Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ryktes om ny nissan leaf 2016

Startet av tomrh, tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:33

« forrige - neste »

opelgt


tomrh

Sitat fra: opelgt på tirsdag 29. mars 2016, klokken 15:42
Leaf er best med 19" ;)
Hvis bilen skal stå på utstilling og ikke brukes, så er jeg helt enig!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Smaken er som baken.
Baken min har nok samme smak som tomrh her..
Tekna-felgene er fine, men jeg skulle gjerne sett at de var 16" istedet for 17 :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

På mandagskvelder kjører jeg fra Skatval til 3T Sluppen i Trondheim for å spille cageball med gutta. I fjor sommer i 20 grader og (selvfølgelig) uten varme pleide jeg å gå fra 8 til 7 strek akkurat når jeg passerte Moholt. CC på 95 i 90-sonene og 85 i 80-sonene.

I går kveld var jeg på fotball igjen, og gikk fra 8 til 7 strek ved Moholt.
MEN Denne gangen i bare 8-9 plussgrader og med 250-750W varme påslått hele veien. :o

I fjor: Momo Win2 6,5"x16" med 205/55R16 Bridgestone Ecopia EP150, godt slitt. Vekt 17,5 kg pr hjul.
I går: RH 6,5"x15" med 195/65R15 Nokian WR D4, kjørt 1/2 sesong. Vekt 14,6 kg pr hjul.



Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 23. mars 2016, klokken 12:41
Edit: Nye batterier i badevekta, og vinterhjulene veid, stoppet på 17,3 kg.
205/55-16 Yokohama IG30 på original felg. Vinterfelgene mine er vel annerledes enn den standard 16"-felgen som Leafen kommer med..
Det er da ikke så ille. :) Ja, denne Tekna vinterfelgen din er noe lettere enn standardfelgen på 2012-mod ihvertfall.

Sitat fra: tomrh på mandag 21. mars 2016, klokken 23:06
Leafen er bare så vanvittig sprek!!  8) Som et villdyr.
Spant nettopp på bar asfalt ut av et lyskryss.  8)
Med 185/65R15 vil aksellerasjonen kunne bli enda bedre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

opelgt

Står ikke mye på utstilling denne ;) kjørt 113" km nå.Men det er jo bedre å kjøre med litt mer gummi,og stillere. Går ned på 15 eller 16" når jeg blir voksen,les gammel,evt klok ;)

tomrh

Sitat fra: opelgt på onsdag 30. mars 2016, klokken 08:29
Går ned på 15 eller 16" når jeg blir voksen,les gammel,evt klok ;)
Unge mennesker elsker jo vanligvis aksellerasjon også. ;) Monstertunge 19"-felger dreper aksellerasjonen ganske så effektivt, kommer garantert til å burne fra deg i en elektronisk røyksky. ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Å spinne er like mye snakk om krefter som mangel på grep  ;)
"Kan ikke" gi full gass med vinterhjula på fra stillestående, det blir bare hjulspinn. Kan vel få noe med sommerhjula også, men tester sjelden..
Gikk fra 185/60-14 til 185/65-14 såvidt jeg husker, på min første bil, Citroen BX 19 GTi. 185/65 dekkene var mye tyngre (samme felger). Dette ga vesentlig dårligere aks (det var den tiden jeg ofte praktiserte "effektiv fartsøkning"...).

Hehe opelgt, hadde selv 18" på en Peugeot 306 for noen år tilbake  :P
Men nå har jeg vokst fra sånt, vil ha litt gummi nå.
Hva veier disse?

Jeg har vel vært inne på det før, det finnes flere felger som er utrolig lette. OZ er et av merkene som har lette felger. Det er vel ikke nødvendigvis en vektøkning med større hjul, men et 185/65-15 med OZ vs 215/50-17 med OZ vil vel ganske garantert være lettere uansett.. Men ser ikke bort ifra at en 19" OZ vil være lettere enn mine Tekna..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#53
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:44
Å spinne er like mye snakk om krefter som mangel på grep  ;)
"Kan ikke" gi full gass med vinterhjula på fra stillestående, det blir bare hjulspinn.
Med DINE vinterdekk ja.  ;D
(Og så har jeg 26 Nm mer dreiemoment enn deg).

Hehe, mobber deg litt men ser poenget. Likevel, mine kontinentale vinterdekk har våtgrep B (mot F på nordiske), og har sikkert bedre tørrgrep også da? Og de er relativt nye. Ble overrasket av at de spant faktisk, de skal jo teorien ha bedre grep enn mine slitte Ecopia som jeg omtrent aldri klarer å spinne på asfalt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#54
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:44
Jeg har vel vært inne på det før, det finnes flere felger som er utrolig lette. OZ er et av merkene som har lette felger. Det er vel ikke nødvendigvis en vektøkning med større hjul, men et 185/65-15 med OZ vs 215/50-17 med OZ vil vel ganske garantert være lettere uansett.. Men ser ikke bort ifra at en 19" OZ vil være lettere enn mine Tekna..
19" er i seg selv ikke så dumt, ref. BMW i3. Men da er felg og dekk vesentlig smalere og rulleomkrets endel større slik at det er plass til litt gummi også. Det nærmeste vi med Leaf kan komme dette idealet, dvs. største lovlige rulleomkrets med smalest mulig dekk på smalest mulig alufelg (der det også finnes dekk med rullemotstand B eller lavere), er:
185/60R16 på 6x16 felger
205/55R17 på 6,5x17 felger
215/45R18 på 7x18 felger
225/40R19 på 7,5x19 felger (det finnes også 215/35R19 vinterdekk - Achilles, med rullemotstand C).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Hehe, ja Nordiske vinterdekk er ikke akkurat det beste på asfalt..
Du har nok bedre grep uansett på asfalt med WRD4 enn mine nordiske.
Slitte sommerdekk har nok like bra, eller bedre grep enn nye sommerdekk på tørr asfalt..
Dine WRD4 vil uansett "flekse" vesentlig mer i mønsteret enn sommerdekk (seiping og mykere gummi), så jeg er ikke overrasket over at sommerdekk ikke spinner, mens kontinentale gjør det..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#56
Det er vel ikke alle 15" alufelger med riktig boltsirkel og innpress som passer, alle felgkonfiguratorer anbefaler fra 16" og opp. Men 15" stålfelger passer! Mange rynker vel på nesa nå, stålfelger er kjipe greier. De kan man få svært billige, ja kastet gratis etter seg. Men med litt egeninnsats og noen lakkbokser fra Biltema kan de faktisk bli litt tøffe! Har hatt et prosjekt med stålfelgene til fossilen, de som gjorde at jeg "oppdaget" 15"-muligheten for Leaf (ref første post i tråden). Ble ikke så verst.  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på mandag 21. mars 2016, klokken 23:06
Sitat fra: tomrh på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:14
Med Nokian WR D4 veier et hjul nå bare 14,6 kg!
Leafen er bare så vanvittig sprek!!  8) Som et villdyr. Som våryre kalver som slippes ut på beite.  ;D
Installerte en GPS-app og målte litt aksellerasjon i kveld. Ikke ideelle forhold, fuktig veibane og 4 grader. Og kontinentale vinterdekk. Likevel gikk 0-100 unna på 10,46 sek. 0-60 på 5,48 sek og 0-20 på 2,43 sek. Speedometeret viste 108 men appen påsto at jeg såvidt var over 100, stor feilvisning. Skal måle litt mer etterhvert i mer sommerlige og tørre forhold.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

fonberg

Vi har kjørt alle fire vintre med vår 2012 Leaf med 6,5*15 felg og Nokian Hakka R i 195/65-15 XL. Meget fornøyd med at jeg valgte å gå ned på 15", det gjør bilen mer komfortabel (mykere) og kjappere (lettere) enn originale 16".
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

tomrh

Artig å høre at flere har "oppdaget" 15". :) Fonberg, hvilke felger har dere? Og hvordan ble de anskaffet, fikk dere hjelp fra en felgforhandler?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA