Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av LMOR, søndag 31. mai 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Anterialis

#45
Jeg regner med dette kommer når turen er sluttført, men har du sålangt noen ca. målinger ift. gjennomsnittssforbruk og gj.snitt distanse (km) pr. fullading hittils på turen?

Mellom Ål og Eidfjord er det vel ca. 136 km ifølge gMaps, hvor mange km / % hadde du igjen da du ankom Ål hurtigladestasjon?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Totalt gjennomsnitt kommer helt til slutt, hvis jeg husker det. La litt over 13 nå.
Dette var det jeg hadde når jeg kom frem til Eidfjord. Altså ca 33%

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Fremme i Bergen. Var ikke klar over at jeg skulle over enda et fjell... Kvamskogen?

Bilen mener jeg kunne kjørt over 80km til nå.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Hvis jeg glemmer det i morgen, så er totalt gjennomsnitt 13,4 så langt.
Det inkluderer også noe småkjøring på østlandet og i Bergen. Mer i morgen.

Etter å ha tatt ut alt fra bilen, så er det nok ca 100kg bagasje. Altså er returen inkl. 2 voksne og 100kg ekstra.

Ca halvparten av dette skal inn igjen, og være med videre i morgen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

For de som vil se slutten av en hurtiglading
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Takk for grundig info om turen LMOR. Interessant og informativt!  :)

LMOR

Sitat fra: Anterialis på lørdag 02. mai 2015, klokken 13:57
Jeg regner med dette kommer når turen er sluttført, men har du sålangt noen ca. målinger ift. gjennomsnittssforbruk og gj.snitt distanse (km) pr. fullading hittils på turen?
Mellom Ål og Eidfjord er det vel ca. 136 km ifølge gMaps, hvor mange km / % hadde du igjen da du ankom Ål hurtigladestasjon?
Var litt for rask når jeg svarte. Hvis jeg får tid en gang, så kanskje det kommer noe statistikk, men alle tallene ligger i tråden tror jeg. Tanken er at det er biter som er sammenlignbart med noe du trenger å vite, så alle satt sammen er kanskje vanskeligere å bruke.

Det er 116km mellom Ål og Eidfjord. Det jeg la ut som rest rett over er vestover. Østover hadde jeg 99%, og ville akkurat ha kommet frem, altså 0 igjen. Men som jeg skrev, med 100% og i et, vil jeg tro jeg hadde hatt opp til 10km igjen. Men det var jo kaldt!

ET NYTTIG TIPS VESTOVER: Hvis en regner det en trenger til toppen, Dyranut, 81km fra Ål, så har en det en trenger. Du må komme opp dit, ellers blir en stående. Men etterpå brukes ikke mer energi fra batteriet, kun tilførsel av energi. Det var eneste i3 bommerten på turen så langt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 02. mai 2015, klokken 18:56
Takk for grundig info om turen LMOR. Interessant og informativt!  :)
Takk, siste etappe i morgen, så er det slutt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Real EoN

Takk for info LMOR

Skal Molde - Oslo via Geiranger og Skjåk.. og retur i juni. Ser nå at mine distanser mellom laderne blir blåbær.. også med ca 1200 høydemeter men kun 8 mil...

Kjøre normalt skal funke fjell !!  :)

Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Rabiat22

Sitat fra: LMOR på fredag 01. mai 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Rabiat22 på fredag 01. mai 2015, klokken 22:00
Sitat fra: Ferry på fredag 01. mai 2015, klokken 17:44
Artig å følge med på turen din, LMOR! God tur videre, og god helg!
Enig :) Har selv vært Haugesund- voss og Haugesund-Bergen.
Bergen - Haugesund, blir siste etappe på søndag. Der har det blitt mange turer de siste månedene, så det blir i blinde. Regner med at du står å tar imot meg i målområde.
Jeg så deg når du fikk bilen din utlevert, men ellers bor vel du et stykke unna meg.

Når det gjelder morgendagen, håper jeg problemet er det samme som i Eidfjord. Bilen måtte tenke lenge før riktig svar kom. Så det er nok kanskje først en enkel beregning, som ikke tar hensyn til at mitt siste gjennomsnitt er med mye oppover, og at det er mye ned på slutten av etappen.
Det som blir interessant å se er hvor lang tid den bruker på det i morgen tidlig. For å kurere rekkeviddeangsten, så bør det gå såpass raskt at jeg ikke gir opp...
Ellers har alle etappene så langt vært imponerende godt estimert av bilen. Blir litt skuffet hvis den svikter i morgen.

Vi får ta en kaffi en dag :)

Odin_2

Meget interessant lesing LMOR. Skjønner jeg har mye å lære. Vurderer sterkt en i3 som min første elbil. Avventer dog 12 mai for å se om det skjer noe mer med hybridene.

LMOR

#56
Bra mange finner noe interessant her.

Litt av poenget med turen var å sjekke hvor god rekkeviddeestimatet egentlig er på i3, slik at andre eldre familiemedlemmer (snart 80...) med litt rekkeviddeangst kan stole på det bilen sier den kan klare. Hun har allerede nå bestemt seg for å prøve  ;D

Jeg tror jeg med sikkerhet jeg kan si at de fleste andre elbiler er langt fra i3 på dette område, og at dermed må ha relativt sterk psyke når en kjører over et fjell på 1240m.

Jeg ville selv ikke tatt sjangsen på å kjøre f.eks en eGolf uten varmepumpe fra Eidfjord til Ål med minusgrader over fjellet. Så til de som tenker som han jeg traff på, at hvis i3 klarer det, så klarer jeg det, fordi markedsføringen sier at eGolf kjører mye lengre.. Tyngde vs forbruk betyr en del på den etappen.

For at Ola og Kari skal kunne kjøre Elbil hvor de vil, så må det være så enkelt som på i3. Legg inn destinasjoner, og kjør hvis bilen sier den skal klare det.
Dette kombinert med hvor raskt den lader, så går en slik tur fra å være for spesielt interesserte til å være minst like behagelig som alternativene.

Vi kjørte på eller under fartsgrensen, uten å ta mer hensyn enn med en diesel bil. Men med diesel hadde jeg kanskje kjørt litt over av og til, men det gjør jeg ikke med elbil. Det du vinner i tid, taper du igjen på ladetid.
Vi gikk ned til maks 70 opp fra Ål til Haugastøl, fordi bilen hadde en feilvurdering kvelden før. Vi trengte ikke ha gjordt det, men samtidig så er det utrolig dårlig vei der, så det er ikke sikkert vi hadde kunne kjørt fortere.

Er rimelig sikker på at bilens rekkevidde er beregnet basert på å holde fartsgrensen, eller mest sannsynlig erfaringstall fra alle BMWer (ikke bare andre i3'er).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#57
Har ellers en mulig teori på de eneste 3,5 mil bilen hadde problemer med.
Det var lurt å stoppe på Dyranut for å ta bilder. Da fikk jeg fanget forbruket ned bakkene.
På grunn av at det kan være feil på kartet et sted i verden, så jeg mistenker at algoritmen har noen grenseverdier, og at negativt forbruk er mest sannsynlig en av dem. Grunnen til at jeg er relativt sikker, er at bilen klarte det perfekt andre veien.
Men bilen ga ikke noe falskt håp, så de filtrerer nok ut det som er urimelig, og erstattet med en slakere kurve el.l. Et konservativt estimat.

Jeg håper at jo flere som kjører der, jo raskere blir estimatet riktig. Tenk at dere må komme dere til Dyranut vestover. Stopp og ta en liten tur. Da blir det mange dokumenterte negative forbruk i databasen!

(Merk også at strekning kjørt siden sist lading er 0,0... Tyder også på at noen beregninger at fått problemer med negative tall...)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Odin_2

Må man ha connected services for å delta/dra nytte av databasen?

Ellers lurer jeg på hvordan en ny type ZOE hadde klart seg på slik langtur?

LMOR

Sitat fra: Odin_2 på søndag 03. mai 2015, klokken 08:58
Må man ha connected services for å delta/dra nytte av databasen?
Ellers lurer jeg på hvordan en ny type ZOE hadde klart seg på slik langtur?
Du trenger ikke kjøpe Connected Drive pakken for at dette skal fungere. Alt du trenger for å legge igjen spor og få informasjon til å holde bilen oppdatert på fremdriften er standard. Men jeg vil anbefale RTTI hvis en skal på langtur.
Men du MÅ ha navigasjon. Forstår ikke glippen som gjorde at en fikk kjøpt i3 uten. Uten navigasjon vil ikke rekkevidden bli så nøyaktig, og helt ubrukelig over en fjellovergang.
ZOE har jeg ikke peiling på. Men du finner nok ut en del med å sjekke EPA tallene mot i3, vekten på bilen, og om den har varmepumpe. Selv om det går en sommerdag, så er det ikke alle biler som kjører nesten like langt om vinteren bare batteriet er varmet opp godt nok.
Og for Ola og Kari så må en ikke trenge å skru av varmen, kjøre sakte osv. Da blir det for komplisert.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA