Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange rare opplevelser som elbil-eier

Startet av BjarteLunde, lørdag 30. mai 2015, klokken 22:50

« forrige - neste »

ionboy

#30
Sitat fra: SteinarSun på torsdag 30. april 2015, klokken 16:51
Var en kar her om dagen som fikk en lader montert via Møller, tydligvis en del rimeligere enn tilbudet du har fått
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21051.msg354013.html#msg354013

Dette er meg. Vi betalte 9581,- for følgende:
-Siemens lader
-20 amp sikring m/vern
-ca. 15-20m kabel i ferdiglagt rør, borring i vegg og trekk til skap
-Var inkludert maks 3timer elektriker.
-Fikk dette lagt inn på totalregningen på eGolfen hos Møller.

Er godt fornøyd, men som du ser så har jeg altså en issue med hvordan laderen ser ut. Det er først og fremst at den står og lyser midt ute i nabolaget. Hadde jeg hatt den inne i en garasje så hadde jeg brydd meg katten ;)

NB! Jeg gravde selv en 40-50cm dyp grøft gjennom bed til stolpen (ca ti meter) og la ned PEM-vannrør. Dette er et 32x 2,9mm dimm rør som tåler spadestikk og annet. Her er røret jeg monterte:
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vvs-installasjon/pem-slanger/pem-ror-451361/

SteinarSun

Sitat fra: Griffel på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:47
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:02
Sitat fra: Per-Arne Hoff på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:39
Noob spørsmål:

Jeg har et 3-fase 16A uttak i garasjen, med både en vanlig schuko og en cee. Når jeg kjøpte bilen hos Møller, mente selgeren at elektriker ikke kunne montere vegglader på den kontakten, fordi vegglader måtte kobles til 20A. Virker som om det var mulig likevel da, hvis den justeres ned noe, eller?

Bare tull. Monter vegglader på en 16A kurs og lad med 16A. Har dette selv og sikringen blir knapt lunken. Kursen er i bruk ca 12t i døgnet ettersom jeg både lader en eGolf og en Tesla på kursen. Lader ikke samtidig men en etter en.
Enig med Nuvolari (untatt begrepet vegglader) en 16A ladestasjon (ladekontroller til nød laderegulator) kan gjerne kobles til en 16A kombiautomat eller 16A automatsikring. En automatsikring/kombiautomat skal tåle 16A varig.

Nå viser det seg at noen kombiautomater har en tendens til å løse ut for tidlig dersom det er varmt i sikringsskapet, slik at erfaringen er noe ulik.

Det er ikke noe problem å koble en 16A stasjon til en 16A sikringskurs, men det vil være spenningsfall i kabelen hvis den er noen meter, og da kan du få problemer da bilen trekker maks.
I tillegg er en del automatsikringer vel følsomme, og du kan risikere at de kobler seg ut etter en stund.
Jeg hadde uansett spandert på meg en 20A kurs med 4mm ledere fram, da hadde jeg vært 100% sikker på at det ikke ville være problemer av noe slag.
Står laderen et par meter fra sikringsskapet, hadde en 16a kurs sikkert fungert helt fint.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA