Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på ny ladekabel - hva er riktig?

Startet av Mippen, torsdag 04. juni 2015, klokken 22:34

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:30
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:18
Han hadde vel kjørt dekket ned på corden når det røyk.  Slike ting kan man jo følge med på.
Det var kun de innerste to cm som var nedslitt, resten så ok ut. Det er det ikke så enkelt å følge med på. Var vel på hjulinnstilling før ferieturen, og Tesla justerte ikke helt etter spec kan man si.
Enig med deg der.  Poenget mitt er vel at han hadde uforholdsmessig med uflaks akkurat der, og at andre neppe bør kaste bort frunken sin med å fylle den opp med et reservehjul hvis de har bruk for frunken til noe annet.  Pluggesett og kompressor vil løse de aller fleste punkteringer.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Havebigfun

Sitat fra: Mippen på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:25
... men spørsmålet er som sagt om det går med 19" hjul på en bil som ellers ruller på 21"? På vanlige fossilbiler med awd er det fy, fy pga fordelingskasse, akslinger osv.
Det går fint med 19"- et reservehjul er vanligvis en midlertidig løsning- 19" vs 21" har nesten samme rulleomkrets- ser man til sammenlikning på spare-reservehjul mange biler fører med seg er dette en utmerket (midlertidig) løsning.
En varig løsning er det neppe :)

Sulle

Hva med de tre små kullsyrepatronene i Biltemasettet - hvor mye fyller de?
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

Mippen

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 05. mai 2015, klokken 22:00
Sitat fra: Mippen på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:25
... men spørsmålet er som sagt om det går med 19" hjul på en bil som ellers ruller på 21"? På vanlige fossilbiler med awd er det fy, fy pga fordelingskasse, akslinger osv.
Det går fint med 19"- et reservehjul er vanligvis en midlertidig løsning- 19" vs 21" har nesten samme rulleomkrets- ser man til sammenlikning på spare-reservehjul mange biler fører med seg er dette en utmerket (midlertidig) løsning.
En varig løsning er det neppe :)

Hva med overføringer? Tåler bilen å kjøre med et hjul som har litt mindre rulleomkrets? Hvor følsom er dekktrykk sensorene på tms? Oppdager de lite luft før det er for sent?
Fremtiden er elektrisk.

nortrahof

Hva betaler man for en punktering der bilen må hentes?
Lønner det seg med medlemskap i Viking/Falck/NAF?
Hva med utlandet?

Man kan ikke påregne at lokale dekkforhandlere har dekk som passer til TMS. Derfor kan det fort bli snakk om enten å videretransportere bilen til et dekkverksted som har dekk som passer - eller overnatting mens verkstedet skaffer dekk.
Dekker man selv ekstrakostnader? - Og spesielt om bilen må transporteres til et verksted som har "riktige" dekk?
- Tror at veihjelp kun er frem til nærmeste verksted?

- Tips på hvordan man kan slippe å ta hele regningen selv.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Dag A.

Sitat fra: Mippen på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:25
... men spørsmålet er som sagt om det går med 19" hjul på en bil som ellers ruller på 21"? På vanlige fossilbiler med awd er det fy, fy pga fordelingskasse, akslinger osv.

Vet ikke om du har skiftet dekk på bilen din selv, men når jeg gjorde det så rullet bilen noen hundre meter før det kom opp et valg i displayet, hvor jeg fikk valget om jeg kjørte på 19" eller 21".
Antar at registreres av trykkontrollsensorene, men vet ikke.

Vet ikke helt hvordan bilen din ville oppført seg dersom du oppgir feil størrelse på dette valget, men kan i beste fall anta at både km, rekkevidde og speedometer kan vise feil.

Nå er dette ting man enkelt kan kalkulere inn inntil man kommer til et sted hvor man kan reparere dekket.

Forøvrig så stoppet AUDI med reservedekk i bilene sine etter at de hadde gjort en undersøkelse og kommet frem til at det gikk ca 200.000 km mellom hver punktering.  Da var et dekk unødig last i bilen.

Selv har jeg punktert 3 ganger siste året på pick up'en, men det har vel noe med bruken å gjøre  ;)
Personlig så ville jeg dratt innom biltema og kjøpt et pluggesett, og hatt med Tesla sin kompressor.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Amper

BMW i3 hjul passer på boltsirkel og går over bremsene (19 og 20"). de tar ikke så mye plass.. skulle jeg hatt med reservehjul ville jeg satset på et slikt som nødhjul...
P85D :o)

Roma

Som  nevnt mange ganger i tråden allerede, så kan dette sterkt anbefales  :)

Liten luftkompressor 12V
Dekk reperasjonskit
og en liten sprayflaske med fin blanding av zalo og vann  8).

Det er like kjapt som et dekkskift, og min erfaring er at dette duger som en permanent fiks. Det hjelper på alle punkteringer der du har mindre sirkulære hull (punktering vha skruer etc). Med min punkteringsstatistikk  :P så er det ca 4/5 punkteringer fordelt 20 år som lar seg fikse med repkitet.

Google "tire repair kit youtube" så får du opp fremgangsmetoden.

Fordeler:

Du slipper å grise til TPMS med slim.
Du slipper dekkskift
Du slipper å drasse på et plasskrevende reservehjul
Ikke minst: Du slipper å vente på at redningsbilen skal komme å hjelpe deg.

Mippen

Støtter den at dekkfiks sett og kompressor kan være lurt å ha med seg. For meg vil det nok dekke de fleste behov også, men har som sagt opplevd å punktere slik at felgen blir ødelagt. Spørsmålet er hva man gjør da hvis man er på ferie et sted. Har man veihjelp gjennom Tesla som man slipper å betale for, eller må man bli tauet inn til et sted og håpe på at de finner en felg som kan passe og betale masse penger for transport, dekk/felg og overnatting?
Fremtiden er elektrisk.

Tuxedo

#24
De fleste som har trengt assistanse fra Tesla service centers i Europa har hatt svært positive opplevelser.  De har typisk mye mindre å gjøre enn Tesla Norge.

Uansett vil berging av bil pga punktering dekkes av forsikringen, i hele Europa.  Egenandel på 500 kr eller noe slikt.  Felg og dekk må man betale selv.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Mippen

Hva koster en stk. 21" felg?
Fremtiden er elektrisk.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Føkk. Mer enn 4 stk 19" felger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA