Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pimp my Think 2

Startet av Ken, tirsdag 17. november 2009, klokken 14:23

« forrige - neste »

Ken

Jeg sjekker en bil som vil bare ta imot lading i 5-10 minutter før ladestopp og ikke-permanent feil vises på displayet.
Etter å ha begynt på en feilsøkings nøkkel oppdaget jeg at lade problemet forsvinner når traksjonskablene er fjernet. Jeg er litt forvirret til hvorfor det er strøm i HV boks i det hele tatt siden motor kontaktor en ikke slått inn under lading. Antagelig en feil i invertoren eller motor men ikke nok til at bilen slutter å kjøre. Har målt 4 volt minst på minus pol på toppen av HV boks.

Har noen et foreslag eller to?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Under lading stiger spenningen, og dermed faren for isofeil.

Kan det være at HV boksen din er skitten, og at strømmen greier å krype fra transjonsbatteriet til traksjonskablene?

Har også sett HV bokser fulle av vann. Riktignok etter feilaktig lagring, men fullt mulig som følge av søl under vannfylling.

Hvorfor fjerning av traksjonskablene skulle hjelpe forundrer meg.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Mulig jordfeil i motor eller motorstyring eller kabler imellom.
I minste fall så slapp jeg å senke batteripakken foreløpig.

Det er kanskje en samling av forskjellige krypstrømmer som til sammen er litt for høy under lading men ikke under kjøring pga av høyere spenning som du riktignok nevner.
Takk.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Nå ser det ut som motoren er synderen. Jeg koblet fra fasekablene og bilen ladet OK :(

Utenom å kjøpe ny motor og rens opp i HV boks er det noe annet man kan gjøre?   

Lynet

Høres lite sannsynlig ut at det skal ha betydning om motor er koblet til eller ikke ved lading. Det er ikke lagt ut spenning til motoren ved lading.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Det er riktig Lynet men allikevel er det nok til å få BMS til å sperre lading.
Jeg til og med testet spenning fra HVboks batteripoler mot jord / chassis med en multimeter og det var nok til å slå av lading. Det er ikke målbar strøm fra disse polene og man kan godt ta på dem uten å kjenne til noe. Målt til -8volt på minusen og -2 på plussen.
Spenningen øker når BMS går gjennom en selv test hvor man kan høre  releer slår inn og ut.

hens

Jeg har sett "kommer og går " jordfeil etter vannfylling der batteriet ikke var tilstrekkelig ladet.
Under lading ble det jordfeil gjennom fyllesystemet når batteriet spyttet ut overskuddselektrolytten.
Etterpå tørket det litt, og bilen ladet igjen noen minutter.
Hele tiden  kunne den kjøre.
Tidlige biler hadde hovedkontaktoren i plusskabel, (hel plastboks) og de senere i minuskabelen. (Metallokk) Dette kan gjøre en forskjell ved feilsøking, og feilforløp.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Takk for innslaget.
Bilen har kjørt nesten 600Ah siden siste vannfylling, men en mulig batterihavari kunne forårsake litt krypstrøm.

Jeg hadde forventet at begge batteripoler blir brytet. Krypstrøm få adgang gjennom minuspolen og den har flere volt ved måling.
Jeg har en annen motor som er fysisk skadet og kan se om den er bedre isolert ved tilkobling til motorstyring. Ellers blir det ned med batteripakken.

Ken

Da var det ut med Megger utstyr og det var tydelig at problemet ligger i motoren.
Hva kan man gjore med  en slik? Jeg ha en skadet motor som er fremdeles godt isolert. Fysisk skader. Er det mulig å ta ut viklingene og bytte over til den nye?

hens

Demonter motoren, og se om det er synlig skade på isolasjonen. Eventuelt kan det være fuktighet i motoren. 
Det er mulig å etterisolere med lakkbad. Jeg har tilgang på slikt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Skal gjøre. Etter megger testing har jeg funnet ut at alle fas kabler imellom har lite motstand. Et brudd på isolasjon i en fas vil gi overslag på alle. Motorer er sikkert dyre nok at reparasjon er verdt det.

Det kan hende  at kjølevæske lekker internt. Få se.

Ken

Feilen lå i en av de fas ledninger. et lite hull var brent gjennom isolasjonen og strøm krøp til jord gjennom co-ax skjerming utenpå. Jeg har isolert hullet og fjernet skjerming i nærheten
Nytt  sjerm var konstruert av kobber tråd og aluminiumsteip. Håper det holder. 
Få jeg jobb i Siemens nå?

Ken

Reparasjonen værte i et par uker og feilen er tilbake. Overledning er mer alvorlig slik at bilen kan bare kjøres på redusert effekt nå.

Pris på ny motor er over kr20.000! Skal undersøke viklingsversted.

Har noen en brukt en til salgs?

elektrolux

Jeg trodde du hadde en selv?

Kenneth Webster har i alle fall en. Eller er det deg? Der er nemlig 2 Ken'er i Kristiansand.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. desember 2009, klokken 21:15
...Der er nemlig 2 Ken'er i Kristiansand.
Ja vi har faktisk to Kenneth'er i styret i agder elbilforening, men det er nesten bare Ken Webster som skriver ting her på forumet. Han andre er min bror, kjører Clio og har nå også den "Revne" P106'en du vet om.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA