Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utnytte 6,6 Kw Leaf lader - 25/32 amp enfaset eller trefaset?

Startet av Odin_2, tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:01

« forrige - neste »

Odin_2

Mye spennende lesing her på forumet!

Har nok en litt annen innfallsvinkel til hvorfor jeg vurderer elbil enn endel andre her inne.

Flytter over sommeren til Bodø hvor avstand jobb-hjem er 3-4 km. Bomringen kommer i oktober og Porschen har ikke godt av saltslapset eller kjørte kilometer med tanke på prisutviklingen, så den skal få stå mest mulig i garasjen til pynt og glede. Kona har nettopp skaffet seg en Countryman Cooper D som vil dekke langtursbehovet og trekke-henger-behovet fint, så da tenkte jeg som bompengemotstander at en leaset (momsfritt det også nå) elbil er tingen som firmabil (halv beskatning) for vår jobbpendling og alskens gjøremål med aktive unger.

Nå har jeg testet B-electric, Zoe, eUp, eGolf og i3. Skal ut idag og prøve Smart Electric og Leaf. Foreldrene mine bor 6mil unna (130kr i bompenger) og hytta er 14 mil unna med tildels krevende topografi med endel bompenger den veien også. Kan lade 10A på disse lokasjonene. På hytta med 50-60m slengledning.

Offentlige lademuligheter i er begrenset til 10A og kun 5 punkter i hele Bodø by. Kollektivfelt fins ikke og parkerer uansett gratis på jobben. Motivasjonen var altså økonomisk og politisk. Men etter å ha testet endel biler nå ser jeg gleden av en stillegående bil og da jeg bestandig har sett gleden i hypermiling går det nok sport i hvor mye man kan snyte staten for i avgifter og ha lave bilutgifter (som man kan reinvestere i Porschen..). Man får ta med seg de gledene man kan... I tillegg er det jo utrolig at noe bilrelatert kan være så verdensledende i det helvetet som man som autofil har levd under i Norge i alle år.


Luftventil

14 mil i utfordrende terreng om vinteren tror jeg de fleste vil slite med, så her må du enten kjøre ekstremt økonomisk eller ha en hurtiglader på veien.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Odin_2

Fikk testet Smart, B-electric og Leaf idag.

Smarten er kjapp og hendig, men kona følte den var en dødsfelle på motorveien og 2 seter er 2 for lite.

Leaf var dessverre akkurat så kjip som jeg fryktet på forhånd, så takk, men nei takk.

B-electric er en drøm og en bil man skulle ønske å bruke til alt, men dessverre er ikke rekkevidden god nok for ferieturene eller lange helgeturer på Nordkalotten. Det gjelder forsåvidt alle elbiler, også Tesla. B-electric vil med andre ord gjerne mer enn den er istand til, og det er synd.

Resultatet mitt etter uker med testing av det som er av elbiler (minus Soul) i Norge er at jeg håper regjeringen får fingeren ut og lar elbilfordelene omfatte plug-in hybridene også.

Venter i (høy-) spenning på hva som skjer 12. mai.

elektrolux

Sitat fra: Odin_2 på lørdag 02. mai 2015, klokken 16:27
B-electric er en drøm og en bil man skulle ønske å bruke til alt, men dessverre er ikke rekkevidden god nok for ferieturene eller lange helgeturer på Nordkalotten. Det gjelder forsåvidt alle elbiler, også Tesla.

Enig i dette, men ikke i konklusjonen din. Mener det er bedre med spesialiserte kjøretøy for hvert sitt bruk, enn et universalkjøretøy. F.eks en liten nullutslipp bybil, og en større energieffektiv bil til turene til Nordkalotten.

Når det er sagt har du nok mange med deg i dine synspunkter. Ikke minst bilindustrien som trenger kjøretøy med servicebehov. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Luftventil

Sitat fra: Odin_2 på lørdag 02. mai 2015, klokken 16:27
Fikk testet Smart, B-electric og Leaf idag.

Smarten er kjapp og hendig, men kona følte den var en dødsfelle på motorveien og 2 seter er 2 for lite.

Leaf var dessverre akkurat så kjip som jeg fryktet på forhånd, så takk, men nei takk.

B-electric er en drøm og en bil man skulle ønske å bruke til alt, men dessverre er ikke rekkevidden god nok for ferieturene eller lange helgeturer på Nordkalotten. Det gjelder forsåvidt alle elbiler, også Tesla. B-electric vil med andre ord gjerne mer enn den er istand til, og det er synd.

Resultatet mitt etter uker med testing av det som er av elbiler (minus Soul) i Norge er at jeg håper regjeringen får fingeren ut og lar elbilfordelene omfatte plug-in hybridene også.

Venter i (høy-) spenning på hva som skjer 12. mai.

Enig i at Leaf er kjip, men det kommer snart ny utgave. Hvilken bil heller du imot?
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Lefsegokk

Han heller selvfølgelig mot egolf, slik som alle smarte elbileiere gjør.

Hvor er hytta og hvor er huset? Hvis du forteller det, kan jeg med erfaring fra egolf med varmepumpe i både varmt og kaldt klima fortelle deg om du kommer deg til ørnes eller ikke. =)

Odin_2

Huset er i Bodø, foreldre på Fauske, bestefar på Rognan og hytta er på Fore.

Hadde vært morro å snyte staten for bompenger i årene fremover og bare bruke ICE bilene på de laaaange turene. Men leste nettopp om en som kjørte 120mil i i3 som er den jeg heller mot. Eller B-electric, eller ZOE pga rekkevidden. eGolf blir litt ordinær, men er fantastisk fin å kjøre. Det positive med den kan oppleves negativt. At den er for vanlig. Elbil skal liksom ikke være så mainstream.

THE

På langtur er det veldig greit å ha mulighet til å hurtiglade. Jeg kjørte litt over 200 km på en kveld med Zoe, og det hadde blitt en enda lengre tur om jeg ikke hadde kunnet lade med 43 kW. B Electric lader maks på 11 KW AC. Nye Zoe har max 22kW lading. Som følge av at Renault kutter 43 kW på Zoe, så blir det vel heller ikke satt opp nye 43kW AC ladestasjoner fremover.

i3 har DC hurtiglading, og er kanskje den enkleste bilen å reise på langtur med.

For meg er muligheten til 11kW lading hjemme på gårdsplassen avgjørende for å ha elbil, men det er viktig å finne ut hva behovet ditt er før du velger bil. Alle elbilene på markedet har forskjellige egenskaper som kan gjøre en bil perfekt for deg, men nesten ubrukelig for andre. Bruksmønster og lademuligheter er noe du må vurdere før du bestemmer deg for hvilken bil du kjøper.

Er ellers enig med deg i at EGolf er en fin bil å kjøre, men litt ordinær. For meg passer den ikke rett og slett fordi det tar alt for lang tid å lade den hjemme.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Lefsegokk

Sitat fra: Odin_2 på søndag 03. mai 2015, klokken 09:03
Huset er i Bodø, foreldre på Fauske, bestefar på Rognan og hytta er på Fore.
Bodø fauske klarer du på vinterstid med hvilken som helst elbil. Tur-retur med vanlig stikkontakt-lading under ett kaffekok på Fausk. Det er semihurtiglading der også, men bare for type 2, så det begrenser vel mulighetene til å kjøpe asiatiske elbiler. Det er mye 80 der. Alt over 90 spiser endel på rekkevidden, og den eneste plassen det er 100 er vel i Junkerdalen?

Rognan sliter du kanskje litt mer med - med mindre du stopper på Fauske for å lade fullt begge gangene du passerer der.. Evt. om du klarer å fullade ved overnatting hos bestefar.

Samme med Fore. Du kommer deg dit på vinterstid, men da må du nattlade for så å kjøre videre neste dag.

På sommeren, med rundt 20 grader, er det ikke noe problem med noen av disse strekkene. Da kan du nesten kjøre tur-retur alle strekkene uten å lade. Synd sommeren i disse traktene bare varer tre kvarter.

Trekkoppbil

10A til ladeplasser høres rart ut. Det er vel sjelden man kommer bort i sikringer under 16A?

10A kan fungere om man skal lade over hele natta, ellers er det sjeldent noe å satse på.  På en 8-timers arbeidsdag er 10A bra nok, men dersom du av og til skal ut med bilen i løpet av arbeidsdagen, så kommer du ikke langt med 10A.

Å lade for en strekning på 6 mil, bruker du gjerne mer enn 3 timer med 16A. Det kan fungere om du er på besøk hos folk. Lader du med 10A, så er det ikke så greit.
Jeg har sjølv måttet nødlade 3 timer om kvelden, en gang en hurtiglader i Vestfold var borte. Det blei natta før man kom fram, og det var ganske uppassende, og jeg tør ikke å tenke på hvordan det ville gått om vi skulle lade med 10A.

Når det gjelder type2-stolper, så spørs det om de tilbyr strøm på 1 eller 3 faser. Er det 3 faser, kan det lønne seg å ha en 3-fasebil, ellers kan man like gjerne bruke en J1772-bil. Er det 32A på stolpen, så gjelder det å ha en bil som støtter det. Det er vanlig på amerikanske Leaf fra 2013 og nyere.

sven erik

hei jeg ville anbefalt e golf eller tesla  e golfen  holder mer en den låver  om en kjører pent  kjører en normalt greier en 14 mil fint   elv har jeg kjøpt tesla  det hvar før golfen komm

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 12. mai 2015, klokken 19:58
10A til ladeplasser høres rart ut. Det er vel sjelden man kommer bort i sikringer under 16A?

Det er ikke lengre lov å sikre (nye) schuko-kontakter med mer enn 10A om kontakten er beregnet på lading av elbil. Så om man skal levere 16A må det være en Type 2 stolpe. Og har den også schuko må den sikres separat med 10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:41
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 12. mai 2015, klokken 19:58
10A til ladeplasser høres rart ut. Det er vel sjelden man kommer bort i sikringer under 16A?

Det er ikke lengre lov å sikre (nye) schuko-kontakter med mer enn 10A om kontakten er beregnet på lading av elbil. Så om man skal levere 16A må det være en Type 2 stolpe. Og har den også schuko må den sikres separat med 10A.
Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Billigste ladekontakt som man kan sikre med 16A for lading av elbil er ett vanlig blått industri stikk. På Gardermoen er det montert en mengde med industristikk for 16A lading.
En annen diskusjon er jo selvsagt hva som er best...
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA