Spesiell jordfeilbryter for elbil?

Startet av TorAtle, tirsdag 05. mai 2015, klokken 17:52

« forrige - neste »

TorAtle

Har mottatt pristilbud fra elektriker på installasjon av ladepunkt (Schneider EVlink veggboks). Jeg stusser litt på jordfeilbryter som er oppført som "Jordfeilbryter 30mA type B spesiell for el. biler" til 4000kr + mva. I dokumentasjonen til Schneider EVlink står det at jordfeilbryter "30 mA type A Si" skal brukes.

Til sammenligning så er prisene på sikring (1800kr + mva) og enfas seriemåler (1400kr + mva) mer i samsvar med hva jeg hadde antatt på forhånd.

Bør jeg be elektriker finne frem til en annen jordfeilbryter?
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

jkirkebo

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 05. mai 2015, klokken 17:52
Har mottatt pristilbud fra elektriker på installasjon av ladepunkt (Schneider EVlink veggboks). Jeg stusser litt på jordfeilbryter som er oppført som "Jordfeilbryter 30mA type B spesiell for el. biler" til 4000kr + mva. I dokumentasjonen til Schneider EVlink står det at jordfeilbryter "30 mA type A Si" skal brukes.

Til sammenligning så er prisene på sikring (1800kr + mva) og enfas seriemåler (1400kr + mva) mer i samsvar med hva jeg hadde antatt på forhånd.

Bør jeg be elektriker finne frem til en annen jordfeilbryter?

Etter norske krav gjeldende fra 1.1.2015 skal det brukes Type B i Norge, uansett hva som står i ladestasjonens monteringsanvisning.

Jeg selger forøvrig Type B jordfeilbrytere (4-pol 63A så det går til alle typer kurser) for kr. 1400,- inkl. mva (men pluss porto kr. 150,-).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

pudderjagar

Nei, du må nok ha jordfeilbryter type B. Det er NEC 400:2014, som er normen som gjelder for elektriske anlegg i Norge. Type B er laga for å ta jordfeil på likestrømsnettet som bilen bruker når den lader. Type A er den vanlege jordfeilbryteren som du også må ha når du installerer nytt eller utvider et elektrisk anlegg.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 05. mai 2015, klokken 17:52
Jeg stusser litt på jordfeilbryter som er oppført som "Jordfeilbryter 30mA type B spesiell for el. biler" til 4000kr + mva.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. mai 2015, klokken 18:30
Jeg selger forøvrig Type B jordfeilbrytere (4-pol 63A så det går til alle typer kurser) for kr. 1400,- inkl. mva (men pluss porto kr. 150,-).

Da er det bare å be elektrikeren trekke fra 5000,- (4000,- +mva) fra regninga, og skaffe B-vernet selv. For mellomlegget 5000-1400-150=3450,- kan du kjøre 20-30.000 km elektrisk!

TorAtle

Hvordan ser påslag (i %) på jordfeilbryter ut i forhold til sikring og seriemåler?
Polestar 2

ludo

Sjekk http://www.elektroimportoren.no for priser. Elektrikkeren har enda billigere priser da de har rabatter...

ludo

pudderjagar

Husk å sjekke med elektrikeren som skal montere anlegget om han vil montere "billigutgaven" det er ikkje alle som vil det når dei ikkje får selge sitt utstyr og då må du leige ein ny som vil gjøre det. Da kan fort bli like dyrt!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

TorAtle

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:38
Husk å sjekke med elektrikeren som skal montere anlegget om han vil montere "billigutgaven" det er ikkje alle som vil det når dei ikkje får selge sitt utstyr

Ja, jeg er litt bekymret for akkurat det. Siden han ikke har spesifisert fabrikant og modellbetegnelse på komponentene er det vanskelig å si om hans er bedre enn de jeg kan skaffe. Vil helst unngå flere befaringer (for å innhente andre tilbud) da en fra styret er nødt til å stille opp. Forslag til hvordan jeg kan gå frem uten å forsure forholdet til den elektrikeren som antagelig skal utføre arbeidet?
Polestar 2

Erik182

http://www.salto.no/produkt/100011-Jordfeilvern-Type-B-for-elbillading

Salto har jo "greie" priser på jordfeilvern type B. Merk at prisen er eksl MVA.
Driver å innhenter tilbud til sameie jeg bor i. Ganske rå priser som de har på jordfeilvernet..
2015 hvit Nissan Leaf Acenta

Ferry

Sitat fra: Erik182 på tirsdag 05. mai 2015, klokken 23:18
Salto har jo "greie" priser på jordfeilvern type B.

2400,- +mva = 3000,- for 4 pol/40A. jkirkebo tar 1400,- inkl. mva for 4 pol/63A
Kan noen forklare meg (og andre forbrukere) hvordan dette henger sammen? Er det Salto som flår folk? Selger jkirkebo billig skit?

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på tirsdag 05. mai 2015, klokken 23:43
Sitat fra: Erik182 på tirsdag 05. mai 2015, klokken 23:18
Salto har jo "greie" priser på jordfeilvern type B.

2400,- +mva = 3000,- for 4 pol/40A. jkirkebo tar 1400,- inkl. mva for 4 pol/63A
Kan noen forklare meg (og andre forbrukere) hvordan dette henger sammen? Er det Salto som flår folk? Selger jkirkebo billig skit?

Det er ihvertfall disse jeg selger: http://cenika.ipb.no/Product.aspx?pid=29247&gid=55

Ellers er det vel foreløpig lavt volum fra produsentene på dette, og det er nok mange som prøver å hente inn utviklingskostnadene på litt vel få enheter...

Salto er forøvrig ganske billige, sjekk f.eks prisen på Siemens-vern: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~NO_NO/elfa/init.do?item=36-078-37&toc=18771
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. mai 2015, klokken 02:04
Det er ihvertfall disse jeg selger: http://cenika.ipb.no/Product.aspx?pid=29247&gid=55

Altså Chint NL210. Chint ligger i samme kvalitetssjikt som Moeller, AEG og Siemens. Kanskje et par knepp over i noen tilfeller.

Sitat
Salto er forøvrig ganske billige, sjekk f.eks prisen på Siemens-vern: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~NO_NO/elfa/init.do?item=36-078-37&toc=18771

Siemens fra Elfa er på grensa til humor. "Fjernlager" betyr vel bare at de kjøper inn fra Siemens når de selv får en ordre. Et i utgangspunktet dyrt produkt med villedende pris, som så skal gjennom et ekstra ledd. Sammenlignet med det blir det meste billig.

hsa77

Jeg fikk installert pod-point solo for et par uker siden. Den er sikret med A-vern i skapet og Si-vern rett foran ladestasjonen i garasjen...

Men jeg har jo skilletrafo for å gjøre om IT til TN, så den vil vel uansett stoppe alle DC-jordfeil?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Gus1

Jeg pleier å ha med egen vin når jeg går på restaurant. Den er jo tross alt mye billigere på polet. Djizess!...
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA