Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading til 80 %

Startet av Teslanewbie, onsdag 03. juni 2015, klokken 00:31

« forrige - neste »

Teslanewbie

Blir oppgitt , såg en p85d med fukt i både front og baklykter , hørte fra en som nettopp fikk ny bil at han har lekkasje i takluken ,S85d .
Hvorfor har de ikke utbedret dette? Bilen har vært på markedet i 3, TRE, år !!!

Se denne annonsebildet  på en nybil med fukt i baklyktene .
dette blir for dumt nå !

Premium , topp of the line etc.. Hvis en BMW 7 serie, Porsche panamera eller MB s klasse hadde hatt lignende feil etter så lang tid hadde dette vært karakterisert som en katastrofe i selskapet og hoder hadde rullet !



P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

Det er katastrofer hos BMW. Min 2012-BMW hadde fukt i lyktene i 3 år uten at det ble fikset.

Da hadde bilen vært på markedet i 10, TI, år !!!

Godt å få bekreftet at hoder ruller i det minste...  :)


Teslanewbie

#2
Sitat fra: Haknys på søndag 03. mai 2015, klokken 10:24
Det er katastrofer hos BMW. Min 2012-BMW hadde fukt i lyktene i 3 år uten at det ble fikset.

Da hadde bilen vært på markedet i 10, TI, år !!!

Godt å få bekreftet at hoder ruller i det minste...  :)



Min BMW hadde fukt i ene lykten , produksjonsfeil ble konstatert og lykten ble skiftet hadde ikke problem etterpå ..


Hos tesla skifter de til lykter med samme feil.. Det er forskjellen !

En annen forskjell er også modell... 316d eller en 750i .. Tror neppe en som kjøper en 750i er like forstående ovenfor småfeil som en som kjøper en 316d..  Tesla ønsker å sammenligne seg med premiumsegmentet , dvs 7 serien da bør kvaliteten også være på toppnivå synes jeg .. Ihvertfall etter noen år.. Man kan se mellom fingrene på tidlige modeller men nå... Nei.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Det later nok til at Tesla er trege med å gjøre forbedringer i produksjoner. Nå er det riktignok en slik at det gjerne koster mer å stoppe linja for å gjøre endringer enn å ta rettingene i etterkant, ihvertfall inntil et visst punkt. Og så er det gjerne avhengig av underleverandører, herunder avtaleverk og designendringer og dermed endringer i deres produksjon også. Og det er nok et poeng at Tesla er et forholdsvis lite selskap med begrensede ressurser som må prioriteres. Det er nok derfor ting tar så lang tid, men jeg er enig i at det går alt for lenge. Man kunne nok luket ut flere feil i løpet av disse tre årene, og det ser ikke bra ut fra kundeperspektiv. Antallet feil i produksjonen er også høyt.  På sikt vil slikt skade omdømmet. Model S har ingen konkurrenter i dag, men den dagen konkurrentene er et faktum blir man tvunget til å ta kontroll på kvaliteten. Jeg håper de gjør det så raskt som mulig - det er alltid lettere å gjøre noe når man kan, i motsetning til når man må.

Teslanewbie

#4
Hadde BMW eller Audi kommet med en elbil med samme rekkevidde som TMS hadde jeg kjøpt den uten å nøle.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

staleand

Dugg i lykter later til å være et større problem en man skulle kunne tro på nye biler. Dette ifg bestefar med 50 års erfaring som bilmekaniker og personlig erfaring. Ifg morfar er/ har dette (vært) et problem hos nær sagt "alle" bilmerker med jevne mellomrom. Han jobbet primært med Mazda, men har også sett det på nye Mercer, Hyundaier osv, spesielt etter inntoget av LED.  Inntraff også på pappa sin 2012 A7, en drosje kompisen min kjørte (2012 ML), en 2014 Hyundai hatchback (husker ikke modellnavn).

Så absolutt ikke bare Tesla som sliter med dette problemet, selv om det kan virke slik ut fra hvordan trådstarter skriver. Men så har jo han fremstått som bipolar her på forumet over en lengre periode nå så jeg forventer ikke at han tar andre sine innspill inn over seg.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Teslanewbie

#6
Sitat fra: staleand på søndag 03. mai 2015, klokken 10:49
Dugg i lykter later til å være et større problem en man skulle kunne tro på nye biler. Dette ifg bestefar med 50 års erfaring som bilmekaniker og personlig erfaring. Ifg morfar er/ har dette (vært) et problem hos nær sagt "alle" bilmerker med jevne mellomrom. Han jobbet primært med Mazda, men har også sett det på nye Mercer, Hyundaier osv, spesielt etter inntoget av LED.  Inntraff også på pappa sin 2012 A7, en drosje kompisen min kjørte (2012 ML), en 2014 Hyundai hatchback (husker ikke modellnavn).

Så absolutt ikke bare Tesla som sliter med dette problemet, selv om det kan virke slik ut fra hvordan trådstarter skriver. Men så har jo han fremstått som bipolar her på forumet over en lengre periode nå så jeg forventer ikke at han tar andre sine innspill inn over seg.

Klassisk , Når noen går på mannen isteden for ballen ...
1) man mangler konstruktive argument
2) man er svært frustrert
3) man er et menneske som i sin hverdag sannsynligen mobber andre
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Krishell

Litt fukt i lyktene er helt normalt på.dagens biler. Det var annerledes før, når fukt betydde rust. Det som ikke er normalt er at lyktene er fylt opp med vann. Noe det er i få tilfeller på model S.  Etter at xenon lys rullet ut til hvermannsen så ser man oftere dugg i lyktene også.
Speilene på BMW mister sin funksjon etter noen år. Det renner vann inn i bilen når det regner. Fuktsperren slipper limet. Dette er problemer de har hatt siden 1991... 
Volvo har sine. Audi vw har flest problemer. Etc etc.  Så å tro tesla plutselig skulle rette feil på 3 år. Er vanskelig å tro. hvis man sammenligner litt..

Cobos

Snakket nettopp med min onkel som klaget over hans gamle VW som hadde et soltak som lakk vann. Så nylig en Porsche 911 som manglet halvparten av LED-punktene i bremselyset osv. Det er helt tydelig at flere bilprodusenter bruker samme dårlige leverandører eller sliter like mye med tilsynelatende enkle ting. Man skulle jo tro at VW klarte å lage tette soltak etter over 100 år i bilindustrien.
Det som derimot er et problem med Tesla er at de for tiden tar for lang tid på å rette denne typen feil.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Sandvika

Det som vises på bildet er ikke et problem. Er helt normalt på alle biler som er vasket.

Muffinman

I Bergen stod tre helt nye uregistrerte biler med bakenden mot utstillingsvinduet inne i lokalet. Alle tre hadde dugg der. Er det normalt? Min bil har hatt denne duggen siden dag 1, og har det fremdeles etter 4 utbedringsforsøk. Alle gangene var duggen tilbake allerede ved avhenting av bilen, og nå er det fullt av brun skitt inni der også. Normalt? Tror ikke det gitt.

HåkonE

#11
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 03. mai 2015, klokken 10:30
Sitat fra: Haknys på søndag 03. mai 2015, klokken 10:24
Det er katastrofer hos BMW. Min 2012-BMW hadde fukt i lyktene i 3 år uten at det ble fikset.

Da hadde bilen vært på markedet i 10, TI, år !!!

Godt å få bekreftet at hoder ruller i det minste...  :)



Min BMW hadde fukt i ene lykten , produksjonsfeil ble konstatert og lykten ble skiftet hadde ikke problem etterpå ..


Hos tesla skifter de til lykter med samme feil.. Det er forskjellen !

En annen forskjell er også modell... 316d eller en 750i .. Tror neppe en som kjøper en 750i er like forstående ovenfor småfeil som en som kjøper en 316d..  Tesla ønsker å sammenligne seg med premiumsegmentet , dvs 7 serien da bør kvaliteten også være på toppnivå synes jeg .. Ihvertfall etter noen år.. Man kan se mellom fingrene på tidlige modeller men nå... Nei.

Resoneringen din kan syntes logisk ut ved første øyekast, men stemmer ikke i praksis.

Mercedes S-klasse kommer faktisk dårligere ut enn Model S ift. feil (Consumer Reports), mens E-klasse har relativt få feil. Dette har selvsagt med produksjonsvolum og bruk av ny teknologi og nye løsninger å gjøre. Ikke ulikt det Tesla gjør med Model S. Forskjellen er at MB har holdt på med dette i 100 år.

Mine BMW lykter ble for øvrig forsøkt byttet 2 ganger, og det ryktes at Tesla nå i disse dager har funnet en løsning på dugg-problemet.

tonl

Sitat fra: Sandvika på søndag 03. mai 2015, klokken 11:17
Det som vises på bildet er ikke et problem. Er helt normalt på alle biler som er vasket.

A3 som jeg kjøpte ny i oktober 2007 hadde også dugg problem på baklykten. Har sett flere tilfeller med hos andre bilmerker. Så dette er ikke noe som Tesla er alene om.

jazzwheel

Sitat fra: Muffinman på søndag 03. mai 2015, klokken 10:39
Det later nok til at Tesla er trege med å gjøre forbedringer i produksjoner. Nå er det riktignok en slik at det gjerne koster mer å stoppe linja for å gjøre endringer enn å ta rettingene i etterkant, ihvertfall inntil et visst punkt. Og så er det gjerne avhengig av underleverandører, herunder avtaleverk og designendringer og dermed endringer i deres produksjon også. Og det er nok et poeng at Tesla er et forholdsvis lite selskap med begrensede ressurser som må prioriteres. Det er nok derfor ting tar så lang tid, men jeg er enig i at det går alt for lenge. Man kunne nok luket ut flere feil i løpet av disse tre årene, og det ser ikke bra ut fra kundeperspektiv. Antallet feil i produksjonen er også høyt.  På sikt vil slikt skade omdømmet. Model S har ingen konkurrenter i dag, men den dagen konkurrentene er et faktum blir man tvunget til å ta kontroll på kvaliteten. Jeg håper de gjør det så raskt som mulig - det er alltid lettere å gjøre noe når man kan, i motsetning til når man må.

Jeg syns det er problematisk når sjefen sjøl sier at de gjør flere titalls endringer i uka, men likevel ser vi ingen endring på de mest opplagte feilene før etter veldig lang tid. DU, panserbulk, dugg, skjeve kromlister osv. Når man ser det i sammenheng med mengden firmware updates og bugs av den sorten som burde være enkelt å luke ut så føler jeg at kvalitetssikringen er for dårlig.

Teslanewbie

Ok da har jeg bare vært heldige frem til nå etter ca 20 biler der 1 ( bmw ) hadde fuktproblemer som ble utbedret uten at jeg hadde problem etterpå .
Biler som jeg har hatt er Honda . Suzuki .Audi. VW . Porsche , bmw . MB .

Jeg synes dette ikke er greit uansett bil og siden dette har vært en issue  siden dag 1 og det nå har gått > 3 år så synes jeg at dette burde ha vært utbedret  på nye biler som utleveres nå .  Kanskje jeg er kravstor ..

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA