Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2015 mod. e-Golf om 10 år

Startet av gamer73, torsdag 04. juni 2015, klokken 13:41

« forrige - neste »

K S

Er ingen fan av hybrid, hadde min første og eneste erfaring med hybrid i -05 en uke på Lørenskog, var jaggu en tørst Prius!

Her har de sammenlignet MB hybrid mot Smart......

http://www.aftenbladet.no/bil/Forbrukskampen-530433_1.snd

bno

Det er ordentlig tullebil, men heldigvis kun en mellomting til omstilling mot det uunngåelig e 100% elmob. Det grønne skiftet er erkjent av de fleste. Unntaket er Toyota, men det er årsak i det famøse fcell prosjektet.  De kommer nok etter hvert på andre tanker der også.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

K S

Sitat fra: bno på tirsdag 05. mai 2015, klokken 10:21
Det er ordentlig tullebil, men heldigvis kun en mellomting til omstilling mot det uunngåelig e 100% elmob. Det grønne skiftet er erkjent av de fleste. Unntaket er Toyota, men det er årsak i det famøse fcell prosjektet.  De kommer nok etter hvert på andre tanker der også.

Hvis ikke brenselcelle er et solid bomskudd skal jeg spise hatten min (har ikke hatt, så da får jeg om så skulle ha skjedd kjøpt meg en papirhatt......)
Hybrid er jeg heller ikke tilhenger av, men kunne vi fått hybrid med 100-150 km rekkevidde og generator på 10-20 kW som ville gjøre hybridbilen til en elbil med rekkeviddeforlenger hadde vært bra. Men type Golf GTE som er en kamuflert GTI  og rekkevidde på 20-30 km og høyere forbruk enn ren bensin Golf har jeg absolutt ikke sansen for.

Ketill Jacobsn

Sitat fra: K S på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:04

Hvis ikke brenselcelle er et solid bomskudd skal jeg spise hatten min (har ikke hatt, så da får jeg om så skulle ha skjedd kjøpt meg en papirhatt......)
Hybrid er jeg heller ikke tilhenger av, men kunne vi fått hybrid med 100-150 km rekkevidde og generator på 10-20 kW som ville gjøre hybridbilen til en elbil med rekkeviddeforlenger hadde vært bra. Men type Golf GTE som er en kamuflert GTI  og rekkevidde på 20-30 km og høyere forbruk enn ren bensin Golf har jeg absolutt ikke sansen for.

På det tyske markedet må VW lage en bil med spesiell appell for å forsvare den høye prisen på GTE. Her i Norge med "lave" avgifter og lav strømpris (kr 0,82 mot kr 2,50 per kWh i Tyskland) er GTE derimot et svært attraktivt kjøp for de fleste. Rekkevidden er vel opp til 50 km, som er brukbart. Snart får en 100 km på samme batterivekt og da blir hybrid veldig bra for de fleste (men bedre med ren elbil på sikt).

emil

Synes selv at hybrider i form av biler med fossilmotor som driver hjulene bør få avgifter som rene fossilbiler.

Hybrider i form av batterielektriske biler med rekkeviddeforlenger derimot bør komme mye bedre ut, gjerne nesten ned på nivået som rene elbiler i dag. Desverre eksisterer disse bilene knapt, og eneste jeg kommer på i farta er BMW i3 REX siden Volt/Ampera har mulighet for direkte drift fra fossilmotor.

Når det gjelder hydrogenbiler så er jo disse egentlig batterielektriske med rekkeviddeforlenger i form av brenselscelle og hydrogentank. Det skal ikke veldig mye arbeid til fra Toyota (og Honda) for å kvitte seg med hydrogenbiten og fylle tomrommet i bilene med flere batterier hvis det viser seg at batteriene og tilhørende ladeinfrastruktur overgår hydrogen på de fleste måter.

edyrli

Jeg tror absolutt plugin hybrid har en plass i framtiden. Allerede i dag har plugin hybrider mange fordeler kontra rene bensin/diesel biler og elbiler.
Dersom man hadde lagt om avgiftene litt så kunne plugin hybrid hatt enda mer for seg.
1. Høyere drivstoff avgift. Dette vil motivere folk til å kjøre så mye som mulig på strøm. Hvis det er rimeligere å hurtiglade bilen enn å fylle drivstoff så vil mange velge å gjøre det.
2. Fradrag i engangsavgiften avhengig av elektrisk rekkevidde. f.eks. 0,5% fradrag pr elektriske km rekkevidde.
20km elektisk rekkevidde gir 10% fradrag i engangsavgift og 200km rekkevidde gir 100% fradrag.
Med å beholde dagens moms sats så vi fortsatt staten få inn litt avgiftskroner selv om hybriden ikke betaler engangsavgift.
Man oppnår at rene elbiler vil fortsette å være rimeligere enn ladbare hybrider og at produsentene prøver å strekke den elektriske rekkevidden lengst mulig.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Electrix

Sitat fra: Ketill Jacobsn på tirsdag 05. mai 2015, klokken 13:20
Sitat fra: K S på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:04

Hvis ikke brenselcelle er et solid bomskudd skal jeg spise hatten min (har ikke hatt, så da får jeg om så skulle ha skjedd kjøpt meg en papirhatt......)
Hybrid er jeg heller ikke tilhenger av, men kunne vi fått hybrid med 100-150 km rekkevidde og generator på 10-20 kW som ville gjøre hybridbilen til en elbil med rekkeviddeforlenger hadde vært bra. Men type Golf GTE som er en kamuflert GTI  og rekkevidde på 20-30 km og høyere forbruk enn ren bensin Golf har jeg absolutt ikke sansen for.

På det tyske markedet må VW lage en bil med spesiell appell for å forsvare den høye prisen på GTE. Her i Norge med "lave" avgifter og lav strømpris (kr 0,82 mot kr 2,50 per kWh i Tyskland) er GTE derimot et svært attraktivt kjøp for de fleste. Rekkevidden er vel opp til 50 km, som er brukbart. Snart får en 100 km på samme batterivekt og da blir hybrid veldig bra for de fleste (men bedre med ren elbil på sikt).
Nå er jo denne rekkevidden vel så oppskrytt som for elbilene, ifølge de som kjører GTE klarer den vel rundt 30 km på el. deretter ca 0,6 liter/mil i forbruk. Ser man bort fra i3 rex og ampera så havner de fleste plugin-hybridene rundt her. Dvs at de passer for de som har rundt 10 -20 km til jobb og plugger inn både hjemme og på jobb samtidig som kjører lengre turer der det ikke er hurtigladerdekning såpass ofte at det ikke er praktisk å byttelåne bil, eller kjører såpass lange turer såpass ofte at det ikke er praktisk med hurtigladerstopp, men samtidig ikke så ofte at forbruket blir lavere med en ren eksosbil...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: edyrli på tirsdag 05. mai 2015, klokken 13:24
Jeg tror absolutt plugin hybrid har en plass i framtiden. Allerede i dag har plugin hybrider mange fordeler kontra rene bensin/diesel biler og elbiler.
Dersom man hadde lagt om avgiftene litt så kunne plugin hybrid hatt enda mer for seg.
1. Høyere drivstoff avgift. Dette vil motivere folk til å kjøre så mye som mulig på strøm. Hvis det er rimeligere å hurtiglade bilen enn å fylle drivstoff så vil mange velge å gjøre det.
2. Fradrag i engangsavgiften avhengig av elektrisk rekkevidde. f.eks. 0,5% fradrag pr elektriske km rekkevidde.
20km elektisk rekkevidde gir 10% fradrag i engangsavgift og 200km rekkevidde gir 100% fradrag.
Med å beholde dagens moms sats så vi fortsatt staten få inn litt avgiftskroner selv om hybriden ikke betaler engangsavgift.
Man oppnår at rene elbiler vil fortsette å være rimeligere enn ladbare hybrider og at produsentene prøver å strekke den elektriske rekkevidden lengst mulig.
Hybrider uten plugin mulighet og med elektrisk rekkevidde under 30 km burde behandles som ordinære eksosbiler. Utviklingen er kommet såpass langt på dette området at disse lages bare for å spare avgifter, miljøgevinsten er liten.

Ellers burde man gjerne premiere mer for lengre rekkevidde, men siden hybrider allerede har lang rekkevidde og et utbygd nettverk av fyllestasjoner for drivstoff så behøver de heller ikke så mye incentiver for å kompensere, her er drivstoffbesparelse og pris sammenlignbar med tilsvarende ikke-hybrid mer enn godt nok.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ketill Jacobsn

Sitat fra: Electrix på tirsdag 05. mai 2015, klokken 14:29
Hybrider uten plugin mulighet og med elektrisk rekkevidde under 30 km burde behandles som ordinære eksosbiler. Utviklingen er kommet såpass langt på dette området at disse lages bare for å spare avgifter, miljøgevinsten er liten.

Ellers burde man gjerne premiere mer for lengre rekkevidde, men siden hybrider allerede har lang rekkevidde og et utbygd nettverk av fyllestasjoner for drivstoff så behøver de heller ikke så mye incentiver for å kompensere, her er drivstoffbesparelse og pris sammenlignbar med tilsvarende ikke-hybrid mer enn godt nok.

I Tyskland differensieres plug-in biler etter hvor lang rekkevidde de har når teoretisk forbruk beregnes. Rekkevidde 25 km er nesten ikke verdt noe, mens rekkevidde 70 km gir beregnet forbruk på for eksempel 0,2 liter per mil (altså bort fra dumme EU-forbruk for plug-in biler). Chevrolet Volta kjøres på strøm alene 67% av utkjørt distanse (med rekkevidde 40-80 km) i følge brukerstatistikk. Volta er hybrid/rekkeviddeforlengerbil. En bil med for eksempel 100 km rekkevidde, vil kanskje i snitte kutte forbruket av fossile brensler med 80-90%. Da har man kommet langt!

timingbeltkiller

Den ideelle "hybriden"  er en Tesla hvor du hjemmelader til daglig bruk og SC lader på langturer.

Men liten hjelp i det for de som ikke har økonomisk evne til bil i prisklasse NOK 600 og oppover.
Eller har praktiske behov som tilsier annen biltype enn stor luksus sedan.

Dette vil endre seg radikalt med modell X og framfor alt modell 3.

ELLERS
har jeg store problemer med å se hvilke kjøremønstre hvor bensinhybrid lønner seg bedre enn både:
- rene elbiler som alle har betydelig lengre rekkevidde.
- rene dieselbiler som kjører billigere på langtur enn bensinmotoren i en hybrid.

I USA hvor hybridene konkurrerer med tørste bensinbiler stiller nok sammenligningen
seg gunstigere for hybriden enn i Europa hvor de er opp mot gjerrige diesler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: nime01 på fredag 08. mai 2015, klokken 10:26
Mange snakker mye om hvor mye elbilene 'snylter' på samfunnskassa, men avgiftslettelser på PHEVs er helt greit?

Sitat fra: Din Side
Et annet godt eksempel finner vi i Audi A3 e-tron, også dette en ladbar hybrid. Her fører Audi en dobbeltkommunikasjon om forbruket, for NEDC-testene som danner grunnlag for beregnet avgift oppgir forbruket til å være 0,15 liter bensin per mil.

Dobbeltkommuniserer
I brosjyren sier de likevel at bilen med fullt batteri og full bensintank har en rekkevidde opp til 94 mil. Med tillegget «opp til» betyr dette at 94 mil er i beste fall.

Når vi samtidig vet at bilen har en bensintank på 40 liter, så regner vi dette enkelt om til å bli 0,42 liter per mil – i beste fall. (...) Forbrukerne nyter likevel godt av at bilene avgiftsbelegges på disse tallene, for med lavere avgift blir det lavere butikkpriser.

Kort fortalt, så er altså bilbransjen, myndighetene og kundene med på et gigantisk kollektivt selvbedrag, bevisst og i full åpenhet, for alle involverte parter er klar over situasjonen.

http://www.dinside.no/933659/bilbransjen-utnytter-smutthullene

Har lest at målemetoden skal endres, slik at plugin-hybridenes faktiske forbruk kommer mer tydelig frem når avgifter beregnes?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

edyrli

Jeg kan ikke se det er noen enkelt svar på avgiftsberegning av plugin. Utifra mitt kjøremønster hadde jeg nok havnet godt under oppgitt forbruk da jeg har anledning til å lade ofte. Da blir det for min del urettferdig å betale avgift som gjenspeiler et bruk hvor mesteparten av kjøringen går på bensin. For andre er det motsatt.

Men når det er sagt så tror jeg plugin hybrid er et blaff og kommer til å forsvinne den dagen batteriene blir store nok eller hydrogen produksjonen blir billig og miljøvennlig.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA