Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Davidsv, lørdag 06. juni 2015, klokken 07:44

« forrige - neste »

Davidsv

S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Mippen

Var ikke lenge siden de sa at elbilen skulle "fredes" ut stortingsperioden. Kan vel ikke stole på noen lenger. 
Fremtiden er elektrisk.

Rikerud

Greit, da ryker nok bompengefordelen for de fleste. Blir bensinbil på meg neste gang da.

Mippen

Hvis det kommer bompenger nå og avgifter om noen år er det ikke sikkert det lønner seg for mange å kjøpe en elbil. Da blir den eneste økonomiske fordelen billig strøm hjemme. På langtur er det bare Tesla eiere som drar nytte av "gratis" hurtiglading. Andre må betale neste like mye som vanlig bensin. De må passe på hva de gjør. Det bør lønne seg å velge miljø. Svært skuffet over dette forslaget. Får håpe at det blir dyrere å kjøre vanlig bil også for ellers er det fare for elbilen sin framtid.
Fremtiden er elektrisk.

Kjellsea

Da blir jeg nok nødt til å ta den tunge telefonen til Forhandler å avbestille Bilen. Ser da ingen grunn til å kjøpe denne bilen som var tiltenkt pendling med 10mil pr dag og 2 bompasseringer a kr 62,-. Feigt å skyve beslutningen over på fylkeskommunene, og samtidig urettferdig at dette skal være ulik praksis etter hvor en bor i landet.

hottentott33

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. mai 2015, klokken 19:39
Hvis det kommer bompenger nå og avgifter om noen år er det ikke sikkert det lønner seg for mange å kjøpe en elbil. Da blir den eneste økonomiske fordelen billig strøm hjemme. På langtur er det bare Tesla eiere som drar nytte av "gratis" hurtiglading. Andre må betale neste like mye som vanlig bensin.

Der jeg bor er det verken bompenger eller kollektivfelt. Jeg kjører elbil fordi jeg sparer drøye 2000,- pr måned i drivstoffutgifter. Det er ikke så rent liten besparelse. Derfor synes jeg det er rett og rimelig at vi også skal betale for oss i trafikken, da vi har like stor slitasje på veiene, en elbil vil uansett ha lavere driftskostnader.

Men hvordan kommer du til at elbileiere får like store utgifter som bensinbiler?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Amoss

Sitat fra: Rikerud på onsdag 06. mai 2015, klokken 19:23
Greit, da ryker nok bompengefordelen for de fleste. Blir bensinbil på meg neste gang da.

Hva du velger å kjøpe av biler skal jeg ikke legge meg opp i, men at avgjørelsen er flyttet fra Stortinget til Fylkeskommunen (altså fylket, ikke kommunen som andre her har ytret) betyr ikke nødvendigvis at bompengefritaket blir borte over alt. Husk at det er kommune og fylkeskommunevalg i år, så det er neppe noen fylkespolitikere som tar sjangsen på å røre dette før valget, og da kan man gjøre dette til en valgkampsak i lokalvalget :)

Regner med at i alle fall bomringene rundt de store byene vil beholde fritaket en stund fremover, men kan være enkelte bro- eller tunnel-prosjekter vil droppe det, evnt. beslutte en differensiert pris.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Sitat fra: hottentott33 på onsdag 06. mai 2015, klokken 20:01
Sitat fra: Mippen på onsdag 06. mai 2015, klokken 19:39
Hvis det kommer bompenger nå og avgifter om noen år er det ikke sikkert det lønner seg for mange å kjøpe en elbil. Da blir den eneste økonomiske fordelen billig strøm hjemme. På langtur er det bare Tesla eiere som drar nytte av "gratis" hurtiglading. Andre må betale neste like mye som vanlig bensin.

Der jeg bor er det verken bompenger eller kollektivfelt. Jeg kjører elbil fordi jeg sparer drøye 2000,- pr måned i drivstoffutgifter. Det er ikke så rent liten besparelse. Derfor synes jeg det er rett og rimelig at vi også skal betale for oss i trafikken, da vi har like stor slitasje på veiene, en elbil vil uansett ha lavere driftskostnader.

Men hvordan kommer du til at elbileiere får like store utgifter som bensinbiler?


Jeg flyttet fra byen til en nabokommune hvor bompengene akkurat var nedbetalt. Hadde ikke bodd her mer enn et par år før de fant ut at de skulle innføre bompenger på nytt fordi de trenger å oppgradere veiene andre steder i kommunen. De gjorde derfor sjakktrekket å plassere bompengeringen der det er mest trafikk men de som bor der veiene skal utbedres slipper unna med mindre de skal til fastlandet. Mange av de som bor der ute har både butikksenter, arbeidsplass osv der ute så de slipper å dra gjennom bompengen. For oss som bor i min del av kommunen må vi gjennom bomringen for å komme oss på jobb, komme oss på butikken osv. Vi er derfor med å betale for noe vi ikke bruker.

Vi betaler riktig nok skatter som går til veibygging, men syns det er meningsløst at vi som bor en plass skal betale for veiene et helt annet sted med bompenger. I mange andre land betaler man ikke bompenger da skattene man betaler går til å dekke veibygging. Burde være slik i Norge også. Slik innkrevingen foregår nå er det ikke rettferdig. Det er mer rettferdig at alle betaler skatter som går til et felleskap, som igjen går tilbake til samfunnet.

Grunnen til at jeg mener det blir like dyrt med en elbil som en fossil er som nevnt bompenger. Det er også dyrt for de som har vanlig elbil å hurtiglade på farten. Det koster like mye som vanlig drivstoff hvis man ser kr/km.

Hvis man ikke trenger å hurtiglade så ofte blir det ikke så dyrt, men hvis folk ikke sparer så mye i mnd på elbil tror jeg de i stedet velger å fylle tanken på 2 min i stedet for å måtte bruke lang tid på lading.
Fremtiden er elektrisk.

HHF

Dette vitner mest om at dette er en ubehagelig sak å håndtere sentralt. Da er det enklere å skyve fra seg ansvaret og la andre ta støyten. Litt skuffende, må jeg innrømme. >:(
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

E_S

Må jeg betale bompenger, ryker elbilen. Da er jeg bedre tjent med å gå tilbake til gammel 10000-kronersbil med null verditap og heller betale det det koster i fossildrivstoff.

Hva angår bommer er jo også veldig mange bommer på statlige veier, og på disse kan man ikke skyve ansvaret over på fylkeskommunen. Jeg gjetter på at statlige veier forblir "bomfrie" for elbil, samme med bomringer rundt bysentra en god stund til.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

ionboy

Folkens!

Vi trenger kompetente el-soldater til kommentarfeltet på VG. Det er ekstremt med fossiltryner med solide orddelingsfeil.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/nrk-fylkeskommunene-avgjoer-elbil-fordel/a/23447845/

Mippen

Sitat fra: HHF på onsdag 06. mai 2015, klokken 20:21
Dette vitner mest om at dette er en ubehagelig sak å håndtere sentralt. Da er det enklere å skyve fra seg ansvaret og la andre ta støyten. Litt skuffende, må jeg innrømme. >:(

Er akkurat hva de gjør. Fy søren så feige de er.
Fremtiden er elektrisk.

Rikerud

For min del er eneste grunn til å kjøpe elbil at det lønner seg. Og at Fylkeskommunen skal beholde gratis eller lav sats for bompassering det tror jeg ikke på før jeg ser det. Det kommer aldri til å skje, i all fall der jeg bor.

Men som sagt, det er greit for meg. Jeg kjører mer enn gjerne eksosbil, som det ble nevnt av en annen kan jo kjøpe en billig haug (som sikkert spyr ut drit og møkk) og kjøre rundt i det (hvis miljøpartiet Venstre synes det er lurere) i stedet for elbil.

olabt

Merkelig løsning, men er vel ikke annet å forvente av pinglete politikere som mye heller gjør livet vanskeligere for innbyggerne enn å stikke hode frem med tydelige besluttninger.

Blir jo morro for elbilister å holde styr på hva som gjelder hvor.

Og hva er utgangspunktet? Er fordelen gjeldene så sant fylkeskommunen ikke har vedtatt noe annet? Eller er fordelen borte så sant de ikke har vedtatt den?
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

pettea3

Det finnes snart ingen grenser for hvilke vanskelige og problematiske oppgaver man kan overlate til fylkeskommunene og snart de "robuste" stor-kommunene. Utrolig hvilken ansvarsfraskrivelse denne regjeringen kan prestere i sak etter sak.
Rød Model S85D i bestilling
Leveres i aug 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA