Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av LMOR, søndag 31. mai 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

moonbuggy

LMOR:
Veldig mye nyttige data. Bra at du dokumenterer på vegne av oss alle. :)
Jeg vil tro batterietemp. øker litt til i stigningen, kanskje opp mot 28-29, men tror ikke kjøling av batteriet er aktuelt før nærmere 40 grader, og det når du garantert ikke. (Da forstår jeg lite).

En indikasjon er at hurtigladingen din økte temperaturen med kun 2 grader. Da puttet du inn 50% av kapasiteten på 20 minutter, mer i starten, mindre mot slutten, dvs. 30kwt, omtrent hva du bruker oppover i snitt.

Under kjøring blir det også mer langt mer kjøling av batteriet i temperaturene over fjellet, så kanskje du ikke får særlig økning overhodet ?

LMOR

Fremme i Ål. Sjekket hurtigladeren. Den virker, selv om den er rød på noen kart. Men lader sikkert bare med brikke.
OK forbruk, siden det går såpass oppover i høyden.
Batteritemperaturen gikk ned. Så noe kjøling er det nok under kjøring fra uteluften. Den kjølingen er der ikke når jeg står i ro og lader.
MEN bilen sier nå at jeg ikke kommer over fjellet i morgen. Håper den endrer mening til i morgen.
Hvis den ikke gjør det, så er det første gangen rekkeviddeestmatet er feil på denne turen (eller at jeg har tatt feil...) Det må gå vestover, siden det gikk andre veien. Nå starter på 470m og skal til 0.
Er det batteriet som nå er for varmt til en slik stigning opp til 1250, slik at kjøling er nødvendig?
I så fall er problemet borte til i morgen  :-\
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rabiat22

Sitat fra: Ferry på fredag 01. mai 2015, klokken 17:44
Artig å følge med på turen din, LMOR! God tur videre, og god helg!

Enig :) Har selv vært Haugesund- voss og Haugesund-Bergen.

LMOR

Sitat fra: Rabiat22 på fredag 01. mai 2015, klokken 22:00
Sitat fra: Ferry på fredag 01. mai 2015, klokken 17:44
Artig å følge med på turen din, LMOR! God tur videre, og god helg!
Enig :) Har selv vært Haugesund- voss og Haugesund-Bergen.
Bergen - Haugesund, blir siste etappe på søndag. Der har det blitt mange turer de siste månedene, så det blir i blinde. Regner med at du står å tar imot meg i målområde.
Jeg så deg når du fikk bilen din utlevert, men ellers bor vel du et stykke unna meg.

Når det gjelder morgendagen, håper jeg problemet er det samme som i Eidfjord. Bilen måtte tenke lenge før riktig svar kom. Så det er nok kanskje først en enkel beregning, som ikke tar hensyn til at mitt siste gjennomsnitt er med mye oppover, og at det er mye ned på slutten av etappen.
Det som blir interessant å se er hvor lang tid den bruker på det i morgen tidlig. For å kurere rekkeviddeangsten, så bør det gå såpass raskt at jeg ikke gir opp...
Ellers har alle etappene så langt vært imponerende godt estimert av bilen. Blir litt skuffet hvis den svikter i morgen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da får vi se om dette er dagen da jeg knekker den nyeste rekkeviddeberegningen.
Nå var maks kapasitet, 19,7, heldigvis, tenkte en årsak var at den hadde falt drastisk. Men ser den henter seg inn både ved sakte lading, og faktisk også under regenerering.
Utetemperaturen er 0 grader, og batteritemperaturen 12. Har ikke ladet så mye i natt. Rekkevidden er på 120/130 ECO.
Det er i seg selv interessant, fordi andre veien i Geilo var "gårsdagens" siste gjennomsnitt 17,5. Allikevel var ECO rekkevidden 160+.
Nå er gårsdagens gjennomsnitt 15,5, men rekkevidden 130+.
Forholdene ellers er like så vidt jeg kan se.
For meg er eneste logiske forklaring at bilen gjetter på hvilken retning jeg har tenkt å kjøre, basert på gårsdagen. Det er i så fall rimelig avansert. (Estimatene er før jeg legger inn destinasjon, og når bilen er av, viser appen det samme, uten noen destinasjonsinformasjon)

Maks rekkevidde er den samme nå som når jeg satte bilen til lading i går. Nå ser det derimot uten bilen mener at jeg skal komme frem, uten at den fikk mer tid til å tenke seg om. Den eneste parameteren som jeg kan se har endret seg er batteritemperaturen.
Men den kan IKKE være problemet, fordi temperaturen i Eidfjord andre veien var 22 grader, og da var stigningen enda hardere.

En siste ting som jeg har lurt på underveis. Bruker bilen data som er samlet inn fra andre i3 via samme system som RTTI?
Var det derfor den måtte tenke seg om en stund i Eidfjord, fordi beregningene måtte justeres mer enn normalt i forhold til erfaringstall?
Kanskje det var noen kommunikasjonsproblemer i går kveld, men ikke i dag?

Bilen bruker erfaringstall i ETA, og det gir jo definitivt mening å bruke det for å få nøyaktige rekkeviddeberegninger?
Noen som har lest om noe slikt?

ETD er ca 08:30.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#35
Får litt uventet meditasjonshjelp fra andre gjester på hotellet.

Normalt legger jeg laderen i bagasjerommet, men der et det fullt nå, så derfor ligger den foran.

Driver med forvarming. Det er mye bagasje som også bør varmes gradvis for ikke å få et kaldt gufs bakfra.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Første sjekkpunkt passert. Vi er kommet til Geilo.
Min utregning sier at vi måtte ligge under 21 i gjennomsnitt hit for å være sikkert.
Bilen har heller ikke gitt opp håpet. Når vi kjøre sa den at vi hadde 15km i margin. Nå sier den fremdeles 15km. Vi prøver å unngå å kjøre i 80. Maks 75.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Neste sjekkpunkt var Haugastøl. Her måtte vi ha mindre en 19.

Bilen er også enig, og sier nå at vi har en margin på 18km. Sikkert pga vi lå bak en traktor noen km...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Toppen er nådd. Nå går det 1240m nedover!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Fremme i Eidfjord, og brukte omtrent det jeg hadde beregnet at vi skulle bruke. Synd at bilen bommet grovt.
Imponerende maks rekkevidde nå!
Men den reduserte det noe når jeg sa hvor vi skulle. Men selv da, etter først å gå opp i 315, så er det nye estimatet litt urealistisk...
Vi får se.
Så BMW kan trenge å kjøre denne strekningen for å finjustere enda litt mer.
MEN fremdeles har ikke bilen noen gang gitt med estimat som er høyere enn det som jeg faktisk får. Det er det viktigste for å unngå rekkeviddeangst.
Det interessante nå er at maks og ladet rekkevidde ikke er enige. Det går ikke opp. Så jeg tror det ordner seg nå også.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Meget bra iniativ LMOR, jeg leser med stor nysgjerrighet =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Klarte å fange nedstigningen!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Fantastisk tur i en fantastisk bil. "riden" er mye bedre og mykere enn forventet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#43
Fremme i Norheimsund, som blir siste ladestasjon i dag. Har nå kjørt ca 95mil. Kommer nok ikke helt opp i 120. Har sikkert regnet med fergen i morgen og Google er litt feil.. Og jeg tar ikke med bykjøring mellom etappene i Bergen frem og tilbake, ca 5-7 mil totalt.

Men jeg klarte ikke knekke bilens estimat på etappen hit heller!
Se under.

Maks rekkevidde før siste etappe i dag er nå 165, med +12 grader.
Men når jeg sa hvor jeg skulle, gikk det ned til 140.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#44
Sannsynligvis har jeg ingen hurtigladestopp igjen, fordi jeg pleier å klare Bergen - Haugesund uten å lade på veien.
Oppsummert etter en god del ladestopp:
- 1 stasjon, Odda, men noen ladefeil. Har vært borte i det før. Råd: sett pumpen på plass igjen og vent minst 10s før du prøver igjen. Har løst det begge gangene jeg har hatt ladefeil.
- 1 gang, 10 minutt totalt, i ladekø! Råd: hvis det er en eGolf, spør om ikke det er tilfelle at den kjører lengre enn i3. Da stopper de litt før de burde, for å ikke å miste ansikt  ;)

Har ellers ikke "ventet" på at ladingen skal bli ferdig, og har alltid ladet litt mer enn planlagt. Enten tar skrivingen lang tid, men fruen har ikke kommet tilbake i tide... Det har vært noe å se i nærheten av alle ladestasjonene.

Og ingen har på noen av stedene kommet før jeg har dratt igjen.

Totalkostnaden for lading blir enten 0.- eller maks 150.-, avhengig av om Fortum spanderer de første 20min fremdeles.
Men det er fordi jeg hadde 10 klipp igjen på klippekortet til Grønn Kontakt som snart går ut. (Fordi de pumpe jeg normalt bruker ikke har klart å ta betalt)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA