Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hente ut strøm fra elbilen via Type 2-kontakt?

Startet av mecanica vergara, tirsdag 02. juni 2015, klokken 21:15

« forrige - neste »

Beachboy

Sitat fra: cs erlend på søndag 03. mai 2015, klokken 17:31
Sitat fra: Beachboy på søndag 03. mai 2015, klokken 14:36
Skal kjøre tur-retur til Elverum til uken, mangler både SC og dobbeltlader på min s60.
Blir det rekkeviddeangst? :P
På Elverum finnes det også Type2 (11kW ?) som du kan bruke for å redusere angstnivået noe.

Kjører fra Oslo Sentrum, blir ikke noe overnatting der.
Hvor ligger denne type 2 laderen?

vil jeg klare å komme meg hjem igjen uten noe lading?
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

mecanica vergara

Med 21" felger skal du være veldig forsiktig med farten hvis du skal kjøre tur/retur. Det er 140km fra Oslo S til Elverum. Da totalt 280km. Jeg ville tatt noen minutter på type 2 stasjonen på Terningen.
Sitat fra: Beachboy på søndag 03. mai 2015, klokken 20:35
Sitat fra: cs erlend på søndag 03. mai 2015, klokken 17:31
Sitat fra: Beachboy på søndag 03. mai 2015, klokken 14:36
Skal kjøre tur-retur til Elverum til uken, mangler både SC og dobbeltlader på min s60.
Blir det rekkeviddeangst? :P
På Elverum finnes det også Type2 (11kW ?) som du kan bruke for å redusere angstnivået noe.

Kjører fra Oslo Sentrum, blir ikke noe overnatting der.
Hvor ligger denne type 2 laderen?

Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

NilsRo

Terningen Arena, på andre side av rv3 ved Elgstua (og SC) var gratis da jeg brukte den i fjor. Skal ha 2 stk type 2 22kW.

Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Griffel

Sitat fra: boppus på søndag 03. mai 2015, klokken 13:08
Sitat fra: mecanica vergara på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:31
Da har jeg hatt mitt første møte med rekkevidde angst også.

Rekkeviddeangst og fergekai. Det er forskjell på kulepenner og kule penner.
Det stemmer nok, og det er forskjell på lammelår lamme lår også, men si meg hva er forskjellen på rekkeviddeangst og rekkevidde angst?

(ps. Jeg vet at rekkeviddeangst rent formelt er riktig så det er ikke det jeg lurer på. ds.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tuxedo

Sitat fra: Beachboy på søndag 03. mai 2015, klokken 20:35
Det er litt på kanten, men bør vel gå i disse temperaturene vi har nå.  Fortum har en type-2 lader i nærheten av Gardermoen som du kan bruke et par timer hvis du ser det ikke går helt i mål på returen.  Alternativt kan du klaske til og oppgradere til superlader, men det vil jo avhenge av hva du tror vil bli ditt kjøremønster (langturer) de nærmeste årene.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Beachboy

Takk for tilbakemeldingen folkens:) Satser på en time på type 2 laderen :)
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Leif1

Du må også prøve superladeren. Kan hende du får ei lading eller to "free of charge".
Det er som med doplangere vet du. Første skuddet er gratis....
Konvertitt fra S til X

h_han

Reiser til Bergen og henter en P85 i morgen.  :)
Planen er da å kjøre den fra Bergen og til Østfold i morgen.
Kan ikke skjule at man tenker på om man rekker frem til ladestasjon da det blir min første tur i elbil.
Tenkte kjøre E16 til Gol og lade der for å unngå høyfjell og snø.
Noe jeg bør tenke på som fersk elbil sjåfør før denne turen?

Leif1

Absolutt ingenting å tenke på.
Du fyller en skvett på Aurland for å rekke til Gol Superlader.
Husk det er motbakke, så litt mer enn det du ser ut til å trenge er lurt.
Konvertitt fra S til X

cra

Sitat fra: h_han på mandag 04. mai 2015, klokken 10:00
Noe jeg bør tenke på som fersk elbil sjåfør før denne turen?

Som andre har nevnt: fyll litt mer enn du tror du trenger. Benytt pausene til å utforske menyer og innstillinger, eller bare gå ut og nyt synet av egen bil eller prate med andre eiere om deres erfaringer.  Turen kommer til å gå som en lek, og så lenge du har rikelig med strøm får du en fin opplevelse (husk at du sikkert vil kjøre litt ekstra og vise fram bilen til venner og familie!)  Når du ser hvor mye du egentlig har til overs kommer rekkeviddeangsten til å frosvinne før den får satt seg. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

boppus

EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

sven erik

hei jeg har kjørt elbil masse nå og har ikke hatt  rekkevidde angst før nå  på tesla  teslan sa nå kunne jeg kjøre ned fra lillehammer til drammen  men sto  så jeg hadde 15% mer en  det bilen sa hadde noe dålig tid og skulle stole på bilen   kjørte nedover plutselig sto det at du vil ha 3 prosent i gjenn  når du er framme  og jeg kjører meget pent altid  men kom ned med 2% i gjenn og avbitte neiler hva er da vitsen med  den nye  opdateringen  når en ikke kan  stole på den hadde noen andre kjørt normalt  med bilen  og kjørt når bilen sa nå har du nokk  hadde de  stått der  på veien

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på mandag 04. mai 2015, klokken 16:53
hei jeg har kjørt elbil masse nå og har ikke hatt  rekkevidde angst før nå  på tesla  teslan sa nå kunne jeg kjøre ned fra lillehammer til drammen  men sto  så jeg hadde 15% mer en  det bilen sa hadde noe dålig tid og skulle stole på bilen   kjørte nedover plutselig sto det at du vil ha 3 prosent i gjenn  når du er framme  og jeg kjører meget pent altid  men kom ned med 2% i gjenn og avbitte neiler hva er da vitsen med  den nye  opdateringen  når en ikke kan  stole på den hadde noen andre kjørt normalt  med bilen  og kjørt når bilen sa nå har du nokk  hadde de  stått der  på veien

Du må kjøre en stund før estimatet blir nøyaktig, den må jo få tid til å regne ut fra energiforbruket hittil (ta i betraktning våt vei, motvind osv). Dette vet den ikke om på forhånd så det første anslaget er veldig omtrentlig. Ikke noe å gjøre med det.

Men det er endel prosent (jeg tipper minst 5) i reserve under null også så jeg ville ikke vært nervøs for å komme frem med 1-2% igjen. Går den under null er det bøttevis med 22kW AC-lading på strekningen, et kvarter burde holde fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rico

Sitat fra: sven erik på mandag 04. mai 2015, klokken 16:53
hei jeg har kjørt elbil masse nå og har ikke hatt  rekkevidde angst før nå  på tesla  teslan sa nå kunne jeg kjøre ned fra lillehammer til drammen 

Hvilken model har du?

mvh
Rico

kjølholdt

Kjører påske og sommer Bergen hvaler. Helt uproblematisk . Stopp 10-15 min i aurland da slipper du altfor konservativ kjøring til Gol . Lad 45 min på Gol kjør til Østfold
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA