Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spør Arctic Roads

Startet av Joachim@sancon.no, torsdag 04. juni 2015, klokken 10:45

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: mecanica vergara på tirsdag 18. august 2015, klokken 06:53
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. august 2015, klokken 21:56
Jeg kom inn med 12% og fikk da 118kW effekt.
Dvs med utnyttbar kapasitet på 75kWh hadde jeg 9kWh igjen før reservetank.
På 6 min får jeg inn ca 12kWh og har da ca 21kWh pluss 5kWh reserve. Totalt 26kWh.

Alvdal ligger snaut 500 meter over havet, ca 18-19mil fra Trondheim sentrum.
Det skal sies at de jeg reiser til bor på Lundamo. Det er vel bare rundt 16-17 mil fra Alvdal.
Men forbruket Alvdal-Trondheim er meget pent pga høydeforskjell.
Og merk: 6 min er minimum, men også basert på effektiv kjøring. Jeg ville nok ladet i et kvarter for å ha litt buffer. Pausen mener jeg varte i ca 40
min, så jeg kom frem med veldig mye restkapasitet. Pausene er som oftest mye lenger enn ladebehovet :)

Sparekjøring vil gi et langt bedre resultat. På en slik tur bruker jeg ca 86kWh totalt på sommeren. Kanskje ytterligere 10kWh på vinteren.

Edit: sjekket bildene fra forrige tur, og ladebehovet er nok mer i retning av 7-8 minutter enn 6 minutter. Forbruket de 16 mil fra Alvdal var 154Wh/km. Fortsatt ikke pen kjøring :)
Dette er effektiv bruk av SC. Oslo - Lundamo er 460km. Og bruker du 86kW vil dette tilsvare et snitt på 187w/km. Noe som det ikke kreves veldig stor innsatts for å få til på en så lang distanse.

Ikke mange som tør å kjøre med så små marginer. Men det er helt klart effektivt. Og som du sier, stoppet blir sjelden under 15min. Da får du den bufferen du kanskje ikke trenger, men er veldig grei å ha. Tiden for å få på de 12kW ser ut til stemme med tallene i tabellen.
471km, 86,8kWh og snitt på 184Wh/km. Dette er stort sett 10-20 over fartsgrensen der det er forsvarlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA