Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange rare opplevelser som elbil-eier

Startet av Bybil entusiast, mandag 01. juni 2015, klokken 14:06

« forrige - neste »

Bybil entusiast

Takk for nyttig info. Nå har jeg funnet knappen på Ladeklompen som øker ladehastigheten.

Da mangler jeg bare å finne tilsvarende i bilens innstillinger. Er det noen som kjenner til hvor jeg finner den på Mercedes B electric ?
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

fbostad

Sitat fra: TM på lørdag 02. mai 2015, klokken 08:00
Sitat fra: Bybil entusiast på fredag 01. mai 2015, klokken 23:46
Er det forskjellige ladekabler som følger med ? 10 eller 16 ?

Min kabel med kladd er merket 230v/13A.

Den andre kabelen med tykkere ledning uten kladd, passer ikke i noe veggkontakt hos meg. Vet ikke hvor denne passer.
Den andre kabelen er til ladestasjoner med type 2 kontakt. Hvis dette er 3-fas 400V vil du kunne få 11 kW ladefart. Hvis det er 1-fas 16 eller 32A vil du få en ladefart på ca 3,6 kW. De ser like ut, men de er ofte merket når det er 400V 22 kw. Du kobler først kabelen din inn i ladeboksen og deretter i bilen. Når du avslutter ladingen tar du ut kontakten fra bilen først. Hurtigladestasjoner med 43 kW AC har montert kabel, men du får uansett bare 11 kW inn i bilen.

Jeg forsøkte i dag å lade bilen på en ladestasjon merket 400V 32A Max 22kW. Brukte kabel merket med 230V 16A (1,5 kvadrat). Ladet omtrent som ladekladd på 13A, 10%/time. Er det noen som vet om ladestasjon merker hvilken kabel som er i bruk og leverer deretter? Gjør ev alle type 2 bokser dette, også hjemmeladere?
Mercedes B Electric

Trikkern

For å få full ladehastighet, 11kw, er du nødt til å benytte en type 2 kabel. Den tykke kabelen med "samme" type plugg i begge ender. Ladestolpene merker også hvilken type kabel man bruker. muligens du har en 1 fas type 2 kabel som kun er beregnet for 16A. Er den den originale kabelen som fulgte med bilen du brukte?
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

fbostad

Sitat fra: Trikkern på tirsdag 05. januar 2016, klokken 21:09
For å få full ladehastighet, 11kw, er du nødt til å benytte en type 2 kabel. Den tykke kabelen med "samme" type plugg i begge ender. Ladestolpene merker også hvilken type kabel man bruker. muligens du har en 1 fas type 2 kabel som kun er beregnet for 16A. Er den den originale kabelen som fulgte med bilen du brukte?

Det er en type 2 kabel, samme plugg i begge ender. Den hører til en E-Golf. E-Golfen kan ikke bruke mer enn 16A (230 en-fas antar jeg) og derfor er kabelen dimensjonert for det.
Grunnen til at jeg spør er at jeg har tenkt meg en tur til et kjøpesenter som skryter av at de har "3-fas 16A 11kW". Det må da være 400V som er det vi maks kan benytte på MB El. Er ikke interessert i å bli sittende i 10 timer før jeg kan kjøre hjem..
Mercedes B Electric

Trikkern

Da trenger du en 3 fas type 2 kabel. Somregel er vel de dimensjonert for 400v 32A. F.eks av denne typen.

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladekabler/ladekabel-type-2

tror både elbilhjelpen.no nofuel.no og flere andre sider selger dem også...
Ser noe som selger 3 fas 16A kabler som er litt lettere å håndtere, men problemet et at enkelte ladestasjoner ikke vil tillate lading med dem.
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

mrjic

Du får type 2 kabel med bilen. Hvis du ikke har fått det så kontakt forhandleren

El.Andre

Hei. Om du har tilgang til 400V I huser ditt står det tydelig skrevet på sikringsskapet 400V på et rødt skilt. Om du har 400V I gata har du det mest sansynligvis inne også. Det fungerer slik; 400V mellom kablene som har strøm, men kun 230v mellom kabel med strøm og N (jord)

PaulusA

Har maks i bilen konstant og bruker kun ladestasjon til å begrense dette, fungerer fint
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Lyse Tanker

Sitat fra: Bybil entusiast på torsdag 21. mai 2015, klokken 18:25
Takk for nyttig info. Nå har jeg funnet knappen på Ladeklompen som øker ladehastigheten.

Da mangler jeg bare å finne tilsvarende i bilens innstillinger. Er det noen som kjenner til hvor jeg finner den på Mercedes B electric ?

Hei, sønnen til kona har kjøp Mercedes og har samme problemet med veldig lang ladetid, hvordan får man tilgang til denne menyen til E-cell hvor man stiller inn maksimal strøm til bilen, samme spørsmål som over.

Lyse Tanker

Har fått sjekket litt videre og det ser ut som hans modell ikke har den innstillingen på E-cell. Noen modeller er uten denne innstillingen. Han burde nok få montert en egen ladeboks eller kjøpe en portabel som den brukeren electrolux selger. http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html
Er det noen som kan anbefale en god løsning/boks.

mrjic

Hva slags strøm har han i sikringskapet? Er det 230 1 fase, 230 3 fase eller 400 3 fase. Hjelper lite med lade boks om han kun har 230v 1 fase og kum 13a tilgjenlig.

Lyse Tanker

Han skal få en elektriker til å sjekke hvilke muligheter som finnes. Men noe mer enn 230 - 1 fase er det vel ikke.
Han får kanskje ikke mere enn 3600 kWh ut til bilen, slik det er nå?

mrjic


TB

230 V 16 A 2 faser = 3,7 kW
230 V 16 A 3 faser = 6,2 kW
230 V 32 A 3 faser = 12,5 kW

Er det tilgang på 230 V 32 A vil trafo til 400 V gi maks ladehastigheit 11 kW.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

CitB59EL

Det stemmer at B klassen tar 16A(3,6 kw) på 230V som maks selv om man kobler på 32A 1 fas 230V lade stasjon som vi har selv. Det er god merkbar forskjell i ladetid mellom med 16A kontra 13A via kladden så anbefaler ladestasjon! En kommer langt med 16A 230V er min erfaring. Når vi er på besøk å må lade med 10A via kladden så tar ladingen en evighet!

Jeg har funnet ut at hvis en setter lade fart i bil på maks via E-Cell så ryker ikke sikring på 230V/10A hvis en lar lade kladden ha 2 prikker(ikke trykker på knappen)-sikring ryker på 4 prikker(13A). Har en 16A kurs så kan en kjøre maks via E-Cell og 4 prikker på lade lade kladd(trykke på knappen) evt justere på 13A og være helt sikker.
Har ikke brukt lade kladd så mye på 13A mot 16A kurs så har ikke noe erfaring om det er tidsforskjell i lading med 13A vs 16A i E-cell i bil.   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA