Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gamleforumet endrer navn til elbilforum.no

Startet av elektrolux, søndag 15. november 2009, klokken 22:52

« forrige - neste »

elektrolux

For å holde litt system på dette forumet lager jeg ny tråd:

Vedlagt er en vannfylleservice på Think utfyllt på mitt forslag til serviceskjema for ehh.. Think.

Nevnte bil hadde kjørt til servicemeldingen kom på, ( fordi eier trodde dette var rette måten å passe på bilen sin ) og faren var derfor stor for overoppheting og skader på blokkene under serviceladinga.

Derfor ble avbrudt servicelading praktisert, og vann fyllt etter kun 25 Ahr ovelading, og 29 grader på batteriene.

Det gikk på 12-13 liter vann, og alle blokkene overlevte servisen.

Hadde ladingen blitt fullført ville ytterligere 25 Ahr eller 4 kwt blitt tilført som ren oppvarming  / gassing, en belastning jeg ar glad batteriene slapp å bli utsatt for.

12V batteriet er definitivt defekt, og må byttes, da det faller til 11,8V med en gang en setter på lyset. Trenger å finne en verdi for testing av 12V batteriet. Tror spenningsmåling i bilens 12V uttak ved påsetting av lys, er en grei måte å teste 12V batteriet på Think. Må bare finne ut hvor mye spenningsfall et godt og et halvgodt batteri gir.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#1
Vet ikke om du har sett min siste vannfyllingssjema.

Jeg har begynt å registrere batteri historikk

Veldig godt å skjekke bremsepumpe og12volten.

Vi har mulighet å sjekke temperatur av ladekretser og oppdage mulig svake viftere.

Før EU kontroll kan vil kontrollere opphengskuler og bakaksel svingarm for slak.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Hei

Ser veldig bra ut. Og mye mer forståelig enn det gamle.

Skal printe det ut og prøve det for å sammenligne skikkelig. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#3
Sitat fra: Ken på tirsdag 22. september 2009, klokken 14:26
Vet ikke om du har sett min siste vannfyllingssjema.

Jeg har begynt å registrere batteri historikk
Nå begynner det å ligne noe, Ken!

Mens jeg jobbet på Elbil Norge med Th!nk laget jeg et vannfylle-skjema som ble oppbevart der og tatt fram ved neste service. Dessverre tok jeg ikke egen backup av datafila med skjemaet og det ble ikke med over til den nye PC'n der.

Alle seks feilmeldinger ble notert, det ble også tiden over 35, 45 og 55 grader batteritemperatur.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Det var ikke noe hemmelig dette skjema her og har stått i Dokumenter i Agder forenings sider lenger. Problemet er at den er passords beskyttet.
Jeg bestemte meg å lage utfyllingsfeltene store så at man kan skrive inn på farten under vannfyllingen. Det er plass til noen ektra sjekkpunkter som bremsepumpe osv.

En ting jeg kunne ønske meg er at jeg fikk en karbon kopi hjem. Folk enten hive dem eller det er interessant å bevare dem for sammenligninger.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Jeg har lagd inn Serviceskjema fra Think ut på Wiki. De fire siste sjekkpunkter har jeg lagt inn. Beklager vannmerke!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#6
I min streben etter å forbedre og forenkle testmetodene våre har jeg justert litt på mitt eget serviceskjema for Think. Se det nye vedlagt.

Hovedsakelig er det testen av 12V batteriet det dreier seg om. På PSA er det enkelt å ta ut en sikring på traksjonsbatteriet og sette på lyset, eller ta ut batteriet for en skikkelig restkap test. På Think er ingen av disse metodene spesielt enkle. Forsøker derfor å finne en annen metode som kan vise om 12V servicebatteriet på Think er OK eller ikke.

I stedet for full kapasitetstest over hele arbeidsområdet til batteriet, går denne metoden ut på en øyeblikks belastningstest. Dette er nokså vanlig og akseptert testmetode på blybatterier, og vil gi et innblikk i tilstanden, om ikke den hele og fulle sannheten.

Testmetoden jeg tester ut, går enkelt og greit ut på å måle spenningen i 12V uttaket under girspaken på Think classic, og måle spenningsfallet her etter 10 sek med lyset på.

I praksis måles og noteres spenningen uten tenningen på. Det er viktig at DC-DC ikke er i gang, og at spenningen er over ca. 12,5 Volt

Sett så på lyset og tell: 1001-1002----1010, og noter ned spenningen nå. Igjen må en høre etter at DC-Dc ikke starter.

Er spenningsfallet over 0,5 anbefales nøyere test av 12V batteriet.

Med nytt batteri målte jeg 0,42V, med et godt brukt, men helt OK batteri målte jeg 0,46V. På et batteri i grenseland ( 7Ahr restkap målt med 14 A utladestrøm ned til 10,5V som er omtrent grensen for belastning en bør utsette det lille 12V batteriet for) målte jeg 0,5V.

En annen ting er at jeg vil slå et nytt slag for individuell avsluttning av serviceladinga. Grunnen til det er følgende:

Elbilprodusentene må produsere servicevennlige biler. Det betyr at f.eks servicelading ikke kan oppta dyrt verkstedspersonell lenger enn nødvendig. Derfor er det laget et ladeprogram som gir 50% overlading med 10A ( 7 timer med 7A på nyeste programvare ) for at batteriene skal bli varme nok og gasse nok til at vannfylling kan foretas.

I praksis har det hos meg vist seg at ladebehovet før vannfylling kan være så lite som 20 Ahr overlading til 60 Ahr overlading. I sistnevnte tilfelle måtte faktisk ny servicelading programeres inn da temperaturen på blokkene ikke ble høy nok etter 50 Ahr overlading.

Det hele har med batteriets temperatur ved ladestart å gjøre. Kommer bilen inn etter aktivt bruk, er gjerne batteriene 20-25C uansett utetemperatur, og vil trenge minimalt med overlading før en ser negativ spenningsutvikling på pakken.

Har bilen stått lenge, og batteriene blitt kalde må store mengder oevrlading til. På PSA Saxo og P106, vil laderen hjelpe til og varme batteriene, men på Think er Laderen luftkjølt, og gir derfor ikke varme til batteriene.

Gjennomføres fullt ladeprogram på tørre ( servicemelding på displayet) batterier på bil i aktivt bruk kan en lett tenke seg at temperaturen på blokkene kommer opp i farlige verdier. Har til sammenligning sett 30 C og fallende spenning etter 20 Ahr overlading på slike biler.

Det en engasjert Think eier uten eget diagnoseutstyr kan gjøre, er å oppsøke verksted med dette utstyret, og be dem nulle ut serviceindikatoren og sette opp servicelading. Med eget Nikometer eller Robometer kan en så selv følge med på når betingelsene for vannfylling er til stedet. Ellers vil jeg selvfølgelig slå et slag for AM meteret som gjør en helt uavhengig av andre i forbindelse med vannservice. Les mer om de forskjellige instrumentene her: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:ServiceInstrumentet og her: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Tilbeh%C3%B8r

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: elektrolux på mandag 16. november 2009, klokken 09:26
I min streben etter å forbedre og forenkle testmetodene våre har jeg justert litt på mitt eget serviceskjema for Think. Se det nye vedlagt.

Hovedsakelig er det testen av 12V batteriet det dreier seg om. På PSA er det enkelt å ta ut en sikring på traksjonsbatteriet og sette på lyset, eller ta ut batteriet for en skikkelig restkap test. På Think er ingen av disse metodene spesielt enkle. Forsøker derfor å finne en annen metode som kan vise om 12V servicebatteriet på Think er OK eller ikke.

I stedet for full kapasitetstest over hele arbeidsområdet til batteriet, går denne metoden ut på en øyeblikks belastningstest. Dette er nokså vanlig og akseptert testmetode på blybatterier, og vil gi et innblikk i tilstanden, om ikke den hele og fulle sannheten.

Testmetoden jeg tester ut, går enkelt og greit ut på å måle spenningen i 12V uttaket under girspaken på Think classic, og måle spenningsfallet her etter 10 sek med lyset på.

I praksis måles og noteres spenningen uten tenningen på. Det er viktig at DC-DC ikke er i gang, og at spenningen er over ca. 12,5 Volt

Sett så på lyset og tell: 1001-1002----1010, og noter ned spenningen nå. Igjen må en høre etter at DC-Dc ikke starter.

Er spenningsfallet over 0,5 anbefales nøyere test av 12V batteriet.

Med nytt batteri målte jeg 0,42V, med et godt brukt, men helt OK batteri målte jeg 0,46V. På et batteri i grenseland ( 7Ahr restkap målt med 14 A utladestrøm ned til 10,5V som er omtrent grensen for belastning en bør utsette det lille 12V batteriet for) målte jeg 0,5V.



Som du selv sier electrolux så er  denne testmetoden noe usikker. Jeg vil sterkt anbefale litt lengre utladetid enn 10 sek. Når et (ok)blybatteri belastes vil spenningen falle raskere i begynnelsen for deretter å stige, for så å gradvis falle. Kurven er noe forskjellilg allt etter hvor mye strøm en trekker ut fra batteriet.
Her kommer et annet forslag:
Mål (og noter) spenningen etter 20 sek med lys på.
Mål (og noter ) spenningen etter 2min
Mål (og noter) spenningen etter 4min

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rav4_EV

Åpne luken i gulvet, og du kan foreta en belastningstest med lysene til batteriet er tomt.
Men, IKKE la tenningen stå på! Går 12 volts batteriet tomt med tenningen på, får du feil på airbag system.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 16. november 2009, klokken 12:30
Åpne luken i gulvet, og du kan foreta en belastningstest med lysene til batteriet er tomt.

Høres ut som en grei ide' med en liten justering.

- Åpne luka og sett på lyset.
- Mål spenning i strømuttaket under girspaken etter 1 time.
- Er der over 10,5V er alt OK, Hvis ikke, Bytt 12V batteriet.

Dette er en test en med fordel kan gjøre like etter eller i forbindelse med selve vannfyllinga. Da er luka åpen likevel. Fører dette inn på skjemaet mitt.

Takk for hjelpen bådetil  Bosonic og RAV4  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#10
Få man lade mens luken er åpen? DC-DC er på under lading allikevel. Testen må gjøres etter vannfylling mens batteripakken roer seg ned til hvilespenning en timer etterpå. Med Nikometer hat jeg logget lading fra DC-DC hver 7. timer mens bilen hviler. USB spenningslogger kan brukes også. Skru på hovedlys  til å få fart i prosessen. 
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Sikkerhetsbryteren i lukelokket dødlegger bilen, derfor vil ikke dc'en starte.
men hold et øye med spenningen underveis. Kjedelig å tømme batteriet.
Spenningen på 12v batteriet vil synke brått de første minuttene, for deretter å flate ut. Mål spenningen noen ganger,
og merk av på et ruteark, så kan en forlenge linjen mot 10 volt uten å tømme batteriet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Tømmes batteriet på 1 time bør det jo byttes uansett.

Benyttet i dag samme metode på en P106, og endte etter 1 time på 11,4 volt. Da begynte belastningen på 11,5A og endte på 11,1 A grunnet den synkende spenningen. Det betyr at batteriet er godt over 11 Ahr og fortsatt fullt brukbart. Skal nå implementere dette også på PSA serviceskjemaet mitt.

Dette blir mye mer skånsomt for batteriet enn min tidligere benyttede restkap test som jo dro batteriet helt ned til 10,5V uansett tilstand. Med denne metoden vil et godt batteri bare få litt trim, mot tidligere en reall workout. På slutten av testen satte jeg Ctek'en med ampertimeteller på batteriet for å topplade det.

En annen fordel er at dette er en test alle kan gjøre uten stort mer utstyr enn et voltmeter til under hundrelappen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA