Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av LMOR, søndag 31. mai 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Anterialis

Sitat fra: LMOR på lørdag 02. mai 2015, klokken 19:04
Sitat fra: Anterialis på lørdag 02. mai 2015, klokken 13:57
Jeg regner med dette kommer når turen er sluttført, men har du sålangt noen ca. målinger ift. gjennomsnittssforbruk og gj.snitt distanse (km) pr. fullading hittils på turen?
Mellom Ål og Eidfjord er det vel ca. 136 km ifølge gMaps, hvor mange km / % hadde du igjen da du ankom Ål hurtigladestasjon?
Var litt for rask når jeg svarte. Hvis jeg får tid en gang, så kanskje det kommer noe statistikk, men alle tallene ligger i tråden tror jeg. Tanken er at det er biter som er sammenlignbart med noe du trenger å vite, så alle satt sammen er kanskje vanskeligere å bruke.

Det er 116km mellom Ål og Eidfjord. Det jeg la ut som rest rett over er vestover. Østover hadde jeg 99%, og ville akkurat ha kommet frem, altså 0 igjen. Men som jeg skrev, med 100% og i et, vil jeg tro jeg hadde hatt opp til 10km igjen. Men det var jo kaldt!

ET NYTTIG TIPS VESTOVER: Hvis en regner det en trenger til toppen, Dyranut, 81km fra Ål, så har en det en trenger. Du må komme opp dit, ellers blir en stående. Men etterpå brukes ikke mer energi fra batteriet, kun tilførsel av energi. Det var eneste i3 bommerten på turen så langt.

Strekningen Ål - (116km) - Eidfjord:
(jeg vet ikke hvorfor gmaps sa 136km..)

Strekningen er enklere vestover med god margin dersom jeg forstår deg riktig, men østover er det værre. Det går kanskje akkurat. Beklager om jeg finner svaret i tråden her (som har blitt lang = positivt), men hvordan klarte du denne setrekningen? Det er jo ingen hurtigladere imellom Ål og Eidfjord?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Alle med i3 bør klare det, hvis temperaturen er over 0 grader i gjennomsnitt, så lenge du holder fartsgrensen/forsvarlig fart, i ECO pro med 21 grader inne.
Forutsetningen er at du lader til 100% i Eidfjord og ikke starter turen i Eidfjord med kald bil.
Når temperaturen er høyere, så bør det gå lettere opp til ca 25-30 grader, som er lite sannsynlig over fjellet.

Andre veien bør du kunne klare det med 70%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#62
Kommet til fergen på Halhjem på siste etappe. Bilen er ikke like varm som sist jeg var her (tror jeg) og fikk rekordlavt forbruk.
Men det bli ny rekord i maks kapasitet!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Totalt siste etappe. Tilsvarer ca 16mil på en tank.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Totalt for hele turen 13.3 i gjennomsnitt, som tilsvarer 15mil på full tank!

Stort sett kaldt, bortsett fra i dag. Mye 0 og noe minus grader.
Last tilsvarende 3 voksne i gjennomsnitt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Tar med høydekurven for Eidfjord - Ål, siden det var den mest spennende delen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Hvor fant du denne høydekurven? Er det fra BMW-systemet, eller en åpen internettside? =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på søndag 03. mai 2015, klokken 17:52
Hvor fant du denne høydekurven? Er det fra BMW-systemet, eller en åpen internettside? =)
http://jurassictest.ch/GR/?lang=en

Tallene som ligger inne for i3 er feil. Har funnet noen parametre som passer ganske bra, men det ligger på en maskin jeg ikke har her nå.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Flott rapport for oss ,som tenker å dra over fjellet med i3.

Ja den jurassictest stemmer ikke med mine erfaringer.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Her er de tallene jeg legger inn. Da passer det perfekt med den temperaturen jeg hadde på turen. Stemmer begge veier over fjellet. Og gir 12.8 på siste etappe som jeg hadde i dag  ;D
0,6 er sikkert ikke riktig verdi, men det er den som gjør susen. Må da justeres hvis det er et annet temperaturområde.
Som med Griffins tabell, som jeg også brukte for å regne forbruk, er begge disse for lite avanserte til å få med alle parametre. Men dette hadde vi tanker rundt i en annen tråd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Pit

Takk for svært nyttig erfaringsdata LMOR!  :)
Og kjekt å se at mine antagelser (fra egne erfaringer) om strekningen Eidfjord-Ål er fullt mulig. :)

Men en liten påminnelse til andre som vil legge ut på en slik margin strekning:
Føreforhold påvirker rekkevidden mer enn temp. Tviler på at Eidfjord - Ål er mulig i f.eks +10 med med regn og våt veibane. (Håper jeg tar feil :) ).


LMOR

Jeg er rimelig sikkert på at du tar feil. Hovedutfordingen på denne turen er å flytte bilen til toppen. Ellers var det relativt vått og 0-minus3 over fjellet.
Første bilde er fra Eidfjord og som du ser regner det.
Andre bilde er på 1200m, veien var våt hele veien opp. Etter toppen var det våt veibane og sludd. Se bilen når jeg var fremme.
Tror ikke det kunne vært så mye værre, vindusviskeren gikk hele tiden.
10 grader varmere bør være null problem  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Glemte en viktig ting:

Du må ikke legge ut på denne reisen med gammel software der du over tid har fått redusert kapasitet!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenR

Hvordan sjekker en om det er gammel/ny software?

Sitat fra: LMOR på tirsdag 05. mai 2015, klokken 22:28
Glemte en viktig ting:

Du må ikke legge ut på denne reisen med gammel software der du over tid har fått redusert kapasitet!

LMOR

Sitat fra: MortenR på onsdag 06. mai 2015, klokken 13:44
Hvordan sjekker en om det er gammel/ny software?

Sitat fra: LMOR på tirsdag 05. mai 2015, klokken 22:28
Glemte en viktig ting:

Du må ikke legge ut på denne reisen med gammel software der du over tid har fått redusert kapasitet!
Du setter en minnepinne i bilen, og eksporterer profilen din (instillinger). Jeg har litt problemer av og til, men prøv til då får det til.
Så åpner du filen i en teksteditor, og kan lese versjonsnummeret i starten på filen.
Eventuelle flere spørsmål kan vi ta her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20429.0.html
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA