Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sjeføkonom Morten Juul

Startet av Kensam, mandag 01. juni 2015, klokken 08:41

« forrige - neste »

Kensam

Hvor langt kjører dere på bare strøm ?
Får min PHEV til uka, kjøpt i Sverige, og har ca 4 mil tur/retur jobb.
Har ikke lademuligheter på jobb, lar det seg gjøre å kjøre tur/retur nå på vår/sommeren på bare strøm ? Er stort sett 60/70 km/t sone hele veien..

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

stianel

Det burde gå fint. ligger mellom 4 og 5 mil på bykjøring.

jokke

klarer ikke 4-5 mil når temperaturen er under 15 grader

RAOlsen

Sitat fra: jokke på fredag 01. mai 2015, klokken 11:42
klarer ikke 4-5 mil når temperaturen er under 15 grader

Går helt fint under 8-9gr ned mot 0gr bare du forvarmer i 20-30min. Over 9 gr kjører jeg minst 44km hver dag til/fra jobb kun på batteri uten forvarming, 50-60km hastighet.

Har kjørt 32mil siden siste bensinfylling  uten at bensinmåleren har flyttet seg. Forbruket er vel ca 0,1l/mil nå.

jokke

Da klarer du MYE mer enn Mitsubishi selv sier er reelt.
30-35 km under 10 grader er mer realistisk, hvis ikke du ruller i nedoverbakke hele veien da

PhevVest

Estimert kjørelengde på el kom opp med 61 km i dag, har ikke sett så høyt før.
Har slått av automatisk valg av AC/klima - dermed går ikke denne på uten å velge det manuelt.
(Det samme gjelder for øvrig også resirkulering).
Er bilen kald må man øke temperaturen litt om gangen hvis man ønsker å unngå start av motor.
Velger også øko ved start.

Fiffik78

Har hatt 72 i estimert på det meste, men det forsvant fort. Har klart å kjøre 57 km på el.
Outlander PHEV 2014

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

WAK81

Kommer meg 4-4,5 mil på strøm i området hvor jeg bor - blir for mye opp og ned og høye hastigheter til at jeg får kommet meg over 5 mil.
Jeg har også hatt estimert kjørelengde på ca 70 km noen ganger. Dette har utelukkende skjedd dagen etter kjøring ned fra fjellturer. Det har slik sett vært masse regenerering på tur ned fra fjellet kombinert med noe "normal kjøring" før jeg har parkert og fulladet batteriet.
Kan det være at bilen estimerer dette tallet ut fra siste kjøretur? - den forventer kjørelengde på 70 km dersom strømforbruket ved forrige tur ble opprettholdt.

PHEV-ftw

Det er helt korrekt. Bilen baserer estimert kjørelengde på hvordan du har kjørt tidligere og tar utgangspunkt i at du vil fortsette å kjøre på samme måten. Kjekt hvis du har et helt likt kjøremønster hver dag, men noe mindre kjekt hvis dette forandrer seg hele tiden.

Sitat fra: WAK81 på lørdag 09. mai 2015, klokken 23:01
Kommer meg 4-4,5 mil på strøm i området hvor jeg bor - blir for mye opp og ned og høye hastigheter til at jeg får kommet meg over 5 mil.
Jeg har også hatt estimert kjørelengde på ca 70 km noen ganger. Dette har utelukkende skjedd dagen etter kjøring ned fra fjellturer. Det har slik sett vært masse regenerering på tur ned fra fjellet kombinert med noe "normal kjøring" før jeg har parkert og fulladet batteriet.
Kan det være at bilen estimerer dette tallet ut fra siste kjøretur? - den forventer kjørelengde på 70 km dersom strømforbruket ved forrige tur ble opprettholdt.

stianel

er det noe vits med regenererings spakene? funker det ikke på samme måte med vanlig brems?

Fiffik78

Jo, men feks i en bratt bakke kan det være greit å slippe og tvære på bremsen hele tiden, på lange strekker kan det være greit å skru av så du bare kan coaste, i byen liker jeg å ha på 4 eller 5 som en ekstra reaksjonsbrems når noe skjer fort, så joda, jeg synes den er nyttig.
Outlander PHEV 2014

Niff123

Bruk av regenerativ innstilling gir smidigere og behageligere kjøring - særlig på veier med litt svinger. Bremser inn før svingen med f.eks. B4 og aksellererer ut av svingen uten stadig å måtte flytte høyrefoten fra gass til brems og tilbake. Velg B som passer kjørestilen.
Da SAAB på 70-tallet gikk over fra putremotor til V4 kunne man velge å kjøre med frihjul eller motorbrems dvs. det samme som uten eller med regenerativ brems. Tester viste at vanlige bilførere kjørte mykere og minst like raskt med motorbrems, mens rallyførere i tillegg sparte sekunder på å ha motorbrems.

LeifA

Var vel slik i rally, med SAAB V4, at man brukte frihjulet (d.v.s. uten motorbrems) fordi da kunne man skifte gear uten å bruke clutchen. Man brukte da venstrebeinet på bremsen og høyrebeinet på gassen. Slapp da å flytte på føttene og kunne veksle raskt mellom fartsøkning og fartsreduksjon, samt at man eventuelt enkelt kunne stabilisere bilen ved å bremse og gasse samtidig. Var i hvertfall slik de gangene jeg var kartleser i SAAB V4 for 20-30 år siden.

LeifA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA