Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spør Arctic Roads

Startet av Lars Østtveit, onsdag 03. juni 2015, klokken 10:46

« forrige - neste »

Lars Østtveit

I vårt borettslag er det besluttet at el-biler ikke får benytte kontaktpunkter som er er opprettet for lenge siden til bruk for motorvamere på bensin og dieselbiler. Dette gjør det jo noe vanskelig å være innehaver av el-bil. Styret mener at det elektrikse anlegget ikke er dimensjonert for og er ikke tilrettelagt for bruk av lading av el-biler. Dette mener jeg er en total misforståelse. En som har en Nissan Leaf med en såkalt EVSE-kabel som kan brukes i enhver stikkontakt med jording trekker ikke noe mer strøm enn det som anlegget tillater. Og bruken av strøm er ikke noe særlig mer enn det som man vanligvis bruker til å varme opp bensinmotor og evt. kupéen. Har jeg forstått dette riktig?

KjellG

Defa motorvarmer 500-1500W?
Defa kupévarmer (vifteovn) 750-1400W?
EVSE 230V 10A, 2300W fullade et 23 kWh-batteri=10h

En ser at effekten til lading er sammenlignbar med motorvarmer + kupévarmer. Energimengden kan være betydelig mer or bil da lading pågår over lengre tid.

"Kapasitet" her går etter flere akser: kraftige nok kabler og sikringer? Hvordan skal merforbruket betales?
Det burde ikke være noe stort problem med noen få el-biler. Problemet melder seg når det blir fler og de første kan ha skapt en uheldig presedens.


TB

#2
Har erfaring frå burettslag. Her var det vedtektfesta maks 550 W pr. bruker. Bakgrunnen var enkel: Det er få kurser, og mange kontakter. Om alle er i bruk samtidig er kapasiteten heilt utnytta. Ingen rom for å bruke motorvarmer + kupevarmer her. (Men, det vart nok gjort av enkelte av og til...)

Det er ein ekstra faktor her: Tid for forbruk. Så lenge som mange av brukere av motorvarmer har tidsur for motorvarmeren vil det fungere fint å lade på ettermiddag/kveld/tidlig natt.
Mot morgon er bilen ferdig lada. Kan i ein slik modell ikkje bruke forvarme med nettstraum då dette forbruket kjem samtidig som mange motorvarmere er kobla inn.

Endringar vart gjort. Lading av elbil kan bli gjort etter avtale, og ekstra (fast) kostnad. Dette har fungert greit så langt.

Ved ein auke av antall bilar vil det vere nødvendig å gjere endringar - lading frå schuko er ikkje det beste. Maks 10A, helst mindre. Forvarme med nettsttraum kan ikkje bli brukt når det er svært kaldt, er for mange med motorvarmer på det tidspunktet.

Type 2 ladepunkt, med kWh måler pr. punkt, og gjerne med ein form for lastfordeling vil vere ein fordel i framtidig løysing.

Ang forbruk / energimengde: Bil med motorvarmer, uten tidsur som står frå 17 til 0700 - 14 t
550 W x 14 t = 7,7 kWh
Står bilen ubrukt eit døgn blir det: 550 W x 24 = 13,2 kWh
Dermed kan fort motorvarmer uten tidsur bruke meir straum enn elbil den perioden motorvarmer er aktuelt. Ulempen er at elbilen må lade på minst 6A - ca 1400 W.
For eit år blir forskjellen at motorvarmer stort sett berre er brukt 1/4 av året.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Olatho

Jeg har skrevet noen tanker om hvordan man bør gå fram for å få en best mulig ladeløsning i borettslag her: http://elbil.olen.net/borettslag.php
Jeg har også oppsummert litt hvordan vi har organisert dette hos oss her:
http://elbil.olen.net/hammerfestgata-lading.php

Det kan være jeg legger til eller trekker fra litt i disse etter hvert, men det er i alle fall et utgangspunkt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA