Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slag i forstilling

Startet av haro, søndag 31. mai 2015, klokken 09:31

« forrige - neste »

haro

Hei dere kyndige think eiere.

Jeg har en think 2001 modell som har vært i daglig drift siden førstegangsregistrering. Den holder 5 mil per lading og nylig hatt verkstedladning med påfyll. Lader til 100%. Den har gått 168000 og er forøvrig i god stand. EU godkjent til 2017.

Problemet er at når jeg kom hjem etter ferie var bilen "død". Og nå tar den ikke imot lading. Jeg mistenker at dette har noe med 12V batteriet og gjøre. Desverre er jeg helt ukyndig når det gjelder mekanikk og ønsker tips om hvordan jeg skal gå frem - på et "helt basic" nivå.

Eventuelt kan jeg vurdere å selge den som helbil (ikke i deler, da jeg mener at bilen ikke "fortjener" dette)

Mvh

Hans
Think 2001 - Gjøvik

cra

Det første du gjør ved mistanke om dårlig 12V batteri er vel å lade det (f.eks. via 12V uttaket) og se om det hjelper. Evt. bytte batteriet. Da må fronten av, men det er ikke mange skruene som skal ut før den kommer av, så mekaniker-skills er slett ikke nødvendig. Klarer du å montere flatpakker klarer du å ta av fronten. :)

Et par skruer nede innenfor døra (holder enden av skjermen fast i dørken)
En mutter og brakett (merk deg plassering av braketten) under sidespeilet, tilkomst fra dørhengslene omtrent
En bolt under lykta; ta av deksel og blinklys. vri 90o de "skruene" på dekselet for å ta av, og koble fra blinklyset.
Koble fra kontaktene på hovedlys. Nås når deksel er av.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

haro

Takk for svar :)

Jeg kan vel lade via 12V uttaket under girvelgeren inne i bilen? Hva slags device må jeg kjøpe da?

Hans
Think 2001 - Gjøvik

elektrolux

Er 12V batteriet helt utladet trenger du minst 20A "startstrøm"
For å klare det må enten laderen være godt voksen, eller du kan bruke et 12V start batteri som booster booster. Husk minst 2m lampett kabel som strømbegrensing så ikke sikringen i bilen ryker.

Sannsynligvis er også framdrift batteriet under 85V og må opp i dette før bilen tar lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

haro


Oi.... Dette ble veldig teknisk. Er det noen som bor i nærheten av Gjøvik eller skal til området i nær fremtid?
Think 2001 - Gjøvik

Warlock

Trenger ikke være så vanskelig.

Kjøp deg f.eks en slik: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608105/
plugg den i sigarettenneren og i stikkontakten og vent noen timer så er batteriet 12V ladet, eller den sier ifra om batteriet ditt ikke er bra (og må byttes som nevnt over). Etter dette prøver du om bilen starter, gjør den det flott, gjør den ikke det kommer du tilbake og får bedre forklaringer på neste steg her :)

elektrolux

Sitat fra: Warlock på torsdag 30. april 2015, klokken 18:10
Trenger ikke være så vanskelig.

Kjøp deg f.eks en slik: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608105/
plugg den i sigarettenneren og i stikkontakten og vent noen timer så er batteriet 12V ladet,

Dessverre er det ikke fullt så enkelt på Think. Ref. forklaring lenger oppe.

Produktdata

Vekt:   600 g
Spenning:   230 V
Farge:   
Strøm:   1 A   Må være minst 20A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

haro

Takk til alle som svarer :)

Burde jeg kjøpe den fra jula og prøve??
Think 2001 - Gjøvik

elektrolux

#8
Nei. Vil ikke virke. Er likevel grei til senere bruk når du har byttet 12V batteriet.

Kjøp heller en eller to slike og 2 meter tynn høytaler ledning:

http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektrisitet/andre-12-v-komponenter/sigarettennerkontakt-650451/

Så kobler du 2 biler sammen, og vips så er det liv igjen i din.

Så blir det bare å få spenningen på framdriftsbatteriet opp i over 85V, noe som gjøres ved å tilføre minst 85V på tilsvarende måte til en plugg under fronten.

Kan sende over et startkit. Alt du trenger etter det blir da en annen Think.

Siden din kun trenger starthjelp bør du beholde den, og iukke selge den bare forde den er tom for strøm.

Redigering: Her har du forresten en ferdig bygget startkabel: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/startkabler/starthjelp-kabel-608100/

Med forbehold om at den inneholder en NTC som begrenser strømmen til ca 7A og som da gjør den ubrukelig på Think Classic.

Redigering: Ser denne er strømbegrenset til 5A, men kortslutt NTC, så starter nok 12V systemet opp på Classic'en din.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Warlock

Enig at han ikke bør selge den kun pga dette, men vi vet jo ikke om det er noe galt med 12V batteriet en gang ennå, så en lader vil nok hjelpe fint. Det er også lettere å bruke 10-12 røykvarslerbatterier for å få fremdriftsbatteriet over 90V enn nødvendigvis få tak i en annen think på Gjøvik vil jeg tro, men den hindringen krysser vi når vi når den...

En lader med batterisjekk vil enten lade 12V batteriet, eller si ifra at det er dårlig/ødelagt.
Start der.

elektrolux

Sitat fra: Warlock på fredag 01. mai 2015, klokken 09:57
En lader med batterisjekk vil enten lade 12V batteriet, eller si ifra at det er dårlig/ødelagt.

En slik lader vil indikere defekt 12V med mindre den klarer å overkommer Think'en sin initialforbruk på ca 20A.

Dette fungerer på alle andre biler men ikke på Think Classic ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Warlock

#11
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. april 2015, klokken 19:49
Spenning:   230 V
Farge:   
Strøm:   1 A   Må være minst 20A

Uh, her leser du nok litt feil. Det er strømtrekket fra 240V nettet det der (men mulig den ikke leverer stor mer kontinuerlig på 12V heller).
Det er også snakk om å lade 12V batteriet, ikke tilføre nok strøm til at man kan starte bilen på kabelen...

(Hadde strømtrekket via sigarettutaket vært på 20A hadde det tatt sikringen på samtlige fosilbiler jeg har eid (selv nye thinken har bare 15A) så om classicen din trekker 20A (mer enn 4 frontlykter) fra batteriet uten tenningen på ville jeg seriøst prøvd å finne hvor krypstrømmene er)

Men for all del, kabelen bil til bil vil funke til å få liv i 12V batteriet den, så om det er enklere for haro å benytte seg av slik, så løp og kjøp...

elektrolux

Problemet med Think Classic er at ide du tilfører strøm til et dødt 12V anlegg starter alle mulige og umulig kretser inkludert radioen opp og trekker ca 20A. Dermed kolapser vanlige 12V ladere. Vanlige 12V ladere vil uansett ikke fungere uten at de har strømtilførsels funksjon.

Så snart det er liv i 12V anlegget kan en vanlig 12V lader fungere, men ikke på et utladet 12V anlegg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

haro

Takk for mange svar og engasjement. jeg klør meg fortsatt i hodet....

Kjøpte 12V til 12V lader (bil til bil). Følgende skjedde:
1) Umiddelbart i noen sekunder blinket diverse lamper og radio (slik elektrolux anslo)
2) Batterprosent nåla spratt fra 0 prsent til 60 prosent, slik at jeg antar at 12V bateriet nå er ladet nok til å gi signal om størm på bilen forøvrig.
3) Men, ingenting skjer når jeg vrir om nøkkelen.

Altså er bilen like død, selv om strømmåleren virker.

Da er det kanskje fremdriftsbatteriet som må lades? I så fall hvordan (må fronten av? Hvordan ser dette batteriet ut?)

Hans
Think 2001 - Gjøvik

elektrolux

Har du fått 12V systemet opp og gå nå?

Skal til Oslo 12 mai, og kan ta med en starthjelp lader for framdriftsbatteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA