Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium Center Console

Startet av nofuelno, mandag 01. juni 2015, klokken 19:46

« forrige - neste »

nofuelno

Noen flere enn meg som kan tenke seg en slik på veggen hjemme ?

Enheten koster 3500 $ , og om en ikke får trukket fra "local sales tax" på ca. 9%, så havner vi på rundt 35.000,-

Ser ut til at en foreløbig kun kan bestille om en er US citizen.

Annet nødvendig stash for installasjonen som DC/AC konverter og solpanel,
regner jeg med er gunstigere å ta fra Europa.

Send meg en pm/mail.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Sandvika

Tror dette er en dyr måte å slippe å stille klokka på stekeovnen etter strømbrudd.

Med så lav sol det er i Norge så tror jeg ikke du skal prøve å regne på lønnsomheten i dette. Som alternativ til batteri så har vel netteier plikt til å kjøpe strømmen av deg om du oppfyller visse kriterier. Et annet enklere alternativ for å lagre energi vil være å koble en solfanger til varmtvannsberederen.

nofuelno

Vel, dette løser også et problem for de som ikke har stor nok hovedsikring til å lade bilen eller vil ha en løsning på hytta som ikke har strøm.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Sandvika

Med 10kWh er det begrenset hvor mye det kan hjelpe til med å lade bilen, men på hytte uten innlagt strøm kan det nok ha noe for seg. Lader opp i løpet av uka før man kommer opp i helgen.

Muffinman

Det vil jo faktisk være veldig nyttig for de som skal lade bil, da kan man jo faktisk ta en stor del av kapasiteten til hovedsikringen å lade bil med mens man sper på med til annet forbruk fra powerwallen. Det vil garantert hjelpe mye hvis det brukes riktig. Tenk bare hvilken effekt det å ta unna peakene i huset slik at sikringen ikke ryker kan ha.

Sandvika

Jo forsåvidt, men da skal styringselektronikken vel være svært avansert?

sturle

Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:28
Det vil jo faktisk være veldig nyttig for de som skal lade bil, da kan man jo faktisk ta en stor del av kapasiteten til hovedsikringen å lade bil med mens man sper på med til annet forbruk fra powerwallen. Det vil garantert hjelpe mye hvis det brukes riktig. Tenk bare hvilken effekt det å ta unna peakene i huset slik at sikringen ikke ryker kan ha.
Eg klarar ikkje heilt å tenkje meg det, sidan powerwallen ikkje leverer meir enn 2kW effekt ut.  Ca 8,7A på 230V (ein fase).  Det er ikkje meir enn ca 15% av eit ganske standard inntak på 32A 3-fase IT eller TT.

Han er nyttig i nabolag i California og på Hawaii der kraftselskapet kjøper solenergi gratis midt på dagen, og sel straum til overpris rett etter solnedgang.  Kanskje til stader som ikkje er tilknytt straumnettet i det heile.  Til husbruk her i landet er han rett og slett unyttig.  Dersom du har problem med at sikringen ryk fordi du brukar 1-2kW for mykje, finst det betre og billigare løysingar.

Muffinman

Tenker naturligvis på de med svært liten inntakssikring. La oss si enfas 20A. Og powerwallen kan vel levere 3kw i peak, og om man da lader bil på 10A har man de resterende 10A pluss powerwallen til å håndtere forbruket i hytta. Det kan faktisk være det man trenger for at det i det hele tatt skal være mulig. Man kan da bruke 3.3kw i snitt på hytta i 10 timer før powerwallen er tom,  og med peakeffekt på 5kw. Klart det hjelper.

sturle

Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. mai 2015, klokken 17:46
Tenker naturligvis på de med svært liten inntakssikring. La oss si enfas 20A. Og powerwallen kan vel levere 3kw i peak, og om man da lader bil på 10A har man de resterende 10A pluss powerwallen til å håndtere forbruket i hytta. Det kan faktisk være det man trenger for at det i det hele tatt skal være mulig. Man kan da bruke 3.3kw i snitt på hytta i 10 timer før powerwallen er tom,  og med peakeffekt på 5kw. Klart det hjelper.
Powerwallen er berre eit batteri.  Inverter og ladar kjem i tillegg, og du må ha elektrisk opplegg til han.  Oppgradering av inntaket eller ein generator/UPS er ganske sikkert billigare.

Powerwallen kan løne seg dersom fylgjande vilkår er oppfylde:
1. Du har eigen kraftproduksjon.
2. Prisen på kraft varierer mykje, og er typisk låg eller negativ når du produserer og høg når du ikkje produserer (til dømes solenergi i Sør-California eller vind i Nord-Tyskland.
3. Det er vanskeleg til umogeleg for deg å flytte større delar av eige forbruk, til dømes lading av bil, til tider då prisen på kraft er låg.

Her i landet er prisskilnaden gjennom døgeret for liten og gjennomsnittsforbruket for høgt til at eg klarar å få ein Powerwall til å framstå som ei fornuftig investering for nokon som helst.

Om nokon likevel ynskjer å kjøpe ein Powerwall, er det i alle fall lurt å vente til dei kan levere med ferdig integrert ladar/inverter tilpassa eit europeisk straumnett.  LichtBlick kjem til å marknadsføre systemet i Tyskland.

jog

Hva med å bruke det i båten istedet for agregat?   Jeg har 6 stk. 225 amp AGM batteri som er gåen.  koster vel 5000 pr. stk. så det kunne kansje bli gunstig.  AGM batteriene er gåen etter 5 års bruk.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

sturle

Sitat fra: jog på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:29
Hva med å bruke det i båten istedet for agregat?   Jeg har 6 stk. 225 amp AGM batteri som er gåen.  koster vel 5000 pr. stk. så det kunne kansje bli gunstig.  AGM batteriene er gåen etter 5 års bruk.
Powerwallen har nok ei anna spenning enn AGM-batteria, men det kan du alltids løyse med ein heftig DC-DC-converter. 

Kva meinar du med 225 amp?  12 V, 225 Ah?  I so fall har du 16,2 kWh med batteri, ein del meir enn Powerwallen.  Kvart slikt AGM-batteri kan levere mykje høgare makseffekt enn ein Powerwall.  Sannsynlegvis opp mot ti gongar meir i korte periodar.  Ein Powerwall kan berre levere 2 kW kontinuerleg, 3 kW er maks.  Dersom du skal bruke batteriet til å forsyne ein baugmotor eller liknande, bør du først sjekke kor mykje denne krev av effekt i tillegg til anna elektrisk utstyr ombord.

Powerwallen vil kanskje vare lenger, tek kanskje mindre plass og kan nok lade opp fortare etter djup utlading, men eg tvilar på at han eignar seg som erstatning for det du har.  Han er dessutan lagd for husbruk.  Spør naboane i båthamna før du tek10 kW med litiumbatteri meint for tørr innandørs montering ut i ein båt som ligg i saltvatn.  Det kan hende dei ynskjer å flytte sine eigne båtar litt vekk..

jog

Agm batteri kan du bare bruke 50% av kapasiteten og veier 50-60kg  *6  så å bytte vil være ganske drivstoff besparende på vekta.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jog

Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA