Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3

Startet av TrondN, søndag 31. mai 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

TrondN

Ser at svært mange Type2 ladepunkter leveres uten ledning. Det  betyr at å glemme å ha med seg ladekabel i bilen kan bli et stort problem. I tillegg er det jo ganske plundrete å grave fram Type2 ladekablen som ligger under Remaposene. Det jo også selvsagt lengere tid å koble seg på, tar ekstra plass og vekt i bilen og det er en kostnad at alle må ha en ekstra kabel.  At ladepunktene er uten kabel kan jo sammenlignes med at du må ha med egen slange for fylling av bensin på bensinstasjonen. Synspunkter? :-)

zbk

Med egen ladekabel er sjansen mindre for at ladepunktet er ute av drift. Kabel og kabel-kontakter er "lette" å ødelegge enten ved slurvete bruk (droppe i bakken etc.) eller ved hærverk.

Stolpen er lettere å bygge kompakt og solid og innbyr ikke i samme grad til å herjes med. Så lenge en ekstra kabel typisk koster 1500-2000kr er det løsbart om man lader så mye ute at det blir bry å ta den med hjemmefra.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rasmus.B

Sitat fra: zbk på torsdag 30. april 2015, klokken 11:58
Med egen ladekabel er sjansen mindre for at ladepunktet er ute av drift. Kabel og kabel-kontakter er "lette" å ødelegge enten ved slurvete bruk (droppe i bakken etc.) eller ved hærverk.

Stolpen er lettere å bygge kompakt og solid og innbyr ikke i samme grad til å herjes med. Så lenge en ekstra kabel typisk koster 1500-2000kr er det løsbart om man lader så mye ute at det blir bry å ta den med hjemmefra.
En vel så viktig grunn er at med fast kabel, så er det bare en plugg type som kan brukes, enten type1 eller 2. Må man ha med egen kabel, har man med den som passer til sin bil.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 30. april 2015, klokken 12:04
Sitat fra: zbk på torsdag 30. april 2015, klokken 11:58
Med egen ladekabel er sjansen mindre for at ladepunktet er ute av drift. Kabel og kabel-kontakter er "lette" å ødelegge enten ved slurvete bruk (droppe i bakken etc.) eller ved hærverk.

Stolpen er lettere å bygge kompakt og solid og innbyr ikke i samme grad til å herjes med. Så lenge en ekstra kabel typisk koster 1500-2000kr er det løsbart om man lader så mye ute at det blir bry å ta den med hjemmefra.
En vel så viktig grunn er at med fast kabel, så er det bare en plugg type som kan brukes, enten type1 eller 2. Må man ha med egen kabel, har man med den som passer til sin bil.

Jepp, dette er viktigste grunn til ikke å ha fast kabel. Det finner jo ennå flere standarder som f.eks pluggen på Tesla Roadster.

En løs Type 2 kabel er ikke stor og klumpete, selv min 3x32A utgave tar 2 sek. å kveile pent opp. Den ligger i brønnen på siden av bagasjerommet i Teslaen, alltid lett tilgjengelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Jeg har også tro på at ladepunktet med bare en type2 kontakt er mer robust enn en som har påmontert kabel og støpsel som skal bilen.

Har man med sin egen type2-kabel så er man forsiktig med den når man kobler til. Bieffekten er jo at ladestasjonen overlever.

Griffel

Alle elbiler kan lade fra en type2 stikkontakt. (Forutsatt at de har med riktig kabel)
Ennå er det slik at flertallet av elbiler ikke kan lade fra en type2 kabelplugg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TrondN

Forstår det er noen biler hvor produsenten har valgt en løsning som gjør at standard type2 plugg ikke passer i bilen. Men det blir jo litt feil at en slik tabbe gjør at lading blir unødig komplisert og fordyrende for konsumenten. Det bør jo være et absolutt krav til nye elbiler at de skal ha type2 lading. Om laderne utrustes med kabel vil jo produsentene tvinges til dette om de skal ha en markedsandel i verdens største elbilland:-)

emil

Sitat fra: TrondN på torsdag 30. april 2015, klokken 22:03
Forstår det er noen biler hvor produsenten har valgt en løsning som gjør at standard type2 plugg ikke passer i bilen. Men det blir jo litt feil at en slik tabbe gjør at lading blir unødig komplisert og fordyrende for konsumenten.
Vil ikke kalle det en tabbe at noen titusen Leaf og Trillinger blir levert med Type1 kontakt (og CHAdeMO hurtiglading) når det ikke fantes noen reelle alternativer ved lansering.

Fortsatt mange flere biler med Type1 enn Type2 som ladekontakt på bilen.

Sitat
Det bør jo være et absolutt krav til nye elbiler at de skal ha type2 lading. Om laderne utrustes med kabel vil jo produsentene tvinges til dette om de skal ha en markedsandel i verdens største elbilland:-)

Fastmontert Type2 kabel og så ignorere flesteparten av elbilene levert til nå?

Vi vil nok for lang tid fremover måtte leve med flere kontakter for både saktelading og hurtiglading og det er egentlig ikke noe problem i praksis.

hsa77

Jeg har ingen tro på at fastmontert kabel er noen fornuftig løsning. Alt for lett at den blir skadet i tillegg til at det jo ikke finnes en standard som passer i halvparten av bilene en gang. Som om disse argumentene ikke er nok har vi jo også det estetiske - en ladestasjon med en fastmontert kabel vil aldri bli pen å se på, mange butikker vil nok kvie seg for å ha noe slikt utenfor.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

TrondN

Ser problemet med eldre elbiler, det burde kanskje være en løsning med overgang eller at ladepunktene hadde begge mulighetene. Ser at ladestolper i utlandet som regel har ladekabel, men der vil jo nye biler stort sett ha type2. Fortsatt er det jo svært få elbiler selv i Norge. Sånn sett vil det jo være bedre å gjøre et grep nå enn når vi har 1 mill elbiler som slipper å slite med 1 million løse kabler til en verdi av 2 milliarder kroner.

nofuelno

Prisen på den nødvendige kabelen du må ha med deg vil bli stadig rimeligere.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: TrondN på fredag 01. mai 2015, klokken 00:48
Ser problemet med eldre elbiler, det burde kanskje være en løsning med overgang eller at ladepunktene hadde begge mulighetene. Ser at ladestolper i utlandet som regel har ladekabel, men der vil jo nye biler stort sett ha type2. Fortsatt er det jo svært få elbiler selv i Norge. Sånn sett vil det jo være bedre å gjøre et grep nå enn når vi har 1 mill elbiler som slipper å slite med 1 million løse kabler til en verdi av 2 milliarder kroner.

Heller en million løse kabler enn en million ladepunkter med avkappede kabler stjålet av kobbertyver...

Det eneste ladepunktet jeg har brukt i utlandet er Type 2 22kW punktet ved Systembolaget i Strømstad. Der er det Type 2 uttak, ingen fast kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#12
Sitat fra: TrondN på fredag 01. mai 2015, klokken 00:48
Ser problemet med eldre elbiler
Det er jo ikke snakk om eldre elbiler men Asiatiske elbiler.  Kia Soul feks er ikke akkurat gammel.
Og forresten så leveres eGolf med type1 i USA.

Sitat fra: nofuelno på fredag 01. mai 2015, klokken 01:04
Prisen på den nødvendige kabelen du må ha med deg vil bli stadig rimeligere.
Og kjøper du bil av fornuftig leverandør så er den inkludert.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

K S

Sitat fra: TrondN på torsdag 30. april 2015, klokken 11:34
Ser at svært mange Type2 ladepunkter leveres uten ledning. Det  betyr at å glemme å ha med seg ladekabel i bilen kan bli et stort problem. I tillegg er det jo ganske plundrete å grave fram Type2 ladekablen som ligger under Remaposene. Det jo også selvsagt lengere tid å koble seg på, tar ekstra plass og vekt i bilen og det er en kostnad at alle må ha en ekstra kabel.  At ladepunktene er uten kabel kan jo sammenlignes med at du må ha med egen slange for fylling av bensin på bensinstasjonen. Synspunkter? :-)

Hvordan kan en glemme kabelen? Min lå i bagasjerommet når jeg kjøpte bilen, og det gjør den enda, "gratis" var den også....
Jeg har begge ladekablene liggende i en liten plastkasse i bagasjerommet, men jeg bruker de nesten aldri.....hva er problemet?

RaBalder

Sitat fra: TrondN på torsdag 30. april 2015, klokken 11:34
:
Det  betyr at å glemme å ha med seg ladekabel i bilen kan bli et stort problem.
:
Kjører man elbil, så kan da ikke den oppdagelsen ha kommet som en sjokk  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA