Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spør Arctic Roads

Startet av Joachim@sancon.no, torsdag 04. juni 2015, klokken 10:45

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: havardma på torsdag 13. august 2015, klokken 23:09
Sitat fra: Kristian O på torsdag 13. august 2015, klokken 21:49
Sitat fra: havardma på torsdag 13. august 2015, klokken 21:43

Mener Dombås og også Lillehammer er av de eldre typene som maks gir 90 kW (eller var det opptil ca 100 kW) (mot 120 kW på de nyere).

Dei var ivertfall det, men har dei ikkje blitt oppgradert? Eg trur eg har fått meir futt her tidligere.

De gangene jeg har ladet på Lillehammer i sommer har det ikke vært indikasjoner på det. På Dombås har jeg bare ladet 2 ganger, der det ene gangen var fullt og andre hadde jeg ikke lav nok SOC til å få verifisert dette.

Kanskje noen andre kan bekrefte eller avkrefte om man får godt over 100 kW på disse under optimale forhold?

Hei,

Fikk litt over 100 kW på Dombås på retur i går. Da var det 3 andre TMS her, samt en Leaf.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jkirkebo

Sitat fra: Kristian O på søndag 16. august 2015, klokken 11:12
Sitat fra: havardma på torsdag 13. august 2015, klokken 23:09
Sitat fra: Kristian O på torsdag 13. august 2015, klokken 21:49
Sitat fra: havardma på torsdag 13. august 2015, klokken 21:43

Mener Dombås og også Lillehammer er av de eldre typene som maks gir 90 kW (eller var det opptil ca 100 kW) (mot 120 kW på de nyere).

Dei var ivertfall det, men har dei ikkje blitt oppgradert? Eg trur eg har fått meir futt her tidligere.

De gangene jeg har ladet på Lillehammer i sommer har det ikke vært indikasjoner på det. På Dombås har jeg bare ladet 2 ganger, der det ene gangen var fullt og andre hadde jeg ikke lav nok SOC til å få verifisert dette.

Kanskje noen andre kan bekrefte eller avkrefte om man får godt over 100 kW på disse under optimale forhold?

Hei,

Fikk litt over 100 kW på Dombås på retur i går. Da var det 3 andre TMS her, samt en Leaf.

Litt over 100kW har man alltid fått på Lillehammer og Dombås, men ikke i nærheten av de >120kW man kan få på de nyere SCene. 280A maks på de gamle, 330A på de nye. 280A*370V=103,6kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Jeg har vært innom mange SC i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, bla a helt nye men kan ikke huste at jeg har sett >120kW (men mange ganger oppunder 120kW)- selv om batteriet var aldri så tomt (P85D). Virker som om man har definert 120kW som max hastighet- iallefall for min bil.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 16. august 2015, klokken 14:59
Jeg har vært innom mange SC i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, bla a helt nye men kan ikke huste at jeg har sett >120kW (men mange ganger oppunder 120kW)- selv om batteriet var aldri så tomt (P85D). Virker som om man har definert 120kW som max hastighet- iallefall for min bil.

Du får aldri over 120kW med tomt batteri, da er spenningen for lav. Jeg tipper maks ladeeffekt oppnås omtrent ved 30% SOC. Rett før den begynner å rampe ned ladestrømmen fra ~330A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. august 2015, klokken 15:41
Sitat fra: Havebigfun på søndag 16. august 2015, klokken 14:59
Jeg har vært innom mange SC i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, bla a helt nye men kan ikke huste at jeg har sett >120kW (men mange ganger oppunder 120kW)- selv om batteriet var aldri så tomt (P85D). Virker som om man har definert 120kW som max hastighet- iallefall for min bil.

Du får aldri over 120kW med tomt batteri, da er spenningen for lav. Jeg tipper maks ladeeffekt oppnås omtrent ved 30% SOC. Rett før den begynner å rampe ned ladestrømmen fra ~330A.

På dette tidspunktet sitter de fleste og koser seg med en Luxshake eller kopp kaffe, istede for å se på lade hastighet. ;-.)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sondell

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. august 2015, klokken 15:41
Sitat fra: Havebigfun på søndag 16. august 2015, klokken 14:59
Jeg har vært innom mange SC i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, bla a helt nye men kan ikke huste at jeg har sett >120kW (men mange ganger oppunder 120kW)- selv om batteriet var aldri så tomt (P85D). Virker som om man har definert 120kW som max hastighet- iallefall for min bil.

Du får aldri over 120kW med tomt batteri, da er spenningen for lav. Jeg tipper maks ladeeffekt oppnås omtrent ved 30% SOC. Rett før den begynner å rampe ned ladestrømmen fra ~330A.
Runt 370V ja, har jeg funnet ut i mine tester. Muligens nærmere 25% SOC. Men da må det være kaldt slik at ikke batterikjöling går på, eller starte lading vad ca 25% da. 370x330 er jo de 122 KW flere mener er det meste man sett. Ved 0% SOC er man jo nede på ca 350V ladespenning.

mecanica vergara

Det er mye snakk om hvor høye tall folk ser når de lader på SC. Men det som betyr noe er hvor mye du får på batteriet den tiden du lader. En model S lader fra 0-90% på ca. en time når den har varmt batteri. Dette om den starter ladingen på 135kW eller 105kW. Disse høye tallene vi oppnår ved start på lading utgjør lite på når vi har nok til å kjøre videre.

Men det er jo gøy å skryte av hvor høy toppfart vi har. Selv om vi bare har det en liten stund.

En mer relevant måte å fortelle hvor fort du lader er tiden det tar fra f.eks. 10% til 90%. Lader du en S85 fra 0-90% vil du havne på et snitt i nærheten av 67kW. En S60 vil ligge i nærheten av 50kW.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

mecanica vergara

Her er noen tall etter lading fra 0-90% på en S85 og en S60.

Hadde vært gøy å se om det er noen som får tall som avviker mye fra dette.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Øyvind.h

Sitat fra: mecanica vergara på mandag 17. august 2015, klokken 20:48
Det er mye snakk om hvor høye tall folk ser når de lader på SC. Men det som betyr noe er hvor mye du får på batteriet den tiden du lader. En model S lader fra 0-90% på ca. en time når den har varmt batteri. Dette om den starter ladingen på 135kW eller 105kW. Disse høye tallene vi oppnår ved start på lading utgjør lite på når vi har nok til å kjøre videre.

Men det er jo gøy å skryte av hvor høy toppfart vi har. Selv om vi bare har det en liten stund.

En mer relevant måte å fortelle hvor fort du lader er tiden det tar fra f.eks. 10% til 90%. Lader du en S85 fra 0-90% vil du havne på et snitt i nærheten av 67kW. En S60 vil ligge i nærheten av 50kW.
Det mest interessante for meg er hvor lenge pausen teoretisk må vare :) Oslo-Trondheim er det tilstrekkelig med 6 minutter lading såfremt jeg lader på Alvdal. Da har jeg ikke kjørt pent :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mecanica vergara

Hvilken SOC i % kommer du inn med på Alvdal?
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. august 2015, klokken 21:04
Sitat fra: mecanica vergara på mandag 17. august 2015, klokken 20:48
Det er mye snakk om hvor høye tall folk ser når de lader på SC. Men det som betyr noe er hvor mye du får på batteriet den tiden du lader. En model S lader fra 0-90% på ca. en time når den har varmt batteri. Dette om den starter ladingen på 135kW eller 105kW. Disse høye tallene vi oppnår ved start på lading utgjør lite på når vi har nok til å kjøre videre.

Men det er jo gøy å skryte av hvor høy toppfart vi har. Selv om vi bare har det en liten stund.

En mer relevant måte å fortelle hvor fort du lader er tiden det tar fra f.eks. 10% til 90%. Lader du en S85 fra 0-90% vil du havne på et snitt i nærheten av 67kW. En S60 vil ligge i nærheten av 50kW.
Det mest interessante for meg er hvor lenge pausen teoretisk må vare :) Oslo-Trondheim er det tilstrekkelig med 6 minutter lading såfremt jeg lader på Alvdal. Da har jeg ikke kjørt pent :)
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Øyvind.h

#26
Jeg kom inn med 12% og fikk da 118kW effekt.
Dvs med utnyttbar kapasitet på 75kWh hadde jeg 9kWh igjen før reservetank.
På 6 min får jeg inn ca 12kWh og har da ca 21kWh pluss 5kWh reserve. Totalt 26kWh.

Alvdal ligger snaut 500 meter over havet, ca 18-19mil fra Trondheim sentrum.
Det skal sies at de jeg reiser til bor på Lundamo. Det er vel bare rundt 16-17 mil fra Alvdal.
Men forbruket Alvdal-Trondheim er meget pent pga høydeforskjell.
Og merk: 6 min er minimum, men også basert på effektiv kjøring. Jeg ville nok ladet i et kvarter for å ha litt buffer. Pausen mener jeg varte i ca 40
min, så jeg kom frem med veldig mye restkapasitet. Pausene er som oftest mye lenger enn ladebehovet :)

Sparekjøring vil gi et langt bedre resultat. På en slik tur bruker jeg ca 86kWh totalt på sommeren. Kanskje ytterligere 10kWh på vinteren.

Edit: sjekket bildene fra forrige tur, og ladebehovet er nok mer i retning av 7-8 minutter enn 6 minutter. Forbruket de 16 mil fra Alvdal var 154Wh/km. Fortsatt ikke pen kjøring :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sondell

Sitat fra: mecanica vergara på mandag 17. august 2015, klokken 20:59
Her er noen tall etter lading fra 0-90% på en S85 og en S60.

Hadde vært gøy å se om det er noen som får tall som avviker mye fra dette.
På S85 ligner det mye på min gamle test i hvert fall.
http://tesla.sondell.biz/?p=1222
Muligens har du noe lavere spenning der ved 22/34%, jeg hade 370V allerede ved ca 25% (96 tkm).

Har ikke fått testet om det går å maksimere effekten ved å starte lading fra 20-25% slik at ikke batterikjöling brukes. Slik at en faktisk kan komme opp i gjettet absolutt maks på 122 kW. Ikke noe ladevinst i det totalt, bare nysgjerrig :).


mecanica vergara

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. august 2015, klokken 21:56
Jeg kom inn med 12% og fikk da 118kW effekt.
Dvs med utnyttbar kapasitet på 75kWh hadde jeg 9kWh igjen før reservetank.
På 6 min får jeg inn ca 12kWh og har da ca 21kWh pluss 5kWh reserve. Totalt 26kWh.

Alvdal ligger snaut 500 meter over havet, ca 18-19mil fra Trondheim sentrum.
Det skal sies at de jeg reiser til bor på Lundamo. Det er vel bare rundt 16-17 mil fra Alvdal.
Men forbruket Alvdal-Trondheim er meget pent pga høydeforskjell.
Og merk: 6 min er minimum, men også basert på effektiv kjøring. Jeg ville nok ladet i et kvarter for å ha litt buffer. Pausen mener jeg varte i ca 40
min, så jeg kom frem med veldig mye restkapasitet. Pausene er som oftest mye lenger enn ladebehovet :)

Sparekjøring vil gi et langt bedre resultat. På en slik tur bruker jeg ca 86kWh totalt på sommeren. Kanskje ytterligere 10kWh på vinteren.

Edit: sjekket bildene fra forrige tur, og ladebehovet er nok mer i retning av 7-8 minutter enn 6 minutter. Forbruket de 16 mil fra Alvdal var 154Wh/km. Fortsatt ikke pen kjøring :)
Dette er effektiv bruk av SC. Oslo - Lundamo er 460km. Og bruker du 86kW vil dette tilsvare et snitt på 187w/km. Noe som det ikke kreves veldig stor innsatts for å få til på en så lang distanse.

Ikke mange som tør å kjøre med så små marginer. Men det er helt klart effektivt. Og som du sier, stoppet blir sjelden under 15min. Da får du den bufferen du kanskje ikke trenger, men er veldig grei å ha. Tiden for å få på de 12kW ser ut til stemme med tallene i tabellen. 
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

mecanica vergara

Sitat fra: sondell på mandag 17. august 2015, klokken 22:22
Sitat fra: mecanica vergara på mandag 17. august 2015, klokken 20:59
Her er noen tall etter lading fra 0-90% på en S85 og en S60.

Hadde vært gøy å se om det er noen som får tall som avviker mye fra dette.
På S85 ligner det mye på min gamle test i hvert fall.
http://tesla.sondell.biz/?p=1222
Muligens har du noe lavere spenning der ved 22/34%, jeg hade 370V allerede ved ca 25% (96 tkm).

Har ikke fått testet om det går å maksimere effekten ved å starte lading fra 20-25% slik at ikke batterikjöling brukes. Slik at en faktisk kan komme opp i gjettet absolutt maks på 122 kW. Ikke noe ladevinst i det totalt, bare nysgjerrig :).
De røde tallene er S60en. De ligger klart lavere en S85en. S85en ligger på 367v ved 22% og 370v ved 34%. Da er det ikke mye avvik fra dine 370v ved 25%
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA