsette en vurdering av miljøeffekten av å innføre miljødifferensiering og en lav sats for nullutslippsbiler i bomringene, bomstasjonene og på riksvegferger".)
http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3541-elbilpolitikken-fortsetter?utm_medium=email&utm_campaign=Nyhetsbrev+mai+2015&utm_content=Nyhetsbrev+mai+2015+CID_fea7cb9a7d33ff7ddc75ce2695b5ff74&utm_source=Nyhetsbrev%20fra%20Elbilforeningen&utm_term=Les%20mer

Korrekt, men som jeg skrev i en annen tråd så står dette under samme punkt som forteller om den lokale bestemmelsesretten over de andre incentivene, så dette gir rom for (miss)forståelser. Vi kan nok trygt sette oss pent ned og vente på at uenighetene mellom FrP og Venstre om hvordan dette skal tolkes dukker opp i media ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Davidsv

Sitat fra: Amoss på torsdag 07. mai 2015, klokken 15:12
Sitat fra: Davidsv på torsdag 07. mai 2015, klokken 14:49

En presisering i fra elbilforeningen når det gjelder bompenger:


Sitat- At fritaket for bomavgift for nullutslippsbiler skal avgjøres lokalt vil svekke elbilsalget. Særlig i distriktene. Her hviler det et stort ansvar på fylkeskommunene som Regjeringen nå overlater avgjørelsen til, sier Petter Haugneland i Norsk elbilforening.


(Red. anm.: Denne kommentaren må ses i lys av upresis mediedekning da nyheten om enighet mellom Regjeringen og støttepartiene først ble kjent onsdag kveld. I dokumentet som redegjør for prinsippene i enigheten mellom Regjeringen og støttepartiene, står det nemlig ingenting om lokal råderett over bompenger: "Regjeringen skal igangsette en vurdering av miljøeffekten av å innføre miljødifferensiering og en lav sats for nullutslippsbiler i bomringene, bomstasjonene og på riksvegferger".)
http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3541-elbilpolitikken-fortsetter?utm_medium=email&utm_campaign=Nyhetsbrev+mai+2015&utm_content=Nyhetsbrev+mai+2015+CID_fea7cb9a7d33ff7ddc75ce2695b5ff74&utm_source=Nyhetsbrev%20fra%20Elbilforeningen&utm_term=Les%20mer

Korrekt, men som jeg skrev i en annen tråd så står dette under samme punkt som forteller om den lokale bestemmelsesretten over de andre incentivene, så dette gir rom for (miss)forståelser. Vi kan nok trygt sette oss pent ned og vente på at uenighetene mellom FrP og Venstre om hvordan dette skal tolkes dukker opp i media ;)


Gleder meg :P
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

tomrh

Virker nesten som om Sør-Trøndelag fylkeskommune bare venter i lengsel på å få kutte elbilistenes fordeler.
http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10943468.ece (pluss-artikkel)

Sitat
Avtalen regjeringen og støttepartiene har inngått betyr at kommunene selv kan avgjøre dette fra 1. januar 2016.

KrFs fylkestopp i Sør-Trøndelag er dermed på linje med Senterpartiet i Trondheim som også har tatt til orde for å fjerne gratisordninger for elbilistene i byen. Også i andre partier snakkes det om å gjøre endringer for elbilenes mulighet til å parkere gratis i Midtbyen. Med avtalen mellom H, Frp, KrF og V blir dette nå mulig å gjøre for Trondheim kommune på egen hånd.

(For de uten adressa-abonnement: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10943468.ece&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=iK5PVe3oAoSXsgHfyICYBw)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

NegativeElectrode

Sitat fra: tomrh på søndag 10. mai 2015, klokken 21:25
Virker nesten som om Sør-Trøndelag fylkeskommune bare venter i lengsel på å få kutte elbilistenes fordeler.
http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10943468.ece (pluss-artikkel)

Sitat
Avtalen regjeringen og støttepartiene har inngått betyr at kommunene selv kan avgjøre dette fra 1. januar 2016.

KrFs fylkestopp i Sør-Trøndelag er dermed på linje med Senterpartiet i Trondheim som også har tatt til orde for å fjerne gratisordninger for elbilistene i byen. Også i andre partier snakkes det om å gjøre endringer for elbilenes mulighet til å parkere gratis i Midtbyen. Med avtalen mellom H, Frp, KrF og V blir dette nå mulig å gjøre for Trondheim kommune på egen hånd.

(For de uten adressa-abonnement: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10943468.ece&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=iK5PVe3oAoSXsgHfyICYBw)

Samme sak, men KrF som har lederen av samferdselskomiteen ønsker slutt på bompenge- og parkeringsavgiftfritak.
http://www.avisa-st.no/nyheter/article10946209.ece
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA