Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bør noen reagere på at vi mister kollektivfeltet uten varsel?

Startet av Deaddoll, søndag 31. mai 2015, klokken 12:21

« forrige - neste »

Deaddoll

Hei, skal kjøpe en skjøteledning, som kun skal brukes i nødtilfeller, der ladeledningen ikke er lang nok. Hvilken type burde jeg kjøpe? Noen som kan anbefale meg noen eller styre meg i riktig retning ved kjøp av skjøteledning?

emil

20m fra Biltema:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-2000023206/

10m fra Jula:
http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/skjoteledninger/skjoteledning-403152/

Ting å se etter andre steder er 2.5mm2 kabel og IP44. Har selv biltemakabelen, og den ligger klar til bruk i vesken til den originale ladekladden (ladekladden er solgt og jeg bruker kun Charge-Amps kabelen).

svingen

Imponerende att du tørr og kjøretøy uten backup ladekabel så mye som du kjøper Emil :-) har selv original kladden med på lang tur :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: svingen på onsdag 06. mai 2015, klokken 07:04
Imponerende att du tørr og kjøretøy uten backup ladekabel så mye som du kjøper Emil :-) har selv original kladden med på lang tur :-)

Jeg stoler på Charge-Amps og hurtigladere. Mulig bare jeg som er heldig, men har som nevnt tidligere aldri blitt stående ladefast grunnet eget ladeutstyr eller hurtigladerproblemer.

Eneste gangen jeg har blitt stående ladefast var da jeg kom til strømløs ladestolpe uten gode alternativer i nærheten, men nå er det vel 4 stk CHAdeMO ladere i en omkrets på under en min fra det stedet så akkurat der blir jeg aldri stående flere ganger.

Dør Charge-Amps kabelen har jeg hurtigladere jeg kan bruke til jeg får byttet/fikset, kommer jeg til en defekt hurtiglader har jeg Charge-Amps jeg kan bruke:

Eneste som står på planen er Type2 kabel, men jeg vet ennå ikke hvor jeg evntuellt skulle brukt den så jeg drøyer med innkjøpet.

Telleverket til LeafSpy sier ca 1100 ladinger med vanlig ladekabel og ca 150 hurtigladinger. De første 250 vanlige ladingene ble tatt av noen andre i USA før jeg fikk bilen.

Trekkoppbil

Personlig synes jeg det kjekkt å grovt dimensjonert og solid ladeutstyr i bilen, når det skal utsettes for daglig slitasje og det er krav til høy pålitelighet.

Men for en reserveskjøteledning synes jeg ikke det er så viktig om den er 1,5mm2 eller 2,5mm2. Kablene på 1,5mm2 er som regel merka med at de tåler 16A, og for en kabel som ligger fritt, vil varmen ledes vekk.
Det jeg synes er viktig med en skjøteledning for schuko, er at hunnkontakten er bra, så det er god kontakt, og den ikke tar skader, og ikke minst at jord-kontaktene ikke blir krasja, så jeg vil nok foretrekke et bra merke.

Gummikabler gir litt bedre kvalitetsfølese enn pvc, og jeg har opplevd at pvc sprekker opp, men hva som er best veit jeg ikke.

En annen parameter ved kabler, er om de er overkjørbare eller ikke, men jeg velger å unngå å legge kabler så de blir overkjørt.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA