Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har du noen lange eller spektakulære kjøreturer med TMS?

Startet av Hansi, tirsdag 02. juni 2015, klokken 20:17

« forrige - neste »

Robert Sund

Prisutviklingen på panelene har vært ca 20% pr. produksjonsdobling, som har tatt ca 2 år https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Swansons-law.png. Det tilsvarer en halvering hvert 6´te år. De siste årene har det gått litt fortere. Det er antatt at denne utviklingen kommer til å fortsette.

Prisen for å leie noen til å skru panelene opp kommer neppe til å bli vesentlig endret.

Mc996tt


Salt-Hv27

--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

Hamiso

#48
Eg er nå opptatt av om det er noko å tene på dette.
Har først sett litt på tilbodet frå Fortum: http://www.fortum.no/solcellepakker-fra-fortum/#
Det står ikkje noko pris for heile pakken. Og plusskunde/smartmålar kjem som ein kostnad i tillegg. Men ser at dei bereknar at kunden vil spara omlag 1 kr. per produsert kWh.

Tilbodet til Otovo på mi adresse, er at dei skal klara å montera 20 panel, som skal gi ein storleik på 5,3 KWp og ein estimert årsproduksjon på 5200 kWh.
Det skulle vel enkelt utrekna seie ei innsparing på 5200 kr. i året, forutsatt at ein klarer å produsera så mykje.
Så skal dei ha ein fast månadspris på 400 kr på leiga, altså 4800 kr. i året. Fordelt på 25 år, skulle det bli ei samla investering på 120.000 kr.
Så då er det vel mykje som skal gå bra for at ein skal få noko særleg overskot? Med mindre prisen på straum går ein del opp?

I forhold til langsiktig leigeavtale, at teknologien blir meir effektiv på sikt og at prisen på anlegg sannsynlegvis vil gå ned, så er vel det uansett ei problemstilling som gjeld alle. Om ein investerer/tar opp eit lån til eit anlegg på for eksempel 100.000, som ein eig sjølv, så er ein vel som regel uansett låst til dette i lang tid på grunn av den store investeringa.

http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Olee

Plusskunde/smartmåler betaler du ikke som enkeltkunde noe mer for, det betaler alle over økt nettleie i årene fremover. Det eneste som skjer er at du får måleren installert før mange andre.
Spotprisen varierer sjelden mellom 1-2kr. Ligger vel mer i området 10-40 øre. Dette kan du sjekke på NordPool :)

Olee

#50
Var kanskje litt kjapp der, ser nå at feks Hafslund tar betalt for ny måler.. Mulig flere har begynt å gjøre det nå?
"Hvem betaler utstyret som trengs?
Kunden må dekke kostnaden til selve produksjonsutstyret og til installatør som installerer dette ihht gjeldende forskrifter. I tillegg må kunden dekke kostnaden for ny måler som Hafslund Nett må installere for å registrere både strømforbruk og strømproduksjon."

Hamiso

#51
Sitat fra: Olee på onsdag 18. mai 2016, klokken 15:41
Plusskunde/smartmåler betaler du ikke som enkeltkunde noe mer for, det betaler alle over økt nettleie i årene fremover. Det eneste som skjer er at du får måleren installert før mange andre.
Spotprisen varierer sjelden mellom 1-2kr. Ligger vel mer i området 10-40 øre. Dette kan du sjekke på NordPool :)
Øh...ja, meinte vel 10-20 øre...men eg stryk akkurat det som noko poeng i innegget...
Men spørsmålet er i alle fall om vinninga (1 kr. spart per produsert kWh) går opp i spinninga (400 i månaden). Med tanke på risiko som ei slik langsiktig leige kan innebera.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Muffinman

Husk at du ikke sparer særlig mye om du ikke bruker strømmen når den produseres selv. Da får du bare spotpris og ikke nettleie, elavgift og mva. Største produksjonen er i tillegg når spotprisene er på sitt laveste, så du risikerer å få kanskje 10-20 øre pr. kwh du selger ut på nettet i periodene med størst overskudd.

Poenget her er nok å ikke dimensjonere opp anlegget slik at man får veldig stort overskudd. Dermed holdes anleggskostnaden lavest mulig, samtidig som man har sjans til å bruke mest mulig av strømmen selv. For da sparer man spotpris+nettleie+mva+elavgift på strømregningen. Lad elbilen på dagen, sett tidsur på varmvannstank osv - flytt det forbruket som er mulig til timene anlegget produserer.

Når det er sagt, det er neppe særlig økonomi i solcelleanlegg med dagens panel- og strømpriser, selv med Enova-støtten. Men total pris vi betaler for strøm vil nok øke og når man får inn øyeblikksmålere slik at spotprisen kan bli skyhøy i perioder på dagen kan det gå greit å tjene inn anlegget. Venter man 5-6 år er kanskje prisen på paneler halvert. Da kan man begynne å snakke om lønnsomhet for privatboliger. I dag er det bare entusiaster og early adopters som monterer slike anlegg. De er med på å ta dugnaden for at lønnsomheten om en tid blir god for de som kommer etter. Så er det jo litt kult da. Dette er jo en del av en revolusjon i forhold til måten vi produserer, distribuerer, lagrer og bruker energi. Jeg har ihvertfall tenkt å være delaktig :)

jkirkebo

Sitat fra: Olee på onsdag 18. mai 2016, klokken 15:43
Var kanskje litt kjapp der, ser nå at feks Hafslund tar betalt for ny måler.. Mulig flere har begynt å gjøre det nå?
"Hvem betaler utstyret som trengs?
Kunden må dekke kostnaden til selve produksjonsutstyret og til installatør som installerer dette ihht gjeldende forskrifter. I tillegg må kunden dekke kostnaden for ny måler som Hafslund Nett må installere for å registrere både strømforbruk og strømproduksjon."

Hmm, tvilsom praksis synes jeg. Alle skal uansett få slike målere i løpet av få år, så å ta betalt for at noen får de litt tidligere synes jeg ikke noe om.

Fredrikstad Nett installerte ny måler kostnadsfritt hos meg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Hamiso på onsdag 18. mai 2016, klokken 16:42
Sitat fra: Olee på onsdag 18. mai 2016, klokken 15:41
Plusskunde/smartmåler betaler du ikke som enkeltkunde noe mer for, det betaler alle over økt nettleie i årene fremover. Det eneste som skjer er at du får måleren installert før mange andre.
Spotprisen varierer sjelden mellom 1-2kr. Ligger vel mer i området 10-40 øre. Dette kan du sjekke på NordPool :)
Øh...ja, meinte vel 10-20 øre...men eg stryk akkurat det som noko poeng i innegget...
Men spørsmålet er i alle fall om vinninga (1 kr. spart per produsert kWh) går opp i spinninga (400 i månaden). Med tanke på risiko som ei slik langsiktig leige kan innebera.

30 øre har jeg i snitt fått for eksportert strøm. Det jeg bruker selv sparer jeg 70-80 øre/kWh på (det er kostnaden på strøm+nettleie). I snitt i overkant av 50 øre/kWh, som er ganske langt fra en krone. Til gjengjeld investerte jeg bare 115k i et anlegg som produserer over 13.000kWh i året, så med ~7000,- spart per år er det nedbetalt på 16-17 år om jeg ikke regner med renter ;) Med 3% rente omkring 20 års nedbetalingstid. Forutsatt dagens strøm- og nettleiepris.

Rent økonomisk er det altså ingen gullgruve så man bør ha andre motivasjoner i tillegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Robert Sund

Mange steder i verden har de både flere ganger mer sol enn det vi har og samtidig flere ganger høyere pris fra nettet. På Hawaii og i Australia f.eks. er det svært lønnsomt. Forbruket deres er også nært knyttet til når det er sol.


De ofrer 8) seg og tjener penger og øker produksjonsvolumet slik at produksjonsprisen for hvert panel går ned, for alle.

Egentlig så "burde" salgsprisen vært minst 3 ganger høyere når det er så lønnsomt, iallfall til strømprisen kommer ned til en brøkdel der. Hva holder overgangen tilbake?

Muffinman

Prisnedgang handler ikke bare om produksjonsvolum og prisen på paneler. Så langt har det her i landet kun blitt importert paneler i små kvanta (dette er i endring nå). Dette skyldes mangel på større aktører. Da blir prisen høyere enn om det kjøpes i større kvanta. I tillegg mangler det logistikk/rutiner og aktører som distribuerer og monterer anlegg effektivt. Her er det også mye å hente, og ting er i endring også her.

Når alt dette kommer på plass slik at man har et strømlinjeformet marked med flere aktører, sunn konkurranse og gode prosesser vil også vi i lille Norge få full uttelling av at panelprisene går ned etterhvert. Jeg tipper en halvering av pris/effekt innen 2022 eller deromkring :)

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. mai 2016, klokken 21:20
Hmm, tvilsom praksis synes jeg. Alle skal uansett få slike målere i løpet av få år, så å ta betalt for at noen får de litt tidligere synes jeg ikke noe om.

Fredrikstad Nett installerte ny måler kostnadsfritt hos meg.

Hafslund installerte ny måler kostnadsfritt hos meg i Asker, men jeg hørte at hadde jeg vært noen  måneder senere ute med solcellene ville det ikke vært gratis (usikker på om og hva det nå koster).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Robert Sund

@Muffinman
Selvsagt er det mer enn panelene som koster  :)
Jeg vil også gjette på halvering her i Norge nøkkelferdig rundt 2022, så får vi se hvor rett vi gjettet om noen år  ;)

Men hvorfor er det ikke flere som installerer der det er ekstremt lønnsomt? Er befolkningen generelt så fattige, at de årlig må betale blodpris, istedet for å kjøpe noe som betaler seg ned på mindre enn fem år?
Eller er folk generelt uvitende, og ser på reklame finansiert fjernsyn?
Eller noe annet?

Jeg synes det er like rart som at folk faller for hydrogensvindelen når den har vært utført tidligere.

Muffinman

Er sikkert mange årsaker til det. I Spania for eksempel har en rekke ledende politikere bånd til kraftleverandørene, og har innført en avgift på solcellestrøm. Fin måte å opprettholde monopol, og gå med ræva først inn i framtida.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA