Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbruk/rekkevidde ZOE R240

Startet av Gordon Retriever, mandag 01. juni 2015, klokken 21:06

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Erfaringer og synspunkter omkring rekkevidde og forbrukstall kan legges i denne tråden. :)

elektro

I Vi Menn sin test av Golf GTE kjører de bilen helt tom for strøm først i EV modus, på sin 20 mil lange forbrukstest, og ender opp på 0,45 l/mil. http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article1545356.ece

Samme strategi valgte de da de testet eTron for en stund siden, da endte de opp på 0,6 l/mil på 55 mil. http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article1502837.ece

Ville de ikke oppnådd lavere forbruk om de kjørte i hybrid modus fra start?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

SonicGTE

Jeg har ikke rukket å teste bilen så mye ennå, men selv om det er en bagatell så irriterer det meg litt at Volkswagen reklamerer med at bilen kan kjøre 50km på ren strøm, men unnlater å si at man da må skru av kupèvifta for å i det hele tatt se 50-tallet. Men men..

Når det kommer til rekkevidde så avhenger det av mye, men til mitt bruk så holder det sånn akkurat greit. Jeg kan velge motorvei eller 50-60-sone-vei til jobb, og ser at hvis jeg kjører motorvei i 80 og 90 rekker jeg aaaaakkurat fram før det er 2km igjen på batteriet. Rusler jeg avgårde på 50-60-vei med litt opp og ned er det "hele" 26km igjen når jeg parkerer.

Trenger nok en stund til for å bli vant til å bruke bilen - men foreløpig relativt imponert :)
--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

BadaBing

Å komme 50 km på batteri er i virkeligheten ikke spesielt reelt. Hvis man setter bilen på en rulle og kjører i fast hastighet i 50-60 km/t, da klarer man det kanskje. I det virkelige liv er et sted mellom 30 og 40 km oppnåelig. Og da snakker jeg om landevei uten kø i 70 km/t. Hvis man skal kjøre på batteri alene er det bare å peile ut ladestasjoner fort som f..., for de trenger man.

Mye rykk og napp kjøring i tettbebygd strøk med lyskryss, rundkjøring, og mange andre biler, suger superfort strøm ut av batteriet. Det er greit for min del, for da er det sjelden eller aldri langt igjen til lading.

Det som er litt kult er at når batteriet er tomt og den går over på bensin, så lader den litt underveis (sikkert i nedoverbakker og ved oppbremsing). Og da spesielt hvis man har den i B-modus, og ikke D. Så etter noen mil har man plutselig noen kilometer til på batteriet man kan bruke. Det virker ikke som om den automatisk bruker disse strøm-kilometerne, så de må man "aktivere" ved å trykke på E-knappen før man når en ny ladestasjon.

Oy!

Jeg tror absolutt det kan være reelt å kjøre 50km på strøm.. men det fordrer landevei som du sier og grei snitthastighet. Jeg fikk min GTE på onsdag, og første tur til jobb som ligger 49km unna så klarte jeg å kjøre 44km. Jeg bor ca.350m høyere enn jobben så tjente jo noe på bakkene selvsagt. Hjemover klarte jeg 39km, da bakkene suger strøm. Jeg synes jeg kjørte som normalt, som jeg gjør men min gamle bensinbil. Jeg tror helt sikkert det er mer å gå på mtp kjørestil og regenerering. Strekningen det er snakk om er Lismarka-Åsmarka-Gjøvik. Samme rute hjem igjen. Jeg vil komme lenger på strøm om jeg velger Gjøvik-Brøttum-Lismarka på vei hjem,. da alle bakkene kommer til slutt (for de som er lokaltkjent!). Jeg kommer tilbake med mer data og løypeprofil!

Oy!

I dag kom jeg helt til jobb som er ca. 48km unna, men 2km rest på batteriet. Blir vel gradvis noe flinkere å kjøre økonomisk, men i dag var det også tørt på veien og mellom 16-19 grader. I går kjørte jeg 46km på strøm, med regn og våte veier halve veien.

Oy!

Kjørte forresten i går fra jobb på Gjøvik til Strandtorget ved Lillehammer, avstand 53.3km. Hadde 3km igjen på batteriet når jeg kom dit. Så brøt 50km-grensen greit på den turen!

Radiobil1

Nå går vi snart inn i den kalde årstid. Noen som har merket nedgang i rekkevidde allerede i år?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

gamleboyen

Nå har jeg Passat GTE, men jeg merker tydelig at når det er kaldere ute så forsvinner det en ekstra kilometer her og der i forhold til tidligere i år. Veien er den samme, men på en gitt strekning på 12 km så går det nå gjerne 18km fra batteriet i stedet for 13km. Dette er uten A/C, så enten bruker bilen mer strøm på andre ting når det er kaldt, ellers så blir ytelsen til batteriet rett og slett dårligere av kalde temperaturer.

gte-bjørn

Rekkevidden faller ganske raskt når jeg kjører ut fra oppvarmet park-kjeller til noen varmegrader, det skyldes nok delvis at batteriet blir kaldt og estimert total-rekkevidde blir mindre. Hadde nok merket et fall om jeg bare parkerte ute på gata en liten stund og så startet igjen.


Elmo

Sitat fra: gte-bjørn på mandag 17. oktober 2016, klokken 23:50
Rekkevidden faller ganske raskt når jeg kjører ut fra oppvarmet park-kjeller til noen varmegrader, det skyldes nok delvis at batteriet blir kaldt og estimert total-rekkevidde blir mindre. Hadde nok merket et fall om jeg bare parkerte ute på gata en liten stund og så startet igjen.

Har ingenting med nedkjøling av batteriet å gjøre. Det tar nok adskillige lengre tid enn som så.
Det er primært fordi guessometeret hensyntar den lavere utetemperaturen
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA