Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading til 80 %

Startet av Teslanewbie, onsdag 03. juni 2015, klokken 00:31

« forrige - neste »

Dennis

#30
Sitat fra: jazzwheel på søndag 03. mai 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 03. mai 2015, klokken 15:42
Lakken til Tesla er ganske så dårlig uansett, med metalic er i det minste bedre, så helt klart verdt 6000 ekstra å slippe den dårligste søppel lakken.

Jeg kommer til å hellakkere bilen i ny sort farge med ordentlig klarlakk over. Får heldigvis gjort det for ca 8000 (Betaler bare for lakken osv) siden jeg har en kompis som lakkerer, men ikke alle som er like heldig der.

Har du sjekket hva Tesla sier om garanti hvis du gjør det på den måten?

Hvilken garanti tenker du på? Lakkgarantien til Tesla er ikke verdt papiret det er skrevet på en gang uansett.

SitatCorrosion and paint defects caused by, due to or resulting from accidents, paint matching,
abuse, neglect, improper maintenance or operation of the vehicle, installation of an
accessory, exposure to chemical substances, or damages resulting from an act of God or
nature, fire, or improper storage;

Slik jeg ser den garantien så kommer de seg unna med alt. Drar inn fantasifigurer også, neste versjon har sikkert med julenissen også.

Muffinman

Høh. Det der betyr jo at det ikke er garanti på lakken.

BMW850

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 03. mai 2015, klokken 14:10
Sitat fra: thoru på søndag 03. mai 2015, klokken 13:34
hvilken lakk da? metalic?

Jeg har sort uten metalic. Så den er den dårligste. De med metalic er litt bedre, men langt unna bra de også.
Tipper det er fordi Tesla holder til i California som har nazi regler på slikt og de derfor bruker veldig dårlig miljø lakk.

Har du hatt sort blank før? Jeg har, og derfor var sort fullstendig uaktuelt. Tror ikke nødvendigvis lakken er så utrolig mye dårligere. Det er rett og slett at du ser ALT på sort blank. Min var MB, altså tysk som er kjent for hard lakk men det hjalp lite.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Dennis

Sitat fra: BMW850 på søndag 03. mai 2015, klokken 16:26
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 03. mai 2015, klokken 14:10
Sitat fra: thoru på søndag 03. mai 2015, klokken 13:34
hvilken lakk da? metalic?

Jeg har sort uten metalic. Så den er den dårligste. De med metalic er litt bedre, men langt unna bra de også.
Tipper det er fordi Tesla holder til i California som har nazi regler på slikt og de derfor bruker veldig dårlig miljø lakk.

Har du hatt sort blank før? Jeg har, og derfor var sort fullstendig uaktuelt. Tror ikke nødvendigvis lakken er så utrolig mye dårligere. Det er rett og slett at du ser ALT på sort blank. Min var MB, altså tysk som er kjent for hard lakk men det hjalp lite.

Har hatt 1 sjikt sort før på en Toyota Celica. Samme lakkode som lexus har som også er beryktet for å være vanskelig å vedlikeholde. Så burde jo vist bedre :p Bare synes Tesla lakken er hakket verre å holde pen. Samt at den får stein sprut skader utrolig lett. Tipper dere andre ser på nosecone hvor vanskelig sort er å holde pen, for tror det er samme lakken på den.

Muffinman

Ikke så sikker på at det er lakk på den. Klarer ikke se noe feil på min ihvertfall. Tror det bare er sort plast hele greia.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øyvind.h

Sitat fra: BMW850 på søndag 03. mai 2015, klokken 16:26
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 03. mai 2015, klokken 14:10
Sitat fra: thoru på søndag 03. mai 2015, klokken 13:34
hvilken lakk da? metalic?

Jeg har sort uten metalic. Så den er den dårligste. De med metalic er litt bedre, men langt unna bra de også.
Tipper det er fordi Tesla holder til i California som har nazi regler på slikt og de derfor bruker veldig dårlig miljø lakk.

Har du hatt sort blank før? Jeg har, og derfor var sort fullstendig uaktuelt. Tror ikke nødvendigvis lakken er så utrolig mye dårligere. Det er rett og slett at du ser ALT på sort blank. Min var MB, altså tysk som er kjent for hard lakk men det hjalp lite.
Hadde sort metallic bil fra VW før Teslaen. Model S i grå metallic holder seg uhorvelig mye bedre enn VW'ens sorte lakk.
VW'en ble jeg nesten trist av hver gang jeg vasket den (når den nærmet seg 2 år gammel). Teslaen er nesten helt fri for merker. Men forskjellen skyldes nok i hovedsak farge som avslører alt vs farge som skjuler en del.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Martinius

Jeg har grå metallic og har fått lagt på opti-coat hos Restistes i Stokke. Anbefales! Det var visstnok mye skitt som satt dypt i min lakk selv om bilen er kun en måned gammel. Mye mulig den har fått gjennomgå under transport. Uansett så var det en lakk før og en helt ny etter opti coat pro pluss. Vann (og dermed pollen og skitt etc) fester/legger seg ikke på lakken i det hele tatt. kosta ca 7 lapper, men later til å være verdt det.

HåkonE

Skvettlapper er løsningen på steinsprut bak. Finnes universale (Biltema, Ebay etc.).

RonnyØ

Sitat fra: Haknys på mandag 04. mai 2015, klokken 08:28
Skvettlapper er løsningen på steinsprut bak. Finnes universale (Biltema, Ebay etc.).
Enig i den! Noen lave, små skvettlapper hadde gjort susen. Audi har mange fine, kan hende noen av dem passer også
Husqvarna Automower 320

Dennis

Hadde store rally skvettlapper på bilen jeg hadde før, men den var forsåvidt en "rally" bil og så derfor bare kult ut.
Problemet med Tesla er å finne noe som ser pent ut samtidig som det gjør nytte, for man trenger litt størrelse på de for at de skal gjør nytte. Er også fort gjort å ødelegge litt for aerodynamikken på bilen.

Jeg kommer til å gå for Xpel sin folie på de utsatte områdene. Den vises ikke, samt at den er selv reparerende. Koster en del mer enn vanlig men verdt å slippe folie som blir gul, ripete og stygg etter kort tid.

HåkonE

Skal vurdere skvettlapper, og tror det kan bli ok pent om man ikke overdriver størrelsen. Spørsmålet er hvordan det er å få det festet. Går nok litt ut over rekkevidden, men sikkert bare få prosent.

Ettersom jeg forstår gulner all folie med tiden (mer korrekt sagt så er det limet som gulner, ikke folien). Han som holder "News from the frunk" på Youtube, fikk hele sin Model S lagt med XPEL. Så stylet han den, og den nylakkerte hvitfargen var tydelig hvitere. Saken ble ordnet på garanti av XPEL. Det er selvfølgelig ekstra synlig på hvit bil, men tilsynelatende noe som skjer med tiden. Kanskje ikke så nøye på mørk bil.

Kommer til å legge folie selv (sannsynligvis Suntek), og da kun på panelene foran bakhjulene som blir "sandblåst". Et og annet steinsprut foran på bilen kan lett repareres til noen hundrelapper, så å bruke flere 10 000 for bare beskyttelse av enkelte deler av bilen er uaktuelt for min del. Spesielt når man ser at folien ikke holder så mange år. Da kan jeg bare bytte folien når den blir slitt/gulner eller bilen skal selges.


ducktolate

Hva er det som er gamle feil?
Jeg har en P85+ produsert sent 2013, levert tidlig 14. Den har ingen dugg i lykter, ingen fukt i taket, ingen lekkasje fra trekantvindu som det prates om her. DU en min var fin også, men den byttet de ved service for å være sikker på at det ikke ble noe tull sa de.
Nå har jeg kommet til at jeg må selge P85D som kommer senere i år for jeg er så fornøyd med den jeg har. Og jeg har bruk for frunken et par år til ser det ut til.

Svart lakk er myk, det skriver jeg under på. Men den er vanvittig fin når den er ren, den nye er bestilt med samme lakk pga dette. Og en svart bil skal selvfølgelig være ren.

Det jeg har reklamert på er hjulstilling, som forhåpentlig vis er rett nå.

Det bunner vel i at enhver får som en fortjener ::)
(Ironisk utspill for å holde liv i diskusjonen)

Dennis

#44
De fikser feil fortløpende. Bla ser det ut som trekk/lekkasje fra trekant vinduer endelig er fikset på biler som er bygget fra 25 mars 2015. De har også fiks for de som er bygget før.
De har også en fiks på dugg i ryggelysene.

Er kommet noen ting på dual motor bilene. På noen har har de glemt eller har for dårlig lyd isolering i front, de første som ble bygget har noe feil med motorfeste foran samt ledninger foran.
De har også glemt 2 skruer på titan sjoldet under bilen på noen dual biler bygget før februar 2015 :P
Ellers er det noen ting i forstilling med skruer som tar borti.

Legger med det siste innen service dokumenter (For alle ikke bare de som er produsert sist, men som har kommet nylig). Dette er hva som er mulig å få tak i, de har sikkert også en del hemmelige.
Er veldig mye på biler bygget før eller tidlig 2014, så mye at jeg orker ikke å laste det ned så dette er i hovedsak de siste + noen jeg tok med som gjelder mange.







© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA