Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser på ny ladekabel - hva er riktig?

Startet av Mippen, torsdag 04. juni 2015, klokken 22:34

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har 21" hjul på sommer. Lurte på om jeg kan bruke et av mine 19" hjul som reservehjul når jeg skal på langtur? Har en D modell. Vet på vanlige biler med awd så kan man ikke bruke biler med ulik rulleomkrets. På 19" felgene er rulleomkretsen bare noen mm mindre.

Hvordan er det med veihjelp i europa?
Fremtiden er elektrisk.

Teslanewbie

jeg har alltid et reservehjul i frunken :-) kjøpte en 19" teslafelg  med nokian piggfritt ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Det vil neppe fungere på en D-modell. Jeg kjører med pluggesett og skumboks. Burde vel heller skaffe meg en kompressor - skum lager skikkelig griseri.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 05. mai 2015, klokken 20:43
Det vil neppe fungere på en D-modell. Jeg kjører med pluggesett og skumboks. Burde vel heller skaffe meg en kompressor - skum lager skikkelig griseri.
har pluggesett fra biltema og kompressor med skum fra tesla i frunken også...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Tuxedo

Glem reservehjul, det tar jo opp hele frunken, og blir sannsynligvis aldri brukt.  Pluggesett (f.eks. fra Biltema) og 12V kompressor opptar en brøkdel av plassen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Mippen

Jeg tenkte hvis man skulle i worst case være uheldig å punktere slik at felgen blir ødelagt.
Fremtiden er elektrisk.

Teslanewbie

Sitat fra: Mippen på tirsdag 05. mai 2015, klokken 20:58
Jeg tenkte hvis man skulle i worst case være uheldig å punktere slik at felgen blir ødelagt.
ikke mange metrene du kan kjøre uten å ødelegge dekket( og felgen)  hvis du punkterer .. bilen veier 2.2ton....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mippen

Akkurat, derfor jeg lurer på hva som skjer dersom man er på bilferie i utlandet og man er uheldig å ødelegger en felg, og man ikke har med en selv.
Fremtiden er elektrisk.

Nuvolari

Jeg har tesla sin kompressor med skum. Punktert i fjor og pumpet da opp dekket med kompressoren men uten å bruke skum. Det var nok til at jeg kom meg til Johs Bjerke som plugget dekket.

Kompressoren bruker jeg forøvrig også til å etterfylle dekket med luft til vanlig så slipper jeg å stikke til bensinstasjonen for å fylle luft.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Tuxedo

Sitat fra: Mippen på tirsdag 05. mai 2015, klokken 20:58
Har punktert et par ganger i mitt liv, men aldri så grundig at felgen har blitt ødelagt  :D  Og om jeg må være litt oppriktig, så tror jeg at mange tar overdrevne forholdsregler for å eventuelt kunne håndtere svært usannsynlige utfall, som uansett vil løse seg på en eller annen måte.  Eks:  En sannsylighet på 0,1% for å punktere i løpet av en langtur i Europa vil typisk lett bli løst ved at nærmeste Tesla-senter henter bilen på flatbed, og leverer den dagen etter.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Kirkebø fikk testet reservehjulet på Nordkapp-turen i fjor sommer. Har man plass er det ikke noe å spekulere på.

Tuxedo

Han hadde vel kjørt dekket ned på corden når det røyk.  Slike ting kan man jo følge med på.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Mippen

Jeg pleier alltid å være maks uheldig. Kjørte med en annen bil jeg hadde før. Alt var helt fint. Plutselig varslet dekktrykk sensoren at det var lite luft og jeg kjente bilen var rar å kjøre. Stoppet bilen og selv om jeg stoppet med en gang jeg oppdaget det hadde felgen blitt slått skjev og hele dekket var ødelagt.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

... men spørsmålet er som sagt om det går med 19" hjul på en bil som ellers ruller på 21"? På vanlige fossilbiler med awd er det fy, fy pga fordelingskasse, akslinger osv.
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:18
Han hadde vel kjørt dekket ned på corden når det røyk.  Slike ting kan man jo følge med på.
Det var kun de innerste to cm som var nedslitt, resten så ok ut. Det er det ikke så enkelt å følge med på. Var vel på hjulinnstilling før ferieturen, og Tesla justerte ikke helt etter spec kan man si.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA