Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av LMOR, søndag 31. mai 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

LMOR

Da er turen startet. Sikkert mange som er spente på denne  ;)
5grader og regn under turen. Frem til første lading ble det 12.9 i forbruk. Ikke så værst.

Rekkeviddeestimering er mye bedre enn før. Tilpasser seg akkurat slik jeg vil ha det. Startet med 114 sluttet med 80, med har kjørt 60.

Til glede for moonbuggy er jeg nå overbevist om at batteritemperaturen faktisk er HV batteriet. Startet med 10 grader som alltid. Kom frem med 14, som raskt steg til 15 under lading. Det er nå 7 grader ute. Ingen grunn til den skulle stige ellers.

Nå er det nok rekkevidde til neste lader.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Fint at du logger dette, LMOR. :)
Spennende tur. Kanskje du kan sjekke batteritemp etter noen sugende bakker ?

LMOR

Neste viktige test for min del var om bilen ble påvirket av at vi kjører opp på et fjell. Gjennomsnitt på neste etappe krøp opp i 18 før den nå er på vei ned igjen. Rekkevidden blir ikke påvirket av det. Den vet at det snart er nedoverbakke.
Så langt er rekkevidden 100% å stole på så lenge bilen vet hvor du skal. Ingen angst i sikte.

Har planer om å følge med på temperaturen både ute og inne og HV.
Skal over 2 fjell før neste lading, så den bør gå opp mer. 2 av fjellene i dag skal ha snøbyger. Godt jeg la om til vinterdekk og ikke satset på kjettinger. Trodde mai var våren...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#3
Kommet til Odda. 5 ganger ladefeil før det til slutt gikk å starte lading...
14,5 i snitt med 80 kmt opp og over siste fjell 2 grader og regn er OK.
God rekkeviddeberegning men den trakk fra litt på toppen av fjellet etter mye 80 som vi fikk igjen på veien ned.
Batteritemperatur = 18 grader...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på torsdag 30. april 2015, klokken 13:30
Da er turen startet. Sikkert mange som er spente på denne  ;)
120 mil i i3 er litt av en tur :) Skal du kjøre alt i dag? Hvor går ferden fra/til?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

#5
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. april 2015, klokken 15:01
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. april 2015, klokken 13:30
Da er turen startet. Sikkert mange som er spente på denne  ;)
120 mil i i3 er litt av en tur :) Skal du kjøre alt i dag? Hvor går ferden fra/til?
Du får følge med å se  ;D
Det er en helgetur, så det er planlagt overnatting heldigvis. Men tror ikke ladestoppene er på mer enn 15 minutt hver gang, hvis ikke jeg blir sittende å skrive i stedet for å følge med. Turen gikk fra kysten og jeg er i Odda nå. Neste stopp er Eidfjord, og så kommer den eneste utfordrende etappen på turen, utenom ladestasjonenstrøbbel.
Nå viser bilen at jeg bør kunne kjøre 150km på full tank! Og det er 5 grader og regner! To i bilen og 21 grader inne i bilen.
Bra med varmt batteri  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#6
Høyeste ladehastighet så langt er 29% på 8min!
Med 18 graders batteri.

Maks kapasitet derimot, har gått ned fra 19.8 ved turens start til 19.3. Det skjer hver gang jeg hurtiglader på langtur. Ender sikkert på 18.3 igjen...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#7
Nå lades det i Eidjord. Mye interansant info i bildene. Det jeg var mest spent på er hva som ville skje når jeg la inn desinasjonen, som er Geilo.
Bilen gikk fra 147 maks (men glemte at den stod på komfort) til 92... på ECO.
Det positive er at den faktisk gjør noe drastisk, men det negative er at det er 1km margin... Men jeg tror bilen er særdeles pessimistisk nå.
Kanskje den leser hva jeg skriver, for nå er jeg oppe i 99 maks :-)
Har den egentlig sett hva batteritemperaturen er... Det burde være mer margin, ja nettopp, nå er den på 105 maks. Det hjelper å tenke seg om. Mens jeg har skrevet dette, så har bilen ladet opp til 90km  ;D

Merk at batteritemperaturen er 1 grad varmere enn vi har hatt i kupeen på hele turen. Det er kaldt,overskyet og det regner. 12v-teorien er definitivt død  :'(
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

...og hvorfor er 12V-teorien død ? Er det slik at du verken bruker eller lader det batteriet på turen ? Det er helt normalt om det batteriet blir "1 grad varmere enn kupéen", hvis det brukes kontinuerlig... 

LMOR

Sitat fra: bromm på torsdag 30. april 2015, klokken 18:15
...og hvorfor er 12V-teorien død ? Er det slik at du verken bruker eller lader det batteriet på turen ? Det er helt normalt om det batteriet blir "1 grad varmere enn kupéen", hvis det brukes kontinuerlig...
Det er summen av alle observasjoner inkl. at den er +10 grader etter forvarming hver dag uansett utetemperatur under 10. Jeg har aldri så langt sett en temperatur på +22 i så kaldt vær... Betydelig lavere forbruk jo varmere det blir, noe som betyr at forvarming ikke når +20+, osv. Sorry men du er nok alene igjen bromm.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Over fjellet. Ny rekord!

Klarte altså å bruke opp over 50% av batteriet på 35km!
Det er da 56km igjen...
Der var -2 grader ute.

Om en liten stund kommer svaret på om jeg kom frem...

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#11
Når vi kjørte fra ladestasjonen i Eidfjord, sier bilen at jeg kommer frem med 15km i margin. Sjekk bilde fra når vi kom frem...
Den trakk seg litt sakte mot toppen på 1250m, ca 8-9km, men de kom tilbake på slutten.
Gjennomsnittet er imponerende når du tar med -2 grader, 2 personer og at vi nå er 800m høyere enn da vi ladet!
Og som bildet viser, har jeg ikke sneglet meg over fjellet. Det er uansett ikke mulig å kjøre i 80 med telehiv hver 50m...

Noe av det jeg er mest fornøyd med var at bilen var behagelig på den elendige veien. Hadde trodd det skulle bli mye hardere.

Fortsetter følger i morgen, etter en natt med 13A lading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Har kjørt 30mil i dag, brukt 65.- på strøm inkl hjemmelading. Fint når betalingsløsning ikke virker. 0,- på bompenger.

Da blir det i stedet:
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Sitat fra: LMOR på torsdag 30. april 2015, klokken 20:17
Har kjørt 30mil i dag, brukt 65.- på strøm inkl hjemmelading. Fint når betalingsløsning ikke virker. 0,- på bompenger.

Trodde du hadde planer om 120 mil på én dag jeg...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA