Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pris pr km?

Startet av TRM, mandag 01. juni 2015, klokken 11:26

« forrige - neste »

TRM

Hvorfor er det tøft med svære eksospotter på bil, når det ikke er tøft med kloakkledning rett ut i hagen hvor barna leker og grønnsakene vokser?

Bare en refleksjon jeg hadde i går da jeg lå bak en ny Mærsje med store potter...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

cirys1

Sitat fra: TRM på fredag 01. mai 2015, klokken 08:46
Hvorfor er det tøft med svære eksospotter på bil, når det ikke er tøft med kloakkledning rett ut i hagen hvor barna leker og grønnsakene vokser?

Bare en refleksjon jeg hadde i går da jeg lå bak en ny Mærsje med store potter...

Slike innlegg er på grensen til dumhet, jeg vill tro at de aller fleste ihvertfall mannfolk klarer og sette pris på en heftig motorlyd/motorsykkellyd selv om vi kjører Tesla.

Martinius

Svære potter er tøft fordi det har en funksjon på sportslige biler (de bruker mye energi, og produserer mye avgasser). Sammenligningen sportslig mæsje med store bæsjer rett ut i hagen tok jeg ikke, men jeg har ofte tenkt at det eneste rette er at eksosutløpet bør være inne i kupéen. Typisk når du ser en barnevogn dekket av eksos fra en rusende mæsje...

OlaM

Jeg skjønner det av og til, men andre ganger skjønner jeg ingenting...

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57959130

Muffinman

Var vel for lite dauvekt å dra med seg da sikkert?

Cobos

Er det meg som er rar da siden jeg aldri har likt lyden av store motorer og alltid tenker de burde brukt energien på å lage fremdrift ikke støy. Spesielt irriterende er Harley Davidsen motorsykler som yter som en Golf GTI men bråker noe sinnsvakt. Altså bruker de sikkert 25% av energien i bensinen på å lage støy...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

cirys1

Sitat fra: Cobos på fredag 01. mai 2015, klokken 09:40
Er det meg som er rar da siden jeg aldri har likt lyden av store motorer

JA.. :P

TRM

Merkelig Interessant det der med lyd og motorer... Er det greit at jeg setter opp et svært dieselaggregat i hagen, med heftig effektanlegg og mye lyd og lukt - slik at jeg kan nyte musikken fra stereoanlegget i stua mi med strøm fra aggregatet?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

amund

Er det meg som er rar da siden jeg aldri har likt lyden av store motorer og alltid tenker de burde brukt energien på å lage fremdrift ikke støy. Spesielt irriterende er Harley Davidsen motorsykler som yter som en Golf GTI men bråker noe sinnsvakt. Altså bruker de sikkert 25% av energien i bensinen på å lage støy...

Cobos

Nei det er motsatt. God lyddemping bruker energi. Nettopp derfor racerbiler bråker heftig, de slipper eksosen mest mulig rett ut uten demping. Harley derimot har jeg ingen forklaring på....  8)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Jeg solgte motorsykkelen fordi jeg opplevde den som bråkete, tungvint og gammeldags. Til høsten selger jeg siste fossilbil også og da er familien helelektrisk på kjøretøyfronten. Jeg har kjøpt elektrisk snøfreser, og når den gamle bensindrevne plenklipperen tar kvelden blir også den erstattet av noe elektrisk. Jeg HATER motorlyd. Mest fordi det er unødvendig støy.

Min far har alltid vært veldig opptatt av at bilene skulle være stillegående. En skikkelig bra bil kunne for eksempel omtales som at "motoren hørtes ikke", "og hører nesten ikke når den kommer". Tommel opp! Men Tesla``en, den er ikke noe særlig vettu. "Må ha motor", "ville savnet motorlyd" osv. Interessant fenomen jeg observerer hos flere enn ham :)

Havebigfun

Det med lyd er også spørs om vaner- før syntes jeg en PorscheV6  eller en MB-V8 hadde fin lyd- etter å ha kjørt Tesla i 1,5 år har holdningen endret seg- slik godlyd har blitt til støy og brølende motorer utrolig vulgære.

Man må også huske en ting når man nyter høy lyd- være seg musikk eller motorlyd- det som er deilig for deg er støy for andre- i vår støyfulle tid er fravær av støy eller noens "godlyd" et verdifullt gode.

Zanka

Sitat fra: Havebigfun på fredag 01. mai 2015, klokken 10:33
Det med lyd er også spørs om vaner- før syntes jeg en PorscheV6  eller en MB-V8 hadde fin lyd- etter å ha kjørt Tesla i 1,5 år har holdningen endret seg- slik godlyd har blitt til støy og brølende motorer utrolig vulgære.

Man må også huske en ting når man nyter høy lyd- være seg musikk eller motorlyd- det som er deilig for deg er støy for andre- i vår støyfulle tid er fravær av støy eller noens "godlyd" et verdifullt gode.

Ganske enig her, hadde  for endel år siden en 84 mod. 911 med flat sekser, elsket lyden i tunneler, men nå er mye av denne fascinasjonen forsvunnet. Smiler fortsatt av en rendyrket italiener da :)
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

BMW850

Er det meg som er rar da siden jeg aldri har likt lyden av store motorer 

Cobos

Ja... du må være rar ;)

Er det noen som synes dette er støy? Ikke jeg ihvertfall...

Når det gjelder eksospotter har jeg fire på BMWen. Det VAR kult og generelt har jo antall potter sagt noe om hvor stor/kraftig og sprek motor du har. Not so much anymore. Jeg liker fortsatt godlyd men savner det ikke når jeg kan kjøre Teslaen :D For meg er krefter og kjøreegenskaper viktigere enn lyd.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

D.O

Nostalgisk ;) men akk så unødvendig.
Gleder meg til fritidsbåter kan fås med elmotor og rekkevidde som gjør det brukbart. Skulle faktisk vurdert både snøskuter og vannskuter om de var "lydløse"
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA