Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading skader batteriet - sannehet eller myte?

Startet av Svorsk, fredag 05. juni 2015, klokken 23:10

« forrige - neste »

Svorsk

http://www.expressen.se/motor/elbilar-ska-laddas-utan-sladd/

Vet også att volvo forsker på induksjon teknologi i asfalt slik att elbiler kan lades i farten.

http://teknikensvarld.se/volvo-tror-pa-induktiv-laddning-117858/

Dyr infrastruktur, men kanske en løsning på rekkvidangst? :)
Svart Leaf tekna 2014.

Davidsv

Høres ut som stor sløsing av energi, det er vel mye som går tapt ift kabel?
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Electrix

På offentlige steder og slikt kan jeg se en fordel, og hvis man kan lage disse slik at man også kan lade i fart, f.eks. i bygater og hovedveier så fjerner man mye av problematikken med rekkevidde. Men tror ikke jeg ville betalt mye ekstra for å få en slik hjemme.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Husk at lader fortsatt må sitte i bilen, (AC kan ikke lade batteri direkte) og at laderen da må være relativt stor for lading i fart + at en i tillegg må ha en "motager" for induktiv energi. Motageren vokser også med effekten, så er nok ikke dette løsningen for småbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Svorsk

Sitat fra: Davidsv på onsdag 06. mai 2015, klokken 18:24
Høres ut som stor sløsing av energi, det er vel mye som går tapt ift kabel?

Ja, men hvis vi ser bort ifra trådløs "hjemme ladning" og ser på induksjons teknologi i asfalten på strategiske strekker, Stockholm - Oslo - Køpenhamn - Malmø. Jeg tror mer på noe sånt en hurtigladning hver 10:e mil.
Svart Leaf tekna 2014.

KjellG

Dersom en skal lade i fart, så må ladespolen i asfalten være laaaaaaaaaaang. Kanskje like greit med en lineærmotor med armaturviklingen i veibanen? Ikke noen motor eller batteri ombord? (Bortsett fra en trekkoppmotor slik at du kommer inn i garasjen).

Griffel

Sitat fra: KjellG på fredag 08. mai 2015, klokken 17:45
Dersom en skal lade i fart, så må ladespolen i asfalten være laaaaaaaaaaang.
Det går nok ikke så bra, det må være korte, og tett mellom dem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Det jeg mente å illustrere er at dette blir omfattende installasjoner som må strekke seg over lange avstander om en skal rekke å få overført noe energi av omfang. Det er betydelig forskjell på å lade på ladeplata i garasjen kontra on the fly på veien.

Griffel

Sitat fra: KjellG på fredag 08. mai 2015, klokken 19:30
Det jeg mente å illustrere er at dette blir omfattende installasjoner som må strekke seg over lange avstander om en skal rekke å få overført noe energi av omfang. Det er betydelig forskjell på å lade på ladeplata i garasjen kontra on the fly på veien.
Enig i det, og når en så tar hensyn til at behovet for effekt er relativt høyt på en motorveistrekning slik at lader i bil må være Tesla dobbel + ekstra vekt/plass for motager så er nok dette noe en kan se bort fra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA