Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hente ut strøm fra elbilen via Type 2-kontakt?

Startet av mecanica vergara, tirsdag 02. juni 2015, klokken 21:15

« forrige - neste »

mecanica vergara

Da har jeg hatt mitt første møte med rekkevidde angst også. Skulle fra Sandane til Geiranger og kom fra RV15 og skulle ta av til RV63. For de som er vant til å ferdes i fjellet er det kanskje kjent at denne overgangen er stengt 2 mai. Men ikke for meg. Der står jeg med 64km på batteriet, og 80km til alternativ ferge fra Hellesylt. Ikke nok med det, men GPSen sier at jeg skal være i Hellesylt kl. 18.38. 8 minutter etter at siste ferge går til Geiranger. Hotell er forhåndsbestilt. Da er det bare å gi full gass da, med beskjed om at du kommer frem med -5% på batteriet.
  Da jeg rullet inn på ferge kaien står det 5km på telleren. Og klokken er 18.29.

Sånn går det når uerfarene folk ferdes i fjellet. Men da smaker ølet ekstra godt når bilen står å lader på etterlengtet energi fra type 2 på Union Hotell. Får håpe morgendagen ikke blir like spennende. 1158km på to dager nå:). I morgen blir det 600 til.

Denne opplevelsen kommer ikke til å overgå gleden med å kjøre verdens beste bil i vakker Norsk natur.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

mecanica vergara

Og her er et bilde fra da jeg var lykkelig uvitende om at jeg var i energinød. Mye frisk kjøring opp disse bakkene, da jeg regnet med at målet bare var 30km unna.
Sort 3SR+

mandresen

Godt å høre det gikk bra og at du ikke ble stående strømløs i veikanten. Det er aldri artig når rekkevidde angsten kommer smygende.
Den vil vi nok aldri bli kvitt, vi vil alltid utfordre antall mil og havne i slike situasjoner som du kom opp i her. Det får vi ikke gjort noe med.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Øggen

Opplevd akkurat det samme på denne strekka. Navien ville ha meg til Hellesylt når jeg stod på  Linge fergekai. Og den ga seg ikke før jeg begynnte å kjøre ned ørnesvingene i Geiranger. Da snakker vi omvei på mange km pluss 2 ferger mot noen hundre meter til ønsket mål.
Jeg visste heldigvis at fergen fra Hellesylt ikke gikk.

fonberg

Denne rekkeviddeangsthjelpa i navien gir en del pussige utfall: jeg kjørte Trondheim-Halsa t/r i går kveld (leverte passasjer på Halsaferga). Da jeg sto på Halsa fergekai og la inn "hjem" (nord for Trondheim) på navien, la navien inn en "bonusrunde" i 180 grader feil retning, dvs over med ferga til Kanestraum for å kjøre og fylle strøm på SCen på Aspøya. Med 130 km til Klett SC og 162 tkm igjen på batteriet følte jeg ikke angsten sterkt nok til å ta omveien, og kom til Klett med 30 tkm igjen.

OT : første tur med RSA2 sommerdekk, og i kaldt vær bruker de jaggu en del mer energi enn Nokian R2. Ekstraforbruket i 1-5 grader tilsvarer for meg ca. det jeg bruker ekstra når jeg har skiboks på taket (ca 10%).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

finn_roen

Har skiftet til prosentvisning i displayet og syntes det er langt mer behagelig til hverdagsbruk, men i deres situasjon ville jeg nok brukt gjenstående rekkevidde.

mecanica vergara

Mye rart med navien nå. Jeg står nå på Dombås og lader. Skal til Gol og får beskjed om at det er 5min til jeg skal kjøre. Da mangler jeg ca. 100km for å nå frem.

Også kom jeg fra Åndalsnes og la inn Dombås. Da ville den ha meg opp til Aspøya. Ikke akuratt noen snarvei. Godt å ha en Iphone som kan hjelpe til imellom.
Sort 3SR+

boppus

Sitat fra: mecanica vergara på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:31
Da har jeg hatt mitt første møte med rekkevidde angst også.

Rekkeviddeangst og fergekai. Det er forskjell på kulepenner og kule penner.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

elbilmanne

Sitat fra: boppus på søndag 03. mai 2015, klokken 13:08

Hvis vi skal starte å pirke på denne type skrivefeil, så blir det mye off topic her på forumet.

Beachboy

Skal kjøre tur-retur til Elverum til uken, mangler både SC og dobbeltlader på min s60.
Blir det rekkeviddeangst? :P
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

N00b

Din møkka nisse boppus! 
Lag en egen tråd skriveleif med eller uten mellomrom

mecanica vergara

Beklager at jeg irriterer deg. Er det sånn at jeg må melde meg ut når jeg har dysleksi?
Sitat fra: N00b på søndag 03. mai 2015, klokken 15:26
Din møkka nisse boppus! 
Lag en egen tråd skriveleif med eller uten mellomrom

Sort 3SR+

mecanica vergara

Sitat fra: Beachboy på søndag 03. mai 2015, klokken 14:36
Skal kjøre tur-retur til Elverum til uken, mangler både SC og dobbeltlader på min s60.
Litt avhengig av hvor du kjører fra. Du kommer sikkert mellom 230-280km med 21" hjul. Også mister du noen km over natten hvis det er aktuelt.
Sort 3SR+

Cowboystrekk

Fonberg: RS-A2 er håpløse de første milene. Jeg har merforbruk på 15-20% da. Etter noen mil kjøring og dekkene er varme så er merforbruket rundt 5%. Selv dette utgjør jo fort 2 mil så ting må planlegges mer enn med R2...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

cs erlend

Sitat fra: Beachboy på søndag 03. mai 2015, klokken 14:36
På Elverum finnes det også Type2 (11kW ?) som du kan bruke for å redusere angstnivået noe.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA