Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange rare opplevelser som elbil-eier

Startet av Bybil entusiast, mandag 01. juni 2015, klokken 14:06

« forrige - neste »

mrjic

Du har enten 8A eller 13A på ladekladd.

Adrian Stachnik

Det stemmer det.
På medfølgende ladekladd er 8 eller 13A valgmulighetene.
2blinkende lys = 8A
4blinkende lys = 13A (aktiveres manuelt med knapp på ladekladd)

Selv endte jeg med å kjøpe en ladekladd med industrikontakt
Den har mulighet for 16A på både 230 og 400volt.
Så hjemme har jeg 16A 230V (3,7kw)
Og på turer hvor stoppestedene har 400volt benytter jeg dette.
16A 400volt gir jo 11kw, og da gir det i underkant av 40% på 1time. Med den ladekladden har turer fra Porsgrunn til Svinesund og tilbake blitt mye lettere. Alltid 100% batteri når jeg er ferdig å handle.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

PaulusA

Legg gjerne ved link til ladekladden. Har den innebygget type B jordfeilvern?

Jeg har en fin løsning selv, Ratio semiportabel lader, men kanskje andre er ute etter noe alternativ.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Griffel

#33
Sitat fra: PaulusA på søndag 21. august 2016, klokken 20:20
Legg gjerne ved link til ladekladden. Har den innebygget type B jordfeilvern?
"Ingen" enfas ladekladder har B-type værn. Kravet er noe som tilsvarer A type. Enkelte produsenter av 3fas-kladder har B-Type.

Sitat fra: Bybil entusiast på onsdag 06. mai 2015, klokken 01:04
Hos meg er det 400 volt ute i gata, men kun 230 volt i huset. Da er det vel kun 230v som kan benyttes uten å grave og forandre inntaket ?
400V betyr enfaskurser 230V trefaskurser 400V så da spørs det bare om inntaket til huset er en eller trefas. De vanlige kursene inne er uansett 230V.

Er inntaket trefas kan elektrikker montere en 400V trefaskurs til en fastmontert ladeboks. Denne kan enten ha kabel til å plugge rett i bilen (F.eks teslas) eller type2 kontakt som kan brukes med kablen som følger bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PaulusA

Hei Griffel,
Det var faktisk snakk om en 3-fas 400V ladekladd  ;D

Tenkte det var greit å presisere dette. Ladekladd som medfølger bilen har selvfølgelig ikke B-vern.

Ang 3-fas så er det greit å skrive 3-fas 400V, da det ellers er mange som tror at bilen kan lade på "vanlig" 3-fas. Det er enda engang slik at forholdsvis få mennesker har 400V inn i huset sitt, selv om dette begynner å hjelpe på etterhvert.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA