Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4G

Startet av Bugsy, fredag 05. juni 2015, klokken 22:47

« forrige - neste »

Bugsy

Hva skal man egentlig forvente?
Kjørte fra Rygge til Gardermoen her om dagen, 115 km.
Startet med "full tank", 170 km.
Forhold; 225/45 17" Nokian Hakka Blue, 12 grader, oppvarmet bil, 95 km/t ACC på E6, mesteparten av turen i ECO+
Skal man ikke forvente at det skal gå greit nå som det er "sommerforhold"? Jeg måtte hurtiglade på veien!
Det er 200 høydemeter stigning, men skal det ha så mye innvirkning på rekkevidde?
2015 e-golf
2012 BMW X1
1980 Panther Lima

Sirup

Dette var dårlig. Tyder på at "høy" hastighet og "store" dekk stjeler mer rekkevidde enn vi liker.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Gordon Retriever

Sitat fra: Bugsy på onsdag 06. mai 2015, klokken 16:12
Forhold; 225/45 17" Nokian Hakka Blue, 12 grader, oppvarmet bil, 95 km/t ACC på E6,

1: I testen Din side nylig har publisert, mener de at ACC bruker uforholdsvis mye strøm for å holde riktig avstand.

2: 225mm dekkbredde er en del opp fra originaldimensjon.

3:  e-Golf leveres originalt med dekk med rullemotstand A.  Nokian Hakka Blue ser faktisk ut til å ha rullemotstand E.

Kombinert ville jeg forvente at disse punktene gir merkbart utslag. Spesielt lurer jeg på om dekktypen kan være ugunstig. Nokians dekk skal være spesielt tilpasset nordiske forhold med lave temperaturer og grov asfalt, noe som kan være uheldig mht. lavest mulig forbruk. :)

elektro

Jeg blir skuffet om jeg ikke oppnår 15-16 mil i sommerhalvåret og 10-12 om vinteren. Men nå oppnådde heldigvis Din Side 17,6 mil på vinterdekk i sin test nylig, så selv om det kanskje er få som kjører bilen helt tom, bør det være oppnåelig. Forstod det som de kjørte i ECO modus også..

Må være dekktrykk, ev. type dekk eller felg og bredde. Ev. en kombinasjon. Har du mulighet til å teste originaldekk/felg?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Råde

Redd for at brede dekk stjeler mer rekkevidde enn jeg ønsker å tro. Har 225 dekk på 18" felg. Dekkene er B.

Har ikke testet ordentlig langkjøring i noe annet enn håpløse forhold (-12 grader eller 5 grader og ØS-regn) får da 18 kWh/100km. Til vanlig på ganske vanlig kjøring (barnehage, skole og deretter jobb etter 15 km på landevei) ligger den på 14-16.
e-Golf | X75D

Bugsy

Grenseland om jeg MÅTTE lade. I følge GOM ville jeg ha ca 5 km gjennværende ved ankomst, så ja, jeg måtte lade. Dekktrykk 3.0 på alle 4. Relativt lite trafikk, så lite hastighetsvariasjon pga ACC. Vet ikke om dekkene er V eller W merket. V har rullemotstand C og W har Rullemotstand E.
Jeg mistenker at stigning på 200 meter gjør noe utslag, men skulle ikke være av stor betydning på så lang avstand. Jeg har 50 meter stigning til jobb (15km). Forbruk ca 18 til jobb og ca 13 hjem. Og da kjører jeg skikkelig kjerring... Snitt siden ny 16,3. Skjønner ikke dere som får forbruk på 11-tallet...
2015 e-golf
2012 BMW X1
1980 Panther Lima

gausel

200m stigning er 200m stigning om den tas på 200 meter enn om den deles på 200 mil...  Hva med motsatt veg?
Har du kjørt den under noenlunde samme forhold og fart?
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

raggi

Hva har folk som dekktrykk på originaldekk/felg ?

Øyvind.h

95km/t er ganske sakte på den strekningen. Er vel 110 sone til Ås, deretter 90 til rett før Olavsgård, og deretter 100 sone. 
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mihkku

Rart. Har kjørt den samme strekningen til Strømstad med mine felger og da holdt vi 110km/t, måtte bare stoppe i et kvarter i Sarpsborg for å lade slik at vi kom oss t/r Strømstad. Ladet så klart 15min i Særp på tilbaketuren :)

Cowboystrekk

Dekk har MYE å si, du har valgt et dekk og en dim med langt høyere rullemotstand. 10-20% ekstra luft i dekkene er også lurt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

elektro

Sitat fra: raggi på onsdag 06. mai 2015, klokken 19:45
Hva har folk som dekktrykk på originaldekk/felg ?

Dette lurer jeg også på. Får min bil neste uke, forhåpentligvis, og da er det noe av det første jeg skal sjekke.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Råde

Sitat fra: mihkku på onsdag 06. mai 2015, klokken 20:09
Rart. Har kjørt den samme strekningen til Strømstad med mine felger og da holdt vi 110km/t, måtte bare stoppe i et kvarter i Sarpsborg for å lade slik at vi kom oss t/r Strømstad. Ladet så klart 15min i Særp på tilbaketuren :)
Og du har ganske feite dekk, har du ikke? Hva var Ø forbruk på den spesifikke turen?

Bugsy: hva var ditt forbruk på turen. Hørtes helt rart ut å måtte hurtiglade på 115km tur i ECO+. Jeg hadde marerittregn, normal mode, passe høyrefot og (som sagt) brede dekk og stor felg her om dagen. 21% igjen etter nesten 100km

(Dekktrykk 2.9 bar. Hvorfor ikke 3.0 eller 2.8? Spør ikke meg :) )
e-Golf | X75D

mihkku

Ca 15.6. Tur til Strømstad.15.5 og tur fra 15.8, men dama sier til meg at vi kjørte med de originale felgene som da har vinterdekk og 205 i bredden. Må nesten prøve det ut med sommerpakken, men på flatmark så ligger det ca 1kwh over vinterpakken med unntak av bykjøring og til jobb kjøring som består av bare oppoverbakker.

Bugsy

Råde; jeg hadde 17,1 i snitt. That's my point, hvorfor såpass høyt snitt når jeg la meg på 95 km/t? OG, med 24 kWh batteri burde det jo holde, selv med forbruk på 17,1! Det skulle jo bli totalforbruk på rett under 20kWh...

Gausel; jeg er på Malta nå, skal kjøre turen motsatt vei natt til søndag
2015 e-golf
2012 BMW X1
1980 Panther Lima

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA