Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av LMOR, søndag 31. mai 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

LMOR

#15
Sitat fra: emil på torsdag 30. april 2015, klokken 20:19
Trodde du hadde planer om 120 mil på én dag jeg...
Det hadde vært noe, når turen startet 12:15 :-)
Tror det står lengre oppe at det en helgetur.
Håper det er etappene og gjennomsnittsforbruk + rekkeviddeestmatet som er interessant. Ikke om det er en overnatting på veien. Med ca 15min lading her på 32A eller 30min på 16A hadde jeg kommet til neste hurtiglader som jeg hopper over i morgen. Så en bør kunne gjenbruke tallene. Vi er på tur, og hadde overnattet selv om vi hadde kjørt diesel.
Nå etter en middag og 13A lading, så kan jeg kjøre 50km, og det er bare 25km til hurtigladeren. Mat må en uansett ha.

Hadde mest sannsynlig kommet til hurtigladeren i Ål med de 2kWh jeg hadde igjen, fordi det er 350 høydemeter ned på 25km. Hadde jeg ladet til 100% i Eidfjord hadde det garantert gått. Og en sommerdag, ingen problem.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#16
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. april 2015, klokken 19:14
Sitat fra: bromm på torsdag 30. april 2015, klokken 18:15
...og hvorfor er 12V-teorien død ? Er det slik at du verken bruker eller lader det batteriet på turen ? Det er helt normalt om det batteriet blir "1 grad varmere enn kupéen", hvis det brukes kontinuerlig...
Det er summen av alle observasjoner inkl. at den er +10 grader etter forvarming hver dag uansett utetemperatur under 10. Jeg har aldri så langt sett en temperatur på +22 i så kaldt vær... Betydelig lavere forbruk jo varmere det blir, noe som betyr at forvarming ikke når +20+, osv. Sorry men du er nok alene igjen bromm.
Jeg er imponert over dine evner til å dra mange slutninger, LMOR - men de holder dessverre ikke vann sånn helt uten videre...

Mulig forklaring til +22 grader i så kaldt vær: du har sannsynligvis aldri hatt 12V-anlegget påslått så lenge sammenhengende noen gang tidligere !!! Det batteriet blir garantert varmere ved kontinuerlig drift i 5-6 timer kontra "vanlig" kjøring. Både bruk og lading øker temperaturen.

Mulig forklaring til alltid +10 grader ved hver forvarming: vel, store deler av 12V-anlegget er aktivert under forvarming, bl.a styrekretser og deler av klimaanlegget. Dette pågår tilogmed ganske så "like lenge" hver gang, som jo forklarer den jevne temperaturen du har målt tidligere... PS!! Det er mye mer sannsynlig at du ser samme temp på 12V-batteriet, enn på HV-pakken som har mange, mange ganger så stor masse !

Det som er pussig i tillegg, er at du IKKE stiller spørsmål med at HV-pakken (som du nå tror Batterietemp er) bare øker til 22 grader på "nullføre" tilogmed før du kom til fjellovergangen, noe som jo ikke stemmer med tidligere målinger... Nå må moonbuggy inn å regne på joule her - det er altså 10-12 grader forskjell som minst må ha stukket av med 2,5 kWh av en batterivarming som han sier ikke finnes - eller er det slik at man først får selvvarming av HV-pakken først etter 2-3-4-5 timers kjøring ? ;) ;) ;)

LMOR

#17
Flytter diskusjonen om batteritemperatur til en ny tråd.

Ellers glemte jeg kost og snøskrape. Det blir kaldere og mer snø. Må starte forvarming i god tid...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#18
2 interessante ting i løpet av natten:

1. Bilen lader igjen 25min raskere enn estimert, MEN denne gangen justerte den tiden i god tid, slik at de siste 6% stemte med den oppdaterte tiden. (De siste 6% tok 36min)

2. På tross av at det er minus 3 grader ute, og at siste gjennomsnitt bilen kjenner tilsvarer 11mils rekkevidde, gir bilen det mest optimistiske estimatet jeg har sett i minus 3 grader. Og enda bedre med ECO pro satt på.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Legger ut det jeg selv ville vært interessert å vite, og da står ladetid til 100% på DC høy oppe på listen.
Jeg har ikke prøvd til 100, pleier å stoppe på 99. Tror også at det er plass til litt til, selv om det står 100.
Her tar det ca 17,5 minutt fra 89 til 99. Ganske bra, og nesten helt nødvendig... Hadde faktisk klart det akkurat med 89% og spart inn 17,5 minutt.

Kanskje det viktigste resultatet, er at det ikke ville være mulig å gjøre det like raskt med 32A, slik som jeg tidligere trodde, da AC lading går saktere enn dette de siste 10%. Ladetabellen er oppdatert for en stund tilbake, men greit å få sjekket det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da er vi ved Ål hurtiglader. Resetter her, for å kunne sammenligne returen bedre.
Vi hadde klart å komme hit i går. Hadde fått enda lavere forbruk i går, fordi det i dag var begrenset hvor mye av regenerering det var plass til de 350 høydemeter ned, når tanken allerede var full.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

De er det Nebyen. Gjennomsnittet er til å leve med, men det blir nok høyere på vei tilbake.
Uten elbil er det mye vi ikke hadde sett og opplevd!
Ellers går lading saktere nå, batteriet er ikke så varmt enda. Ingen tunge bakker opp enda...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#22
Kjørte litt feil. Kom inn på den nye veien til Oslo, og lader på Kiwi Sokna. Disse stasjonene er litt rotete...
Men nå er batteriet 17 grader, så jeg lader i hvert fall fortere!

Se forbruket i sammenheng med gjennomsnittsfarten.

En positiv ting med disse laderne er at de viser mye bedre hvordan strømstyrken går ned.
Får håpe Fortum fremdeles spanderer de første 20min.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da har vi vært på delmål 1, og fylt opp bilen med 1000 liter ting og tang... Ikke plass til mer enn et par bæreposer til.
Lader på Noresund. Var litt vanskelig å finne. Ligger bak Kiwi butikken. Må kjøre opp og rundt. Her var første ladekø.. Men bare i 10 minutt.
En av de to som stod her, var en Leaf. Hastigheten kan ikke sammenlignes. Ved minuttprising må det bli minst dobbelt så dyrt med Leaf?
Merk at forbruket inkluderer et stopp på ca 3 timer, og dermed ny oppvarming av bilen fra batteriet.
Er nå på vei til Ål først, og delmål 2 som er Bergen i morgen, der hele lasset skal ut.
Nå blir det oppoverbakkene i dag, og en fjellovergang på 120 km og 1250m i morgen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#24
På 12min har jeg ladet omtrent det samme som Leafen hadde brukt 30min på (også ca samme start og slutt %).
MEN det ser ut som Kiwi pompene bremser farten allerede ved 80%, selv om bilen kunne klart mye mer frem til 85-90...?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Artig å følge med på turen din, LMOR! God tur videre, og god helg!

emil

Sitat fra: LMOR på fredag 01. mai 2015, klokken 17:24
MEN det ser ut som Kiwi pompene bremser farten allerede ved 80%, selv om bilen kunne klart mye mer frem til 85-90...?

Min erfaring med Leaf og DBT-laderene på Kiwi er at de generellt sett gir lavere ladeeffekt ved tilsvarende temp og %SOC enn f.eks ABB, Veefil eller SGTE. Eneste fordelen med de er at det begynner å bli mange av dem nå.

Gordon Retriever

Sitat fra: Ferry på fredag 01. mai 2015, klokken 17:44
Artig å følge med på turen din, LMOR! God tur videre, og god helg!

Enig. Interessant lesing, og fortsatt god tur. :)

LMOR

Takk, takk.
Fint at noen følger med. Det blir mye nyttige data her som jeg hadde hatt stor glede av hvis jeg skulle planlagt en tur.
Nå går det oppover, og mer last i bilen, selv om jeg ikke tror det er så mange kg. Maks 40kg ekstra + de skoene fruen kjøpte på Outlet i Noresund som var åpent på 1.Mai.. Av og til blir ladestoppene dyre...

Tilbake i Nesbyen. Og selv om jeg sannsynligvis akkurat kommer frem til Ål med det jeg har, så ble det ladestopp. Forbruket er nemlig relativt lav, og det på grunn av batteritemperaturen som nå er det høyeste jeg har målt noengang. Det er rett og slett optimal temperatur... Endelig.
Legger også med bilde tatt rett før vi startet i dag, og et der vi snudde og fylte opp bilen. En 1.Mai med mye kontraster.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

ABB laderen lader mye raskere enn Kiwi laderen etter ca 75%!
Fikk altså inn 50% av kapasiteten og opp til 90% på 20min.
Og når batteriet er varmt, så lades det fortere, og da blir batteriet enda varmere... Ny rekord igjen!
Nå spørs det moonbuggy, vil batteriet varmes enda mer av nye 230 høydemeter, eller vil bilen begynne å kjøle batteriet. Håper den bruker uteluften og ikke strøm.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA